به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۰ - ۱۴:۴۴
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۷/۰۳ ساعت ۱۰:۱۶
کد مطلب : ۱۶۸۲۴

ساخت‌دوربینی برای ثبت تصاویر ۳۶۰ درجه

گروه علمي وفناوري: یک شرکت الکترونیکی و تصویربرداری ژاپنی دوربینی ساخته که می‌تواند تنها با فشار یک دکمه تصاویر 360 درجه ( تقریبا کروی) ثبت کند.
ساخت‌دوربینی برای ثبت تصاویر ۳۶۰ درجه
دوربین جدید شرکت ریکو با نام theta با دو لنز چشم ماهی بزرگ که در جهت‌های مخالف قرار گرفته، تقریبا تمام محوطه اطراف کاربر را برای وی قابل مشاهده می‌کند.لنز چشم ‌ماهی حداکثر زاویه دید را به بیننده می‌‌دهد. معمولا فاصله کانونی این لنزها بین شش تا ۱۶ میلی‌متر است و دلیل نام‌گذاری این لنزها، شباهت آنها به چشم ماهی و محدب بودن عدسی بیرونی لنز است. هرچه محدب بودن این عدسی بیشتر باشد زاویه دید، بازتر و انحنای خطوط بیشتر خواهد بود. کارکرد این دوربین بسیار ساده است و تنها می‌توان با فشار یک دکمه تصویر کروی ۳۶۰ درجه‌ای را ثبت کرد.

برای گرفتن عکس با این دوربین نیازی به تنظیم فاصله کانونی و تنظیم دریچه دیافراگم نیست. تنها باید دکمه را نگه دارید و عکس را ثبت کنید. در رایانه این تصاویر معوج و خارج شده از شکل طبیعی به نظر می‌رسد چراکه آنها پانوراماهای فوق عریض هستند. اما در اپلیکیشنی که برای این منظور طراحی شده این تصاویر را می‌توان به دایره‌های کوچکی تبدیل کرد و بزرگ‌نمایی و کوچک نمایی آن بسیار هیجان‌انگیز است. نکته مهم اینجاست که این اپلیکیشن در حال حاضر تنها برای گوشی آیفون طراحی شده و نه آی‌پد، نه دستگاه‌های آندروییدی به آن دسترسی ندارند.دوربین theta ۴۰۰ دلار قیمت‌گذاری شده است.