به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۹ - ۱۹:۲۶
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۱۰/۲۷ ساعت ۱۰:۵۲
کد مطلب : ۱۶۹۹۴۶

فرانسه پرتاب ماهواره ایران را محکوم کرد

گروه سياسي: فرانسه ضمن محکوم کردن تلاش اخیر ایران برای قرار دادن یک ماهواره در مدار زمین، از تهران خواست تمامی آزمایشهای موشکهای بالستیک خود را متوقف کند.
فرانسه پرتاب ماهواره ایران را محکوم کرد
به گفته دولت فرانسه ایران در تلاش اخیر خود برای ارسال ماهواره به مدار زمین از فناوری موشک های دور برد استفاده کرده است. پاریس تاکید کرده است که آزمایش موشکهای بالستیک از سوی ایران نقض قطعنامه های سازمان ملل متحد محسوب می شود. فرانسه طی دو سال اخیر و همزمان با مخالفت دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا بر لزوم گفتگو با تهران بر سر برنامه موشکی این کشور تاکید کرده بود. این در حالی است که ایران مذاکره بر سر برنامه موشکی خود را رد کرده است.
 
آنیس ون در مول، سخنگوی وزارت خارجه فرانسه در مورد پرتاب شکست خورده یک ماهواره از سوی ایران گفت: «برنامه [موشکهای] بالستیک ایران اسباب نگرانی جامعه جهانی و فرانسه را فراهم کرده است.»
مقامات ایران روز سه شنبه اعلام کردند که پرتاب ماهواره «پیام امیرکبیر» موفقیت آمیز نبوده و این ماهواره در مدار قرار نگرفته است. مقامات ایران بر تلاش مجدد برای پرتاب ماهواره ای دیگر طی ماههای آینده تاکید کرده اند. ایران پرتاب های ماهواره ای و آزمایشهای موشکی خود را نقض قطعنامه های سازمان ملل متحد نمی داند.

قبلا، مایک پمپئو، وزیر امورخارجه آمریکا و ساعاتی پس از اعلام پرتاب ماهواره پیام که به دلایل فنی نتوانست در مرحه آخر در مدار قرار بگیرد، در صفحه توئیتر خود پیامی منتشر کرد و به این رویداد واکنش نشان داد و نوشت: ایران در مخالفت با جامعه بین‌الملل و قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل، امروز یک وسیله پرتاب فضایی را آزمایش کرد. این پرتاب بار دیگر نشان می‌دهد که ایران به دنبال توانایی‌های پیشرفته موشکی است که اروپا و خاورمیانه را تهدید می‌کند.

مقامات ایران روز سه‌شنبه (۲۵ دی‌ماه ) اعلام کردند که تلاش آن‌ها برای ارسال ماهواره پیام به فضا و مستقر شدن آن در مدار زمین در مرحله آخر موفقیت‌آمیز نبوده است. محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری ایران‌ اعلام کرد که این ماهواره در مرحله سوم به سرعت کافی نرسید و در قرار گرفتن در مدار زمین ناکام ماند.
 
برچسب ها: پرتاب ماهواره