به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۲:۰۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۱۱/۲۵ ساعت ۲۲:۵۷
کد مطلب : ۱۷۲۲۱۸

ولنتاین در ایران در سایۀ ممنوعیت‌ها و محدودیت‌ها

ولنتاین در ایران در سایۀ ممنوعیت‌ها و محدودیت‌ها
گروه جامعه: یورونیوز نوشت:  ۱۴ فوریه مصادف با ۲۵ بهمن روز ولنتاین یا روز عشاق نام گرفته است؛ بهانه‌ای برای زوج‌ها تا به ابراز محبت به یکدیگر بپردازند. جشن‌های ولنتاین که شاید محبوبیت آن را باید مرهون تبلیغات تجاری دانست، ریشه در فرهنگ غرب دارد اما جشنی شناخته شده در سراسر جهان است.

روز ولنتاین برای جوانان ایرانی نیز کاملا شناخته شده است و امروز نه تنها در میان زوج‌های جوان بلکه توسط برخی از میانسالان نیز جشن گرفته می‌شود و با وجود برخوردهای نیروهای حکومتی با این جشن و فشار گاه و بیگاه به نسل جوان برای خودداری از برگزاری آن، رد و بدل کردن هدیه در این روز در شهرهای بزرگ و کوچک ایران رواج بسیاری دارد و از چند هفته مانده به این جشن، بازار فروش محصولاتی همچون عروسک و اجناس فانتزی و بازار گل و عطر و شکلات و غیره داغ و پر جنب و جوش است.

اما نگاهی به پیام‌ها در شبکه‌های اجتماعی نشان می‌دهد که جشن عشاق نیز از تحولات امروز ایران بی تاثیر نمانده است. امسال در لابه‌لای پیام‌های عاشقانه، شمار قابل توجهی از پیام‌هایی دیده می‌شود که به بهانۀ ولنتاین به گرانی کم سابقه در ایران کنایه زده‌اند.

برخی نیز با توجه به گسترش فقر در کشور به دیگر کاربران پیشنهاد داده‌اند پولی را که برای هدیه‌های ولنتاین کنار گذاشته‌اند، صرف کمک به فقرا یا کودکانِ کار کنند. شماری از کاربران به بهانۀ این روز، یادی از زوج‌هایی کرده‌اند که به دلیل عقاید آزادیخواهانه و فعالیت‌های حقوق بشری خود، هم اکنون در زندان‌های ایران محبوسند. علاوه بر فعالان حقوق بشر، زوج‌هایی نیز به دلیل بهایی بودن، درویش بودن یا همجنسگرا بودن یا به دلیل عقاید سیاسی خود و انتقاد از جمهوری اسلامی در حبس به سر می‌برند.

امسال نیز به روال سال‌های گذشته در آستانۀ برگزاری این جشن‌، پیام و هشدارهایی از سوی مسئولان دربارۀ برگزاری مهمانی‌ و تجمعات به نام ولنتاین به گوش رسید. از جمله ایسنا به نقل از رئیس اتحادیه آبمیوه، بستنی و کافی‌شاپ‌های مشهد اعلام کرد که به فعالان این صنف تذکر داده شده است. سعید شریف‌زاده گفت: «اگر افرادی به دلیل این مناسبت فضایی را به وجود آوردند که خارج از الگوی اسلامی ایرانی باشد، مورد تذکر قرار می‌گیرند، نباید فضا به گونه‌ای باشد که محیط کافی‌شاپ‌ها شلوغ شود و به نوعی از این موقعیت سوءاستفاده نشود.» در برخی از سایت‌های نزدیک به اصول‌گرایان نیز مجموعه‌ای از احکام شرعی دربارۀ ولنتاین منتشر شد؛ احکامی که ترویج فرهنگ «باطل» غربی یا ترویج ارتباط با «نامحرم» را حرام می‌دانستند.

هرچه فشار مسئولان حکومتی بر مردم برای اعمال محدودیت در برگزاری جشن‌های ولنتاین بیشتر می‌شود، مقاومت مردم نیز در مقابل این هشدارها افزایش می‌یابد. امسال حتی برخی به بهانه ولنتاین، نگاهی طنز به ارزش‌هایی داشتند که حکومت اسلامی در تلاش برای ترویج و تبلیغ آنهاست به‌ویژه آنکه جشن ولنتاین ۵ روز پس از پایان دهه فاطمیه و ۳ روز پس از پایان جشن‌های چهل سالگی انقلاب اسلامی برگزار شد. برخی کاربران نیز به این بهانه، رفتارهای اجتماعی را که حکومت اسلامی با آن مخالف است، به چالش کشیدند.

حسن
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۷/۱۱/۲۶ ۰۸:۱۳
من نمیدانم چرا هدیه دادن یک زوج به همدیگر و اصلا" به معشوق خود باید ممنوع و یا حرام باشد.حتی اگر منشاء آن کشوری باشد که با عقاید ما سازگار نباشد.وقتی عقل و منطق واز همه مهتر دین ما به دادن هدیه به همدیگر مردم را تشویق کرده است حالا یک روزهم در سال به نام ولنتاین نام گذاری شده باشد.به نظر من عشق مظهر خوبی است و منشاء اخلاق و انسانیت است که با ابراز علاقه و دوستی به همدیگر باعث ترویج محبت خواهد شدو کدورت و دشمنی را از بین خواهد برد. (362669)
۱۳۹۷/۱۱/۲۶ ۱۸:۳۳
ولنتاین در ایران معمایی جز حرکت به سوی بی هویتی کامل ندارد (362670)
حسن
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۷/۱۱/۲۷ ۱۲:۳۷
هویت یعنی اخلاق ، یعنی انسانیت ، یعنی هرچه برای خودت می پسندی برای دیگران نیز بپسند و آنچه برای خودت نمی پسندی برای دیگران نیز نپسند.هویت یعنی آدمیت، یعنی اعضای یکدیگر شدن یعنی کشوری با دهها قوم و زبان ،یکدل و یکرنگ شدن.هویت یعنی به نظر همه احترام گذاشتن.هویت یعنی عقاید دیگران را مد نظر داشتن.هویت یعنی بدون در نظرگرفتن زبان و کیش و قوم، دست دیگران را گرفتن،هویت زبان خاص و یا فقط نام کشور نیست. (362674)
منصف
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۷/۱۱/۲۶ ۲۳:۵۳
سلام
این جشن باهر شکل وشمایلی که باشد ازآن ما نیست ومن فقط متاسفم که عناصر به اصطلاح فرهنگی هم راحت برای کم کردن هزینه برای خودشان با این موضوعها کنار میایند...حال اگر بگوییم که مخالفتهای سیاسی هم به این وادادگیهای فرهنگی کمک میکندکه خاک برسری نور علی نوراست! (362671)
غضنفر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۷/۱۱/۲۷ ۱۷:۵۷
روز سپنتا (مهرورزی) 29 بهمن قبل وجود والنتاین در ایران باستان هرساله جشن گرفته می شده است ولی امروزه فراموش شده است چون پشتوانه مذهبی کنونی را ندارد (362675)