به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۴:۲۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۱/۰۵ ساعت ۱۲:۱۶
کد مطلب : ۱۷۴۷۹۹
آینده رسانه‌های کاغذی

مجبور شدیم پاره تنمان را قربانی کنیم!

گروه فرهنگ و هنر: سردبیر روزنامه «گُل» با تاکید بر اینکه این روزنامه بعد از عید تعطیل نخواهد شد و منتشر می‌شود، گفت: من در حال حاضر چشم‌انداز خوبی را برای آینده رسانه‌های مکتوب نمی‌بینم. اگر در یکی دو سال آینده با این فرمان جلو بروند محکوم به نابودی هستند.
مجبور شدیم پاره تنمان را قربانی کنیم!
رضا خدادادی با بیان اینکه رسانه‌ها با مشکلات زیادی دست به گریبان هستند و مبتلا به آن اکثر رسانه‌ها هستند، بیان کرد: تعداد نسخه‌هایی که از روزنامه‌ها منتشر می‌شود، انگشت شمار است و بسیاری از آن‌ها برای حفظ امتیاز خود مانده‌اند. همچنین بسیاری از روزنامه‌های بزرگ که برای خود جایگاهی دارند و می‌توانند روی پای خود بایستند هم با مشکلات بسیاری مواجه هستند. او ادامه داد: مشکلات مهم این حوزه مربوط به مساله کاغذ است. تهیه کاغذ در بین رسانه‌های مکتوب هم کار دشواری شده و از یک سال پیش چند برابر شده است.

سردبیر روزنامه «گُل» بیان کرد: این روزنامه با صفحه گلاسه منتشر می‌شود چون می‌خواهد از لحاظ کیفیت برای مخاطبان خود متمایز باشد؛ البته کاغذ گلاسه چون وارداتی و متأثر از قیمت دلار است باعث شد که سال سختی را پشت سر بگذاریم. همچنین اگر حمایت وزارت ارشاد نباشد قطعاً روزنامه‌ها با مشکلات زیادی مواجه شده و به تعطیلی کشیده می‌شوند.

خدادادی بیان کرد: برخی تصور می‌کنند که عمر رسانه‌های مکتوب به پایان رسیده است اما رسانه‌های مکتوب بزرگ دنیا هنوز هم با تیراژهای چند میلیونی در کشورهای پیشرفته منتشر می‌شوند. این اتفاقات و گرانی‌ها تنها نکته مثبتی که برای رسانه‌ها داشته این است که خود را از پیله‌ی پایبندی صرف به کاغذ خارج کنند و بسیاری مانند روزنامه ما (گُل) به سراغ فضای مجازی بروند. همچنین بخشی از تمرکز خود را با توجه به سلیقه مخاطب به سمت فضای مجازی بردیم چون گرایش مخاطب به این سمت است.

او با بیان اینکه اگر شوک قیمتی کاغذ اتفاق نمی‌افتاد، عمر رسانه کاغذی بیشتر طول می‌کشید، گفت: اگر این اتفاقات پیش نمی‌آمد کاغذ راحت تر در دسترس قرار می‌گرفت و مردم روزنامه را در سبد روزانه خود قرار می‌دادند اما در حال حاضر به قدری مشکلات زیاد است که ترجیح می‌دهند جای دیگری خرج کنند و تهیه روزنامه برایشان مشکل است. همچنین مشکلات به مراتب زیاد می‌شود بنابراین روزنامه‌ها به تعطیلی کشیده خواهند شد.

سردبیر روزنامه «گُل» درباره اخباری مبنی بر اینکه روزنامه «گل» بعد از عید منتشر نمی‌شود، گفت: تصمیم گرفتیم با تغییر جنس کاغذ مصرفی و فُرم روزنامه در هزینه خود تجدید نظر کنیم اما به دلیل برخی موضوعات و مقداری کاغذی که برایمان باقی مانده بود تصمیم بر این شد که با مقداری مشکل مسیر را به این شکل ادامه دهیم و امیدوار باشیم در انجام کار تغییر پیش بیاید. البته تعدیل نیرو در روزنامه ما اتفاق افتاد در حالی که ما با همکاران خود دوست بودیم اما مجبور شدیم دوستانی که پاره تنمان بودند را قربانی کنیم تا مجموعه بیشتر عمر کند. ما مانند کشتی بودیم که ۳۰ یا چهل نفر در آن بودند و باید تصمیم می‌گرفتیم همه غرق شوند یا تعدادی پیاده شوند تا کشتی به ساحل برسد. او در پایان گفت: ما سر قرار خود با مخاطبان روزنامه گل هستیم و با چنگ و دندان سعی در حفظ روزنامه داریم و در این راستا هر کاری انجام می‌دهیم.
 
مرجع : ایسنا
برچسب ها: کاغذ روزنامه