به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ - ۲۰:۵۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۱/۰۵ ساعت ۱۲:۵۱
کد مطلب : ۱۷۴۸۰۲

الحمدالله؛ پیاز تا ۱۰ روز دیگر ارزان می‌شود!

الحمدالله؛ پیاز تا ۱۰ روز دیگر ارزان می‌شود!
گروه اقتصادی: نماینده اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی در میدان مرکزی، از افزایش ۱۰۰۰ تومانی قیمت هر کیلوگرم پیاز نسبت به روز گذشته در بازار خبر داد و گفت: طی روزهای اخیر قیمت پیاز به عنوان یکی از اقلام پر مصرف در سبد خانوار افزایش یافته و در حال حاضر قیمت آن در میدان مرکزی تره‌بار 9 تا 10 هزار تومان است که در سطح شهر این قیمت‌ ۳۵ درصد افزایش می‌یابد و با نرخ 13 هزار تومان به دست مصرف کننده می‌رسد.
 
جواد باقری، ضمن تایید افزایش قیمت پیاز در بازار، صادرات این محصول را دلیل اصلی گرانی آن دانست و گفت: مهمترین دلیل افزایش قیمت پیاز صادرات بی رویه آن است . به طوری که اکنون این محصول به کشورهای حاشیه خلیج فارس، عراق، ترکیه و روسیه صادر می شود.

وی با بیان اینکه مجوز صادرات، باعث افزایش قیمت شده است، افزود: با توجه به اینکه عرضه کاهش و تقاضا افزایش پیدا کرده است قطعا با گرانی مواجه خواهیم شد.

کارشناس بازرسی و نظارت اتاق اصناف تهران در ادامه درباره افزایش قیمت کلم سفید نیز گفت: کلم سفید سال گذشته کیلویی 500 تومان به فروش می‌رسید اما در حال حاضر به دلیل صادرات این محصول با قیمت 6 هزار تومان در میدان تره‌بار فروخته می‌شود.

وی ادامه داد: کمسیون نظارت قبل از عید مقرر کرد که از 15 اسفند تا 15 فروردین ماه صادرات سیب و پرتقال ممنوع شود، این امر 10 تا 15 درصد بر کاهش قیمت‌ها تاثیر گذاشت. اگر این کار برای پیاز انجام می‌شد قطعا امروز قیمت پیاز به 13 هزار 500 تومان نمی‌رسید.

باقری یکی دیگر از دلایل افزایش قیمت پیاز را کاهش حمل‌ونقل در ایام تعطیلات عنوان کرد و افزود: تعداد زیادی از کامیون‌داران در ایام عید کار نمی‌کنند و این امر موجب کاهش انتقال بار به میادین و همچنین افزایش نرخ حمل و نقل شده است.

نماینده اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی در میدان مرکزی، با اشاره به اینکه عمده تولید پیاز مربوط به شهرهای جنوبی مانند، خوزستان، بوشهر و هرمزگان است، گفت: این محصول در بارندگی‌های اخیر در جنوب کشور دچار خسارت شده و نهایتا با کمبود آن در بازار مواجه شدیم.

باقری در خصوص قیمت پیاز در روزهای آتی متذکر شد: تا زمانی که صادرات ادامه پیدا کند نباید به کاهش قسمت خوشبین بود؛ همچنین وضعیت جوی نیز بر افزایش قیمت بی‌تاثیر نخواهد بود. اما 20 تا 30 درصد احتمال کاهش قیمت ظرف یک هفته تا 10 روز آینده خواهیم داشت.
 
مرجع : رویداد24