به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۱:۱۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۲/۰۲ ساعت ۱۴:۵۸
کد مطلب : ۱۷۶۳۳۱

ایران یک میلیارد دلار گاز مجانی به ترکیه داد!

گروه اقتصادی: خبرگزاری فارس نوشت: بر اساس گزارش تفریغ بودجه سال ۹۶ که به تازگی متن کامل آن از سوی دیوان محاسبات کشور منتشر شده است، بخشی از ارزش گاز صادراتی به ترکیه در سال ۱۳۹۶ به مبلغ یک میلیارد و ۱۱۲ میلیون و ۲۹۶ هزار و ۲۰۶ یورو معادل یک میلیارد و ۲۷۵ میلیون و ۳۷۲ هزار و ۶۵۳ دلار بابت تعدیلات ناشی از رای دادگاه داوری بین‌المللی اختصاص یافته است.
بر اساس گزارش تفریغ بودجه ۹۶، کل میزان گاز صادراتی ایران در سال ۹۶ بالغ بر ۱ میلیارد و ۸۸۵ میلیون و ۵۰۵ هزار و ۳۱۳ دلار بوده است. حمیدرضا عراقی معاون سابق وزیر نفت درباره شکایت گازی ترکیه از ایران و رای داوری بین‌المللی در این باره به دو شکایت ترکیه اشاره کرده و گفته بود: «ترکیه در شکایت نخست خود با ادعای کم فروشی گاز برای سال های ۲۰۰۴ تا ۲۰۱۵ ادعای خسارت کرده بود که در صورت محکومیت باید ۲۰ میلیارد دلار پرداخت می کردیم، اما دادگاه به نفع ایران رای داد.
اما آنکارا در شکایت دوم ادعا کرده بود قیمت گاز صادراتی ایران به ترکیه در مقایسه با گاز صادراتی سایر کشورها گران تر است و برای تائید ادعای خود به کاهش قیمت جهانی گاز و سایر سوخت ها استناد کرده بود.» در نهایت ایران به کاهش ۱۳ درصدی قیمت گاز از سال ۲۰۱۱ به ترکیه محکوم شد که تحویل مجانی گاز در سال ۱۳۹۶ به این کشور بخشی از بازپرداخت مربوط به این کاهش قیمت بوده است.