به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ - ۲۰:۵۵
 
۹
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۲/۱۶ ساعت ۱۱:۲۷
کد مطلب : ۱۷۷۱۴۸

ربنا، شجریان، ماه رمضان، مردم، لجبازی

ربنا، شجریان، ماه رمضان، مردم، لجبازی
گروه فرهنگی_رسانه ها: روزنامه آرمان: ماه رمضان آمد و باز هم نوایی در اذهان تکرار شد که نوای «ربنای شجریان» است. نمی‌توان آرامش این نوا را انکار کرد و همنوایی آن در زمان افطار با هم بودن‌ها را زیبا می‌کند.اکنون کشور در وضعیتی است که بیش از همه به همدلی نیاز دارد؛ همدلی‌هایی که تحمل مشکلات را آسان می‌کند.از سوی دیگر ربنای شجریان محبوب اکثریت مردم ایران است و پیر و جوان با آن خاطره دارند. ربنا یکی از آثار محمدرضا شجریان و شامل 4 دعا از آیات قرآن است که همه با عبارت ربنا آغاز می‌شوند. این اثر در تیرماه 1358 ضبط شده و برای مدت 30 سال جزو برنامه‌های اصلی رادیو و تلویزیون ایران بوده است.بنا به گفته‌ محمدرضا شجریان، انگیزه اصلی وی از خواندن این دعا، تدریس آن به دو هنرجو بوده و این اثر در یکی از استودیوهای رادیو ضبط شده است.

بسیار تلاش کردند تا ممنوعیت پخش ربنای شجریان را به موضوعات سیاسی پیوند بزنند. سال‌هاست که پخش ربنای محمدرضا شجریان در تلویزیون ممنوع است و حتی با وجود آنکه مردم خاطرات زیادی او، «ربنا» دارند و هر سال چهره‌های مختلفی در آستانه ماه رمضان تقاضای پخش این دعا را با صدای او دارند اما تلویزیون رویه خود پافشاری می‌کند.عصر روز شنبه ۱۰ فروردین ماه اما در اتفاقی نادر و جالب توجه شبکه افق سیما مستندی تحت عنوان «از سپیده تا فریاد» را با محوریت زندگی هنری محمدرضا شجریان و فعالیت‌هایش را روانه آنتن کرد. بخش دوم این مستند اما به اتفاقات چند سال اخیری که برای شجریان پس از انتخابات سال ۸۸ رخ داده اشاره دارد.

پیام شورای شهر برای صداوسیما
شورای شهر پنجم در مسیری گام بر می‌دارد که خواست مردم در آن لحاظ شده باشد. اعضای این شورا اصلاح‌طلب هستند و سال‌ها از محدودیت‌های نانوشته برای جامعه انتقاد می‌کردند اما اکنون که خودشان بر کرسی تصمیم‌گیری حضور دارند تحقق خواست اکثریت را در دستور کار دارند. البته در این مسیر هجمه‌هایی از سوی محدودکنندگان مردم به آنها شد اما قانون منعی برای اعضای شورای شهر نداشت که نتوانند در مسیر خواست مردم عمل کند که یکی از این خواسته‌ها زنده نگه داشتن یاد و نام بزرگان در عرصه‌های مختلف به‌ویژه هنری است.استاد محمدرضا شجریان یکی از این هنرمندان است که شورای شهرتهران بر حفظ نام و یاد او تاکید دارد چنانکه به وعده خودش برای نامگذاری خیابانی به اسم شجریان عمل کرد و وقعی به هجمه‌های مخالفان او نگذاشت. دیروز هم یک عضو شورای شهر تهران گفت: مردم ایران اسلامی سالیان طولانی با صدای ماندگار ربنای استاد شجریان و اذان مرحوم مؤذن زاده اردبیلی افطار کرده‌اند.شهربانو امانی افزود: متأسفانه بعد از سال ۱۳۸۸ مردم از شنیدن صدای روح بخش ربنای استاد شجریان استاد بلند آوازه ایران و جهان اسلام و دنیا از رسانه ملی محروم شدند. ضمن آرزوی شفا برای این استاد از صداوسیما می‌خواهم از لجبازی سیاسی دست برداشته و نوای ملکوتی ربنای استاد شجریان را از رسانه ملی پخش کند. امانی تاکید کرد: قطعا انجام این کار توسط رسانه‌ ملی در سال ۹۸ موجب همدلی و همگرایی مردم و جلب سرمایه اجتماعی و اعتماد عمومی خواهد شد.
برچسب ها: محمدرضا شجریان