به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۳:۳۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۳/۰۱ ساعت ۱۶:۴۷
کد مطلب : ۱۷۸۳۵۴
ناصری: خاتمی با دلیل گفت «تَکرار» هم دیگر فایده ندارد

مردم دیگر تفاوتی میان اصلاح‌طلب و اصولگرا قائل نیستند

مردم دیگر تفاوتی میان اصلاح‌طلب و اصولگرا قائل نیستند
گروه سیاسی: یك فعال سیاسی طیف اصلاح‌طلب می‌گوید عملکرد و ناکارآمدی دولت باعث شده تا نگاه به اصلاح طلبان تغییر کند و آقای خاتمی با علم به این موضوع اعلام کرد که دیگر «تکرار می‌کنم‌ها» تاثیری در رای و نظر مردم ندارد.
 
به نوشته سایت رویداد 24، سید محمد خاتمی در نامه‌ای سرگشاده، ۱۵ راهکار برای خروج از بحران پیشنهاد داد؛ در آن نامه به تصمیماتی برای وحدت ملی و تغییر نگاه صدا و سیما، ایجاد فضای باز سیاسی، برداشتن حصر و آزادی زندانیان سیاسی و مواردی از این دست اشاره بود؛ این نامه البته پاسخی نیافت تا در روزهای اخیر خاتمی لب به اعتراض بگشاید و بگوید «من اگر تکرار هم کنم، مردم دیگر رای نمی‌دهند» بخشی از تحلیلگران سخنان خاتمی را به عنوان تهدیدی برای تحریم انتخابات برداشت کردند و گفتند اگر حاکمیت تن به اصلاحات ندهد، مردم در انتخابات شرکت نخواهند کرد و این پیام روشن خاتمی در جمله اخیرش بوده است. برخی دیگر گفته‌اند سخنان خاتمی نه تهدیدی برای تحریم انتخابات، که بیان واقعیت‌های جامعه بوده زیرا عملکرد دولت آنقدر ایراد داشته که جایی برای دفاع باقی نگذاشته است.

عبدالله ناصری عضو بنیاد باران و فعال سیاسی اصلاح طلب سخنان سید محمدخاتمی را تحلیل کرده و گفته سال ۹۴ و ۹۶ نقش آقای خاتمی در پیروزی اصلاح طلبان بسیار موثر بود و شاید به جرات بتوان گفت همانند تاثیر کاریزماتیک آقای خاتمی را در سال‌های اخیر وجود نداشته استم. طبیعتا آن حضور باشکوه مردم در پای صندوق‌های رای و حتی کسانی که انتخابات را تحریم کرده بودند، به مراتب انتظارات را از جریان اصلاح‌طلب بیش از پیش می‌کرد، اما متاسفانه نه دولت، نه فراکسیون امید و شورای شهر، عملکردی که انتظارات را برآورده کند از خود نشان ندادند. از سوی دیگر هیچ سالی مثل سال ۹۶ به بعد نبود که مردم و نخبگان سیاسی از ناکارآمدی رای خودشان مطمئن شوند.

ناصری ادامه داد: باور به ناکارآمدی رای مردم در تاریخ ۴۰ ساله انقلاب بی‌سابقه است. اتفاق دیگری که در عرصه بین المللی رخ داد شروع دوباره تحریم‌ها و خروج آمریکا از برجام بود و شرایط را کمی بیش از پیش سخت‌تر کرد و متاسفانه به دلیل ضعف تیم اطلاع رسانی دولت این باور به مردم تلقی شد که اگر برجام امضا شود تمام مشکلات چندساله کشور حل خواهد شد، متاسفانه آقای روحانی نتوانست این مورد را به خوبی مدیریت کند و چنین القایی در جامعه صورت گرفت و باعث شد اعتماد مردم به دولت و اصلاح‌طلبان دچار خدشه شود. با توجه به همه این شرایط آقای خاتمی متوجه این تحول و تغییر نگرش در عرصه اجتماعی شدند و باعث شد تا چنین حرفی را بزنند.

این فعال سیاسی با بیان اینکه اگر تحولی در عرصه بین الملل رخ ندهد، مردم به «تکرار می‌کنم‌ها» توجه‌ای نمی‌کنند، تصریح کرد: البته بگذریم که بخشی از جامعه نگاهشان به صندوق‌های رای، نگاهی دینی و شریعتی است و تحت هر شرایطی پای صندوق‌های رای حاضر می‌شوند، اما بخشی دیگر از جامعه چنین تصوری را ندارند، اما باید بگویم انتخابات سال ۹۸ و ۱۴۰۰ نقطه عطفی در مشارکت مردم خواهد بود. به نوعی که یا حکومت خواهد پذیرفت که در عرصه ملی و بین المللی تحولات اساسی و ساختاری جدی را ایجاد کند که مردم تحول را ببینند و بپذیرند یا اینکه حکومت نخواهد پذیرفت که تحولی را ایجاد کند، دو انتخابات روبرو را یک چالش بزرگ در ۴۰ سال انقلاب می‌دانم.

ناصری ادامه داد: معتقدم آنقدر مسائل اجتماعی، اقتصادی و سیاسی بحرانی شده که کنشگران و سایر شهروندان، تحلیل حزبی و فرا تشکیلاتی دارند و به عبارتی دیگر امروز آنچنان نابسامانی‌ها عمق پیدا کرده که بسیاری از اصلاح طلبان و اصولگرایان شرایط را فراتر از گفتمان خودشان می‌دانند و می‌بینند و حتی حوادث دو سال اخیر و خصوصا دی ماه را با سایر حوادث گذشته به نوع متفاوت‌تری تحلیل می‌کنند. منظورم این است اگر جامعه شاهد اتفاق‌های جدی نباشد، شرایط بیش از پیش بحرانی خواهد شد.

ناصری با بیان اینکه اتفاق و حوادث اخیر باعث شده مردم دیگر تفاوتی میان اصلاح طلب و اصولگرا قائل نباشند، تصریح کرد: عملکرد دولت آنقدر نگاه مردم به اصلاح طلبان را تغییر داده که فکر نمی‌کنم به راحتی بتوان این شرایط را تغییر داد. این عملکرد و ناکارآمدی باعث شده تا جامعه هدف تکرار می‌کنم را هم تحت تاثیر قرار دهد و دوری از اصلاح طلبان را بیشتر کند.