به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ - ۲۰:۵۵
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۴/۲۶ ساعت ۱۴:۳۰
کد مطلب : ۱۸۲۸۶۹

هاشمی: به خاطر بی‌حجابی حق توهین ندارید

گروه سیاسی: فائزه هاشمی رفسنجانی درباره همایش اخیر حجاب در سراسر کشور گفت: اخیراً آقای علم‌الهدی در سخنانی عبارت خواهران ولنگار من! را به کار برده یا در همین تجمع نیز، مجری برنامه بی ادبی هایی خطاب به خانم ها داشته، اینکه خانمی حجابش کم است یا اینکه حجاب ندارد، مجوز توهین را به ما نمی‌دهد. زیرا این فرد هم طرز تفکری دارد و باید برخوردی شایسته با او شود.
هاشمی: به خاطر بی‌حجابی حق توهین ندارید
این فعال سیاسی در واکنش به بخشی از اظهارات مجری همایش عفاف و حجاب که با استناد به قرآن بدحجابان را به حیوان تشبیه کرده بود، گفت: قرآن هیچ‌گاه چنین تشبیهی ندارد و کسی را مجبور به انجام کاری نمی‌کند. اگر کسی اصول دینی خود را انجام ندهد، باید در آن دنیا پاسخگو باشد. چرا درباره تهمت زدن، غیبت کردن و افترا زدن تاکیدات قران را نمی‌آورند؟ مگر همه این موارد خلاف دین نیست؟ معلوم نیست که چرا برخی بر قرآنی بودن شیوه برخورد با بدحجابان اصرار می‌کنند و مواردی که پایه اخلاق و فرهنگ ما را می‌سازند کنار گذاشته اند. عباراتی که این افراد به کار می‌برند حتی در روایات غیرمعتبر هم وجود ندارد چه برسد به قرآن.وی با بیان اینکه با بی ادبی و هتاکی و تهمت «معرفت دینی» ایجاد نمی‌شود، گفت: به کار بردن چنین ادبیاتی در برابر بخشی از زنان نه تنها تأثیر مثبتی ندارد، بلکه آثار منفی هم دارد و در زمره بی‌ادبی‌هایی است که به خودشان برمی‌گردد. مروری بر گذشته نیز نشان می‌دهد که چنین سیاست‌هایی از سوی کسانی که قدرت و رسانه را در اختیار دارند، با اینکه شاید در کوتاه‌مدت باعث ترس افراد از ابراز عقیده شده، ولی تاثیرات منفی زیادی در دراز مدت داشته است.

پیام برگزاری چنین تجمعی ضرب المثل«خود گویی و خود خندی...»بود
این فعال سیاسی افزود: اگر صاحبان قدرت به دنبال وزن‌کشی هستند، اجازه دهند طبق قانون اساسی کسانی که مانند آنها فکر نمی کنند بدون کمترین نگرانی دست به تجمع هایی از این دست بزنند. آن زمان است که ما می‌توانیم ارزش کار هر دو طیف را دریابیم. اما در وضعیت فعلی تنها می‌توان پیام برگزاری چنین تجمعی را ضرب المثل«خود گویی و خود خندی...» دانست.فائزه هاشمی ادامه داد: معتقدم که برخی قوانین مانند قانون ماهواره، ویژگی های قانون بودن را از دست داده، زیرا یک قانون باید مقبولیت داشته و جامع و مانع باشد. از این‌رو، شاید یک قانون در دوره‌ای پاسخگوی نیازهای جامعه بوده ولی در دوره‌ای دیگر نتواند پاسخگو باشد. حتی اسلام نیز نیاز به به روز رسانی دارد و نقش مجتهد نیز همین است. معتقدم قوانین یک جامعه باید به روز شده و قوانینی که مقبولیت کافی دارند، وضع شود.

سیاست های چکشی دیگر جوابگو نیست
وی با بیان اینکه باید اقداماتی انجام شود که زنان با میل خود حجاب را انتخاب کنند، گفت: امروز با توجه گسترش فضای مجازی، سیاست‌های چکشی دیگر جوابگو نیست. با ارتباطات جهانی ایجاد شده نیز، دیگر نمی توان مانند قبل عمل کرد و انتظار داشت که فرهنگ سازی مطابق میل ما صورت گیرد. به نظر می‌رسد اخذ سیاست‌ها در این باره سالهاست که دیگر هدفش گسترش دین و قانون‌مداری نیست، بلکه با اهداف دیگری انجام می‌شود.فائزه هاشمی با اشاره به «کمپین چهارشنبه‌های طلایی» گفت: شنیدم اخیراً کمپینی با این نام ایجاد شده که به زنان متفاوت با خود گل می‌دهند و تلاش می‌کنند تا باب گفت و گو را باز کنند. به نظرم اینکه سیاست ما این گونه باشد و تلاش کنیم با این قبیل سیاست‌ها حجاب را ترویج کنیم، بسیار خوب است. به شرط اینکه درکنارش، بگیر ببندها و بی‌ادبی‌ها نباشد.

رسانه‌های داخل را آزاد بگذارند تا زنان بتوانند حرف‌شان را بزنند
وی با ابراز امیداوری به اینکه با گفت و گو حجاب گسترش داده شود، گفت: مسئولان اگر سیاست های چکشی را در این مسأله کنار بگذارند، بسیار خوب است. اگر نگرانی از این وجود دارد که چرا برخی زنان فیلم‌های خود را به رسانه‌ای در خارج می‌فرستند، رسانه‌های داخل را آزاد بگذارند تا زنان بتوانند حرف‌شان را طبق قانون اساسی و قوانین مدون کشور بزنند.فائزه هاشمی در پایان گفت: وقتی برای زنان موانعی قانونی ایجاد می‌کنند، عکس العمل‌ها همین می‌شود و دیگر قابل کنترل نخواهد بود. بنابراین خارج‌نشینان می‌توانند روی دختران ما تأثیرگذار باشند. لذا اگر آنها با این مسأله مشکل دارند باید اول به آزادی بیان در رسانه‌ها جامه عمل بپوشانند تا حرف‌هایی که می‌تواند در داخل مطرح شود از خارج کشور شنیده نشود.
مرجع : جماران
برچسب ها: فائزه هاشمی