به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ - ۲۰:۵۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۴/۲۶ ساعت ۱۵:۱۶
کد مطلب : ۱۸۲۹۰۰

پرتغال صدور ویزا به ایرانیان را متوقف كرده است

گروه بین‌الملل: دولت پرتغال اعلام کرده است که هنوز هم روند صدور ویزای مسافرتی این کشور برای شهروندان ایران به "دلایل امنیتی" متوقف است.
 آگوستو سانتوز سیلوا، وزیر خارجه پرتغال
 آگوستو سانتوز سیلوا، وزیر خارجه پرتغال
آگوستو سانتوز سیلوا، وزیر خارجه پرتغال، دیروز سه‌شنبه ۲۵ تیرماه در عین حال گفت که این تصمیم ارتباطی به روابط دو کشور ندارد. به گزارش رویترز، وزیر خارجه پرتغال روز گذشته در پارلمان این کشور حاضر شد تا به پرسش نمایندگان در مورد صحت خبر توقف صدور ویزا به شهروندان ایران پاسخ دهد. آقای سیلوا سپس ضمن تأیید خبر توقف صدور ویزا برای شهروندان ایرانی به "دلایل امنیتی"، اعلام کرد که در آینده در این رابطه به شکل "غیرعلنی" به نمایندگان توضیح خواهد داد.

وزیر خارجه پرتغال بدون ارائه توضیح درباره جزئيات تصمیم‌گیری مزبور و دلایل اتخاذ آن، از سخت‌گیری پرتغال در رابطه با سفر به این کشور خبر داد. یکی از نمایندگان پارلمان پرتغال که طراح پرسش از وزیر خارجه این کشور بوده، به خبرگزاری رویترز گفت: «ما که خبردار شدیم ویزا برای ایرانیان برای دو یا سه هفته متوقف شده، می‌خواستیم از صحت آن مطمئن شویم.» وزیر خارجه پرتغال پس از جلسه با نمایندگان پارلمان این کشور به خبرنگاران گفت که توقف صدور ویزا برای شهروندان ایران ربطی به "کیفیت مناسبات دوجانبه" لیسبون و تهران ندارد. آگوستو سانتوز سیلوا همچنین افزود: «این توقف موقت است و ما امیدواریم صدور روادید را به زودی از سر بگیریم.»

در این میان، وزارت خارجه پرتغال "بهبود امنیتی شرایط کاری بخش کنسولی" سفارتخانه این کشور در تهران را به عنوان دلیل توقف صدور ویزا برای ایرانیان عنوان کرده و اعلام کرده است که اتخاذ این تصمیم ماهیت سیاسی نداشته و ناشی از "ارزیابی شرایط امنیت عمومی در ایران" نیست. سفارتخانه پرتغال در تهران نیز با تأیید اینکه "از فروردین تا الان هیچ تحولی در خصوص صدور روادید برای اتباع ایرانی صورت نگرفته"، به خبرگزاری فارس گفته است: «منتظر اعلام باشید.» سفارت پرتغال در تهران روز ششم فروردین‌ماه گذشته اعلام کرده بود که "همه امور مربوط به روادید" در این سفارتخانه متوقف شده است. این تصمیم دو هفته پس از حمله به یک کارمند ایرانی این سفارتخانه در تهران گرفته شد. این کارمند روز ۲۱ اسفند ۱۳۹۷ در نزدیکی سفارتخانه پرتغال در تهران هدف تیراندازی یک موتورسوار مسلح به تفنگ ساچمه‌ای قرار گرفت. سپس وضعیت جسمانی این کارمند که مجروح شده و به بیمارستان منتقل شده بود، مساعد اعلام شد. پلیس ایران نیز دلیل این حمله را "اختلافات و خصومت شخصی" اعلام کرده بود.
برچسب ها: پرتغال ویزا