به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۳:۲۲
 
۲
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۶/۲۵ ساعت ۱۱:۱۴
کد مطلب : ۱۸۷۷۴۴
مقام آمریکایی: حمله به عربستان از سمت ایران و «احتمالا» با موشک کروز انجام شد

ترامپ: آماده‌ حمله به عامل حادثه آرامکو هستیم

گروه بین‌الملل: دونالد ترامپ ⁩، رییس‌جمهور آمریکا، در واکنش به حمله‌‌های روز شنبه به تاسیسات نفتی عربستان سعودی، گفت که به دلایل بسیار می‌دانیم کار چه کسی است، آماده ⁧ اقدام نظامی ⁩ علیه مقصر این حمله‌ها هستیم و در انتظاریم تا عربستان تایید کند.
ترامپ: آماده‌ حمله به عامل حادثه آرامکو هستیم
رئیس جمهوری آمریکا در توئیتی که روز یکشنبه منتشر کرد درباره این حمله نوشت: «دلایلی هست که از طریق آن ما می‌دانیم چه کسی پشت آن [حمله] بوده، ما بسته به تأیید موضوع آماده اقدام نظامی هستیم، اما منتظریم از خود کشور پادشاهی سعودی بشنویم که به باور آنها چه کسی عامل این حمله بوده و ما تحت چه شرایطی اقدام خواهیم کرد.»
رئیس جمهوری آمریکا در اقدام دیگری برای تأمین نفت مورد نیاز کشورش پس از حمله پهپادی به عربستان، اجازه داد تا از بخشی از ذخیره‌های استراتژیک نفتی در این کشور استفاده شود. ترامپ در این توییت نامی از ایران نبرده است، اما مقام‌های آمریکا از آغاز اعلام حمله حوثی‌های یمن به تأسیسات نفتی عربستان انگشت اتهام را به سوی ایران نشانه رفتند. دولت واشنگتن با متهم ساختن ایران به حمایت از شیعیان حوثی، دست تهران را در پشت حملات مکرر این گروه یمنی به خاک عربستان می‌بیند.

عدم تمایل به دیدار با روحانی
ترامپ در عین حال برخلاف اظهارات پیشین خود، احتمال دیدار با حسن روحانی را رد کرده است. او گفته است که حاضر به دیدار و مذاکره بدون قید و شرط با مسئولان ایران نیست.

مقام آمریکایی: حمله به عربستان از سمت ایران و «احتمالا» با موشک کروز انجام شد
بلومبرگ و رویترز، ⁧گزارش دادند که آمریکا⁩ عکس‌های ماهواره‌ای از حمله به ۱۹ نقطه از تاسیسات نفتی عربستان سعودی در منطقه بقیق را در اختیار دارد. چند مقام‌ آمریکایی به این دو خبرگزاری گفتند:«این عکس‌ها نشان می‌دهند حمله به تاسیسات نفتی از سمت ⁧ایران⁩ یا ⁧عراق⁩ بوده است، نه از سمت یمن و جنوب.»
یک مقام ارشد آمریکا هم روز یکشنبه ادعا کرد که حمله به تاسیسات نفتی عربستان در بقیق و خریص که بازار جهانی نفت را تهدید کرده است، از سمت ایران و «احتمالا» با موشک کروز انجام شده است.
خبرگزاری رویترز به نقل از این مقام که نخواسته است نامش فاش شود، می‌نویسد که در حمله به تاسیسات سعودی‌ها ۱۹ نقطه هدف قرار گرفته‌اند و شواهد حاکی از آن است که منطقۀ پرتاب، جایی در غرب یا شمال‌غربِ اهداف و از جانب ایران بوده است و نه از جنوب یمن. این مقام افزود که بنا بر اعلام مقامات سعودی، آنها نشانه‌هایی دیده‌اند که حاکی از استفاده از موشکهای کروز در این حملات بوده است؛ چیزی که با ادعای حوثی‌ها مبنی بر حمله با ۱۰ فروند پهپاد همخوانی ندارد.

او می‌افزاید: «شکی نیست که ایران مسئول این امر است... نمی‌توان از این موضوع فرار کرد. هیچ احتمال دیگری وجود ندارد.» این سخنان در حالی مطرح می‌شود که پیش از این مایک پمپئو، وزیر خارجه ایالات متحده نیز ایران را در پشت این حملات دانسته بود. تهران روز یکشنبه اتهام دست داشتن در این حملات را بی‌اساس خواند.