به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۰۹:۲۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۸/۰۱ ساعت ۱۳:۲۵
کد مطلب : ۱۹۰۶۵۸

اسپیکر‌های گوگل را بخریم یا آمازون اکو؟

گروه فناوری: شرکت "آمازون" در اواخر ماه سپتامبر و شرکت "گوگل" در اواسط ماه اکتبر از محصولات جدید خود رونمایی کردند. در بین محصولاتی که دو شرکت مذکور از آن‌ها رونمایی کردند اسپیکر‌های هوشمند و نمایشگر هوشمند دو شرکت نظر کاربران بسیاری را به خود جلب کرد که طی این خبر قصد داریم اسپیکر‌های هوشمند این دو شرکت را از تمام جهات با یکدیگر مقایسه کنیم تا دریابیم کدام یک ارزش خریدن را دارد.
اسپیکر‌های گوگل را بخریم یا آمازون اکو؟
 آمازون و گوگل هر دو در ماه جاری(مهر ماه) کنفرانسی برگزار کردند و در آن از محصولات جدید خود رونمایی کردند.در این مطلب اسپیکرهای هوشمند و نمایشگرهای هوشمند این دو شرکت که اخیرا رونمایی شده‌اند را با یکدیگر مقایسه می‌کنیم تا ببینیم کدامیک عملکرد بهتری دارد.

آمازون
شرکت "آمازون" ۲۵ سپتامبر سال جاری(۳ مهر) با برگزاری رویدادی در شهر سیاتل ایالت واشنگتن آمریکا از محصولات جدید خود رونمایی کرد. شرکت آمازون از عینک هوشمند، انگشتر هوشمند، ایربادهای جدید و محصولات جدید دیگر خود رونمایی کرد و افزود کاربرانی که از دستیار صوتی الکسا استفاده می‌کنند، می‌توانند از حالا به بعد صدای دستیار صوتی الکسا را به صدای "ساموئل لروی جکسون"(Samuel Leroy Jackson) بازیگر آمریکایی تغییر دهند. شرکت آمازون همچنین تغییراتی در "آمازون‌ اکو" اعمال کرده تا از رقیب خود یعنی شرکت "سنس" که اسپیکر هوشمند "سُنُس"(Sonos) او طرفداران زیادی دارد، عقب نماند. اوایل سال جاری شرکت "Sonos" از عرضه اسپیکر هوشمندی خبر داد که کیفیت صدایی بالا را در اتاق پخش می‌کند و می‌تواند برای تلویزیون‌ها مورد استفاده قرار گیرد.از قابلیت‌های این دستگاه این است که می‌تواند تلویزیون را خاموش و روشن کند و بیشتر و بهتر از چیزی که به نظر می‌رسد، صدا را پخش کند. این اسپیکر می‌تواند مقابل تلویزیون قرار گرفته و یا روی دیوار نصب شود. اسپیکر مذکور با قیمت ۳۹۹ دلار عرضه می‌شود.

اما اکنون آمازون با تغییراتی که در آمازون اکو اعمال کرده گزینه بهتری را پیش روی کاربران نهاده چرا که آنها می‌توانند این اسپیکر هوشمند را با قیمتی پایین‌تر از اسپیکر سنس خریداری کنند. اسپیکر اکو امازون اکنون با قیمتی پایین‌تر در مرحله پیش سفارش است.طی این مراسم آمازون از سه نسخه جدید اسپیکر هوشمند اکو خود رونمایی کرد که شامل یک "اکو استودیو با کیفیت بالا"(high-end Echo Studio) ، "یک اکو دات جدید"(Echo Dot) و "نسل سوم اکو"(third-generation Echo) می‌باشد. از ویژگی‌های جدید اسپیکر اکو می‌توان به تشخیص ناراحتی و افزودن صدای یک چهره شناخته شده(ساموئل لروی جکسون) نام برد. صدای افراد مشهور دیگری قرار است به این دستگاه افزوده شود اما آمازون هنوز اعلام نکرده است که چه کسانی ممکن است باشند. ویژگی تشخیص ناراحتی که آمازون از ان با عنوان" frustration detection" یاد کرده به آن معناست که اسپیکرها می‌توانند نارضایتی کاربران از نقص عملکرد آنها را از صدای کاربران تشخیص دهند و در صدد رفع مشکل برآیند.

اکو استودیو
یکی از اسپیکرهای هوشمندی که آمازون از آن رونمایی کرد "اکو استودیو" است که در حال حاضر با کیفیت‌ترین اسپیکر هوشمند این شرکت است. اکو استودیو دارای قابلیت‌هایی مانند صدای سه بعدی و فناوری "دالبی اتمس"(Dolby Atmos) است. قیمت اکو استودیو ۱۹۹ دلار است. این دستگاه همچنین با دستیار صوتی الکسا آمازون یکپارچه شده است و قادر است با استفاده از میکروفن‌های که درون آن تعبیه شده تنظیمات اسپیکر را بسته به شکل و اندازه اتاق تنظیم کند.

نسل سوم اسپیکر اکو
شرکت آمازون از نسل سوم اسپیکر اکوی خود نیز رونمایی کرد. اکو آمازون نسل سوم مجهز به اسپیکرهای پیشرفته است و در رنگ‌های مختلفی عرضه خواهد شد. قیمت این دستگاه ۱۰۰ دلار است. به گفته این شرکت نسل سوم این اسپیکر دارای بلندگوهای بم سه اینچی پرقدرت است.

اکو دات
برای افرادی که مایلند در خانه اسپیکر هوشمند داشته باشند اما دوست ندارند هزینه زیادی برای آن بپرازند نیز آمازون فکری کرده است. آمازون برای این افراد نسل جدید اسپیکر اکو دات را پیشنهاد می‌کند. این دستگاه قابلیت‌های بسیاری دارد. نسل جدید اسپیکر اکو دات مجهز به یک نمایشگر ال.ای.دی است و کاربر را از دمای بیرون از خانه و آلارم ها و ... باخبر می‌سازد. این ابزار الکترونیکی مانند یک اسپیکر هوشمند متصل به اینترنت عمل می‌کند و با ابعاد بسیار مناسب، کیفیت ساخت عالی و ظاهر بسیار جذاب، علاوه بر پخش موسیقی می‌تواند از طریق بلوتوث به تجهیزات مختلف متصل شده و به صورت صوتی آن‌ها را مدیریت کند.به عنوان مثال شما می‌توانید از طریق اکودات آمازون از وضعیت آب و هوا، ساعت، ترافیک و … مطلع شده و درخواست‌هایی مانند جستجو در اینترنت، رزرو هتل، خرید کالا از آمازون و شنیدن موسیقی از سرویس‌های آنلاین را به اکو دات بسپارید. دستیار صوتی هوشمند اکودات آمازون با فناوری هوش مصنوعی ساخته شده‌اند و به همین دلیل نتایجی که به شما ارائه می‌دهد بسیار دقیق و صحیح بوده و می‌توانید به آن اطمینان کنید. قیمت این دستگاه تنها ۵۹.۹۹ دلار است. از جمله ویژگی‌های جدید این دستگاه ها می‌توان به استفاده از متن به گفتار عصبی اشاره کرد که طی آن این دستگاه همانند "سیری" دستیار صوتی اپل عملکرد بهتری دارند.

گوگل
گوگل ۱۵ اکتبر در قالب مراسمی در شهر نیویورک از جدیدترین محصولات خود رونمایی کرد. گوگل در کنفرانس خود در نیویورک از نسل جدید گوشی‌های خود به نام "پیکسل۴ " و "پیکسل ۴ ایکس ال"، اسپیکرهای هوشمند هوم نست (هوم مینی)، یک لپ‌تاپ "پیکسل بوک گو"(Pixelbook go) و سری جدید هدفون "پیکسل بادز" رونمایی کرد.گوگل همچنین طی این مراسم از نسخه به روز شده نمایشگر هوشمند "نست هاب مکس" و اسپیکر "نست مینی" و نسل جدید اسپیکر خود به نام "نست وای فای" رونمایی کرد.نست مینی: در مراسم آی او ٢٠١٩ گوگل از اسپیکر نست هاب مکس رونمایی کرد و اکنون از اسپیکر دیگری به نام نست مینی که کوچکتر از نست هاب مکس است رونمایی کرد. این محصول فرق چندانی با نست هاب مکس ندارد و تقریبا تنها نسخه کوچک شده آن است. نست مینی مجهز به سه میکروفن است که درون آن تعبیه شده‌اند و علاوه بر آن از فناوری هوش مصنوعی نیز بهره‌مند است که به آن کمک می‌کند پردازش اطلاعات را سریع‌تر انجام دهد.نست وای فای: گوگل نست وای فای در واقع ترکیبی از اپ گوگل هوم و دستار گوگل است این اسپیکر مجهز به آنتن وای فای چهار ضرب در چهار است و قیمت این اسپیکر ١۴٩ دلار است.

مقایسه نمایشگرهای آمازون و گوگل
نمایشگر هوشمند "نست هاب مکس" گوگل
نست هاب یک نمایشگر ۱۰ اینچی دارد و نسبت به هوم هاب، بسیار بزرگتر است. رنگ این نمایشگر، سفید است تا کاربر احساس کند که به یک صفحه کاغذی نگاه می‌کند. کاربران می‌توانند با کمک نست هاب، ویدئوهای مورد علاقه خود را ببینند، تلویزیون تماشا کنند و به کنترل گجت‌های خانگی خود بپردازند. نست هاب مکس نسبت به نمایشگر هوشمند پیشین گوگل یعنی "گوگل هوم هاب"(Google Home Hub)، ویژگی‌های جدیدتری دارد. این نمایشگر، یک دوربین آنبرد دارد که می‌تواند علاوه بر امکان برقراری تماس تصویری، مانند یک دوربین امنیتی عمل کند. یکی از ویژگی‌های متفاوت هوم هاب، نداشتن دوربین بود و همین ویژگی، آن را به انتخابی مناسب برای افرادی تبدیل کرد که نگران حریم شخصی خود هستند اما گوگل قصد دارد با مجهز کردن نست هاب به دوربین، کاربران را نسبت به استفاده از آن قانع کند. قیمت این نمایشگر ۲۲۹ دلار است.

نمایشگر هوشمند "اکو شو ۸ " آمازون
آمازون طی کنفرانس مذکور از نمایشگر "اکو شو ۸ "(Echo Show ۸) ۱۲۹ دلاری خود نیز رونمایی کرد. اکو شو ۸ نسخه هشت اینچی کوچک‌تر از مدل پرچم‌دار ۱۰ اینچی دستگاه اکو با صفحه نمایش است اما اکو شو ۸ کمی بزرگتر از اکو ۵ است بنابراین کاربران می‌توانند با استفاده از آن فیلم تماشا کرده و تماس صوتی برقرار کنند. این دستگاه دارای صفحه نمایش HD است و درون آن نیز دوربین شاتر تعبیه شده است.
مرجع : ایسنا
برچسب ها: آمازون