به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۰ - ۰۰:۰۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۹/۲۹ ساعت ۲۱:۲۰
کد مطلب : ۱۹۴۲۸۷

آبه خواستار پایبند ماندن ایران به برجام شد

گروه سیاسی: شینزو آبه، نخست‌وزیر ژاپن، امروز جمعه ۲۹ آذر در جریان دیدار با حسن روحانی، رئیس‌جمهوری اسلامی ایران، خواستار پایبند ماندن ایران به برجام شد و گفت کشورش برای کاستن از تنش‌ها در خاورمیانه همه توان خود را به کار خواهد گرفت.
آبه خواستار پایبند ماندن ایران به برجام شد
به گزارش رویترز، شینزو آبه که در ابتدای دیدارش با حسن روحانی سخن می‌گفت ابراز امیدواری کرد که جمهوری اسلامی به تعهداتش در توافق هسته‌ای پایبند بماند و «نقشی سازنده» در صلح و ثبات منطقه ایفا کند. آمریکا همواره از «فعالیت‌های بی‌ثبات کننده ایران در منطقه» انتقاد کرده و شماری از کشورهای منطقه، از جمله اسرائیل، عربستان سعودی و برخی دیگر از کشورهای عربی نیز جمهوری اسلامی را به «مداخله‌ در امور داخلی کشورهای منطقه» متهم کرده‌اند. تهران این اتهام‌ها را رد می‌کند.

به گزارش رویترز، حسن روحانی نیز در ابتدای دیدارش با نخست وزیر ژاپن بر «اهمیت فراوان» برجام برای ایران تأکید کرد و گفت: امیدوارم ژاپن و دیگر کشورها برای برجا ماندن توافق هسته‌ای تلاش کنند و همچنین بار دیگر از خروج آمریکا از برجام انتقاد کرد. در عین حال بنابر بیانیه‌ای که وزارت خارجه ژاپن منتشر کرد، توکیو برای کاهش تنش‌ها در خاورمیانه و کمک به ثبات این منطقه، با همه طرف‌ها، از جمله ایران و آمریکا، مذاکره می‌کند. به گزارش آسوشیتدپرس، مذاکرات شینزو آبه و حسن روحانی تا عصر جمعه ادامه دارد اما برنامه‌ای برای کنفرانس خبری مشترک اعلام نشده است.

سفر حسن روحانی به توکیو در حالی صورت می‌گیرد که تنش‌ها بین ایران و آمریکا تشدید شده و سرنوشت توافق هسته‌ای نیز که آمریکا سال گذشته از آن خارج شد در ابهام قرار دارد. در هفته‌های اخیر شمار زیادی از تحلیلگران و رسانه‌ها به تلاش‌های احتمالی ژاپن برای میانجیگری بین ایران و آمریکا اشاره کرده بودند اما دو مقام جمهوری اسلامی گفتند که این سفر «ربطی به مذاکره با آمریکا ندارد» و تهران فقط «ابتکار عمل‌های» مقامات ژاپنی را بررسی خواهد کرد. از سوی دیگر خبرگزاری آسوشیتدپرس اشاره کرده است که سفر حسن روحانی به توکیو به فاصله کوتاهی از اعتراضات خیابانی در ایران انجام می‌شود که با خشونت و سرکوب شدید مواجه شد. مقامات آمریکا ضمن محکوم کردن این خشونت‌ها بارها اعلام کرده‌اند که تحریم‌ها، جمهوری اسلامی را از نظر اقتصادی در وضعیت دشواری قرار داده است.

اعتراض‌های آبان‌ماه ابتدا در اعتراض به سه برابر شدن قیمت بنزین آغاز شد. ژاپن که یکی از اصلی‌ترین خریداران نفت ایران بود به دنبال بازدگشت تحریم‌های آمریکا علیه تهران، خرید نفت از ایران را قطع کرد. روحانی تنها مقام بلندپایه ایرانی است که طی دو دهه گذشته به ژاپن سفر می‌کند. پیش از این نیز شینزو آبه، نخست‌وزیر ژاپن به عنوان نخستین مقام ژاپنی، پس از ۴۰ سال به تهران سفر کرده بود.
برچسب ها: شینزو آبه