به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۲:۴۴
 
۱۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۱۰/۲۱ ساعت ۱۸:۱۱
کد مطلب : ۱۹۵۵۲۰
دروغگویان از هر جناح و ارگانی برکنار و محاکمه شوند

آقای روحانی! بی‌تعلل، آشنا، ربیعی و عابدزاده را برکنار و به دادگاه معرفی کنید

آقای روحانی! بی‌تعلل، آشنا، ربیعی و عابدزاده را برکنار و به دادگاه معرفی کنید
گروه سیاسی: سایت «انتخاب» نوشت: اعلام رسمی علت سقوط هواپیمای اوکراینی و اینکه ناشی از خطای انسانی سیستم پدافند بوده، فارغ از اصل فاجعه رخ داده، سوالات فراوانی را درباره نحوه اطلاع رسانی برخی مسئولان دولتی ایجاد کرده است.
در سه روز گذشته، ابراز قاطعیت شماری از مقامات مسئول کشور درباره «عدم اصابت موشک» به هواپیمای اوکراینی عجیب و شگفت آور بود.
اگر مثلا مسئولان صرفا اعلام می کردند که هنوز اطلاعات و داده ها جمع بندی نشده و نمی توانند تا قبل از بررسی های دقیق، اظهارنظر کنند، مشکلی پیش نمی آمد ولی کافی است صرفا به اظهارات و تاکیدات دست کم سه مسئول دولتی را مرور کنیم. علی عابدزاده در سه روز گذشته در چند نوبت با قاطعیت تاکید کرد امکان برخورد موشک و اشتباه سیستم پدافند در این حادثه حتی از نظر علمی وجود ندارد! او پنجشنبه 19 دی ماه در یک برنامه تلویزینی با قاطعیت گفته بود: «مگر می‌شود پدافند هوایی به هواپیمایی شلیک کند که ۸ هزار پا ارتفاع دارد؟»
عابدزاده روز بعد از آن یعنی حوالی ظهر جمعه 20 دی نیز بعد از جلسه ویژه بررسی علل سقوط هواپیمای اوکراینی با قطعیت گفت: «موشکی به هواپیما اصابت نکرده». او حتی برای این اظهارات خود توضیح داد که «هواپیما بیش از ۱.۵ دقیقه در آتش در حال پرواز بود؛ اگر یک شئ به آن برخورد کرده باشد، این مدت پرواز قابل قبول نیست» و یا این توضیح که: «اگر انفجاری در بالا رخ داده بود، باید پراکندگی قطعات بیشتر می شد».
اظهارات یادشده از رئیس سازمان هواپیمایی کشوری در پنجشنبه شب 19 دی و ظهر جمعه 20 دی عنوان شده. این در حالی است که سردار حاجی زاده، فرمانده هوافضای سپاه امروز 21 دی در نشست خبری خود تاکید کرد که «صبح چهارشنبه از حادثه مطلع شدم و حدسم این بود که هواپیمای خود را زدیم». او به صراحت اعلام کرد که «صبح جمعه» 20 دی ماه نیز همه چیز «مشخص شد». در چنین شرایطی چگونه ممکن است که فردی در جایگاه رئیس سازمان هواپیمایی کشور، اطلاعی از این موضوع نداشته باشد.

ربیعی و آشنا اطلاع نداشتند؟
درمورد علی ربیعی هم ماجرای مشابهی وجود دارد. او هم در بیانیه خود که در اولین دقایق روز جمعه 20 دی ماه منتشر شد، تاکید کرده بود که امکان اشتباه انسانی در سیستم پدافند را «عملیات روانی دولت آمریکا و همراهان آگاه و ناآگاه انها با این دروغ پردازی ها» خوانده بود.
او نوشته بود: «امروز به روش کاملا حساب شده و شناخته شده در عملیات روانی به نقل از یک منبع آگاه از پنتاگون که خواسته نامش فاش نشود خبر اصابت دو موشک به هواپیمای اوکراینی را با اب و تاب در رسانه ها منعکس کرده است. درآینده که مشخص شد این ادعای دروغ عاری از حقیقت است هیچ کس مسئولیت این دروغ بزرگ را بر عهده نخواهد گرفت.» به جز ربیعی، پنجشنبه شب 19 دی ماه، دیگر عضو دولت روحانی که مانند ربیعی سابقه امنیتی دارد، یعنی حسام الدین آشنا نیز هشداری در نوع خود بی سابقه را منتشر کرد. او که مشاور «فرهنگی» رئیس جمهور است، در توئیتی نوشت: هشدار، به کاگزاران ایرانی‌تبار رسانه‌های فارسی‌زبان هشدار داده می‌شود از مشارکت در جنگ روانی مربوط به هواپیمای اوکراینی و همکاری با ایران‌ستیزان خودداری کنند.»
آشنا یک روز بعد در حوالی ظهر روز جمعه 20 دی ماه یعنی تقریبا در زمانی که احتمالا جلسه ویژه بررسی سانحه نیز تمام شده بود، در توئیتی نوشت: « به همان میزان که برد موشکهای ما بازدارندگی ایجاد می کند و امنیت می آفریند باید برد مواضع و رسانه‌های ما و دقت نقطه زنی آنها نیز به همسان با قدرت دفاعی کشور به مصون سازی ما بیانجامد. دشمن اکنون ما را با موشک های نقطه‌زن رسانه‌ای هدف قرار داده است.»
هیچ عقل سلیمی باور نمی کند که مسئولانی در این سطح، سه روز کامل، هیچ اطلاعی از اصل ماجرا و یا دست کم احتمالات مطرح شده و بررسی هایی که احتمالا در جریان بود، نداشته باشند؛ در مورد عابدزاده، این موضوع به دلیل جایگاه او، یعنی «رئیس سازمان هواپیمایی کشور» قابل باور نیست. چراکه او به دلیل جایگاهش، به مونیتورنیگ رادار فرودگاه و مکالمات خلبان دسترسی داشته است. در مورد ربیعی و آشنا نیز همین موضوع صادق است به علاوه این مورد مهم که هر دوی آنها سابقه امنیتی دارند و معاون وزارت اطلاعات بوده اند و حتی اگر فرض بسیار ضعیف عدم آگاهی آنها از ماجرا را بپذیریم، نمی توان قبول کرد که دست به چنین اقدامات نسنجیده ای زده و اصل ماجرا را با قاطعیت تمام تکذیب کنند، بی آنکه مثلا به مخاطب خود بگویند که نتیجه نهایی بعهد از بررسی های نهایی منتشر می شود.
به بیان دیگر، در چنین شرایطی روند طبیعی این بود که این مسئولان اعلام کنند بررسی ها در جریان است نه اینکه در کنار اعلام این موضوع، پیش داوری – کلمه پیش داوری در خوش بینانه ترین حالت عنوان شده - کرده و تاکید کنند که هرگز سناریوی اشتباه سیستم پدافند مطرح نیست و رجزخوانی کنند که بزودی این موضوع آشکار و مثلا دروغگویان رسوا خواهند شد. موضوع درمورد مسئولان مستقیم اطلاع رسانی این ماجرا در دیگر ارگان ها نیز صدق می کند؛ کمترین اتفاق در این حوزه عذرخواهی، برکناری و محاکمه مسببین این نوع اطلاع رسانی است. در حوزه دولت، برکناری آشنا، ربیعی و عابدزاده کمترین انتظاری است که از شخص حسن روحانی، رییس جمهور می رود.

Haghighat
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۸/۱۰/۲۱ ۲۲:۲۵
اینجا استعفا معنایی نداره..برکناری حداقل اتفاقیه ک باید بیفته..و در آخر تاکی باید مردم با جونشون تاوان بی کفایتی مسئولینو بدن (365439)
حمید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۸/۱۰/۲۱ ۲۲:۴۶
روحانی پرروتراز آن است که فکرشو کنید (365440)
نهرات
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۸/۱۰/۲۱ ۲۲:۴۷
واقعا...
واقعا ابن ها خیلی وقیح و دروغگو هستند ما را چه فرض کردند ولی خدا روسیاهشان کرد...
اینها کاملا خبر داشتند (365441)
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۸/۱۰/۲۱ ۲۳:۵۰
برای رهایی از بدبختی مشکلات حسن روحانی استعفا دهد (365444)
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۸/۱۰/۲۲ ۰۶:۳۳
بهتر است قبل از هرکس خود رئیس جمهور استفا دهند. (365450)
۱۳۹۸/۱۰/۲۲ ۰۷:۳۶
استعفا ؟!!
این دولت ؟؟
دلتون خوشه بابا. (365451)
۱۳۹۸/۱۰/۲۲ ۰۸:۴۱
جالب است !هواپيمارا ديگران زدند حالا جورش را اينها بايد بدهند (365457)
۱۳۹۸/۱۰/۲۲ ۱۱:۰۴
مسئولین بقیه نهادهای مرتبط با موضوع را هم به چالش بکشید ( اگر جرات دارید ) (365460)
حسن
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۸/۱۰/۲۲ ۱۱:۲۶
ما با اینکه سردار حاجی زاده را دوست وبه صداقتش ایمان داریم ولی این حادثه باید پیگیری جدی شود اینقدر نباید با احساسات مردم بازی شود چه بسا اگر فشار آمریکا و.... نبود این جریان هیچ وقت بر ملا نمی شد اگر چه از عملیات سپاه در بر خورد با آمریکا خوشحال شدیم ولی هیچ وقت راضی به مردن هیچ کس ولو کافر نیستیم مقصر اصلی باید معرفی شود گرچه عمدی در کار نبوده ولی باید برخورد شود تا بیشتر مراقب باشند با شعار دیگر نمی شود مملکت را اداره کرد چرا هر چه آمریکا می گوید بیشترش درست است ولی بیشتر حرفهای روسای ما درو (365461)
امیدتاجیک
United Kingdom
۱۳۹۸/۱۰/۲۲ ۱۱:۵۹
حاجی زاده اومده میگه هواپیمایی کشوری و شرکت فرودگاهها هیچ تقصیری نداره جمعه خبر دادن به رهبر و رئیس جمهور حالا کاسه داغتر از اش شده اید شما هم مصلحت و اهداف گروهی به واقعیت ترجیح میدهید متاسفم که امثال شما با تعصب های بیخود و اهداف سیاسی برای کوبیدن مخالف سیاسی خود حتی از خون مردم بیگناه هم سوء استفاده میکنید کمی بامعرفت بودن رو یاد بگیرید (365464)
۱۳۹۸/۱۰/۲۲ ۱۲:۳۳
اقای روحانی مشاور شما جناب آشنا وقتی درباره سقوط هواپیما اونجوری مخفی کاری میکنه درباره دیگر مسائل روز به شما چه جوری مشورت میده (365466)
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۸/۱۰/۲۲ ۱۳:۳۷
آقا هواپیما را یک آدم نفهم دیگه زده، چی ربطی به این قضایا داره؟!
در این قضیه صدا سیما مگر خبر نگار نداشت بفرسته که همه موارد مشخص بشه؟ جناب سردار که نوک پیکان موشکی است باید همان اول احتمال برخورد را گزارش میکرد و ملت را در آن پاس نمی گذاشت.
رادار نظامی را کسی دیگه نمی دانسته که احتمال اصابت موشک بده
البته سردار عذر خواهی کرد ولی این کافی نیست. (365470)
۱۳۹۸/۱۰/۲۲ ۱۴:۳۸
بله بله زودتر این کارو انجام بدین.
و البته یه مدال به کسانی که دستور شلیک دادین هم فراموش نشه. (365472)
۱۳۹۸/۱۰/۲۲ ۱۵:۰۲
...والبته اگر شهامتش را داشته باشد...آقای رئیس جمهور!؟ (365473)
سجاد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۸/۱۰/۲۲ ۱۵:۴۰
از خودم شرمنده ام (365475)
۱۳۹۸/۱۰/۲۲ ۱۵:۴۷
شاه هم هویدا را مسئول بی نظمی ها میدونست. به ظاهر افتاد زندان (365476)
ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۸/۱۰/۲۲ ۱۶:۲۷
"دروغگویان رسوا خواهند شد" را خوب اومدن. (365477)
ه.طالبی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۸/۱۰/۲۲ ۱۶:۳۵
عابدزاده نه تنها باید برکنار بشه، بلکه به دلیل نداشتن تخصص کافی و اشغال پستی که لیاقتش را ندارد باید تحت تعقیب قانونی قرار گیرد. او بارها گفت از نظر علمی نمی شود چنین اتفاقی، اصابت موشک به هواپیما، روی دهد!!!
به خصوص که این فرد در ماجرای سقوط هواپیما در یاسوج در بهمن ماه سال 1396 از طرف دادگاه بدوی مقصر شناخته شده بود و حکم تعلیق وی صادر شده بود. (365478)
سعید آقا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۸/۱۰/۲۳ ۱۲:۲۲
من زیاد ازسیاست سردرنمیارم فقط این رامیدانم دامن زدن به هرچیزی کار راسختر میکند و دشمن را خوشحال تر پس اموامل این اشخاصی که پشت موشگ بودند را خیلی زود محاکمه وتمام کنید وباید گشور راتقویت از نظره نظامی و اقدامات لازم برای ازرانی اجناس واوضاع اقتتصادی کنید خیلی فوری.. (365489)
۱۳۹۸/۱۰/۲۳ ۱۳:۵۱
کیهان هم باید محاکمه شود (365490)
۱۳۹۸/۱۰/۲۴ ۰۹:۴۴
کنسل کردن پروازها در آن موقعیت وظیفه ی دولت بوده طبق ماده ده قانون هواپیمایی کشور.
این جوسازی و انکار رسانه ای هم کار دولت بوده.
اصل ماجرا که یک اشتباه فردی قابل توجیه است را این دو خطای دولت به یک معضل بزرگ تبدیل کرد.
در نهایت مثل همیشه سپاه عزیز همه ی مسوولیت ها را به عهده گرفت تا خدشه ای به دولت وارد نشود.
ایثار توی خون سپاهه. (365497)
۱۳۹۸/۱۰/۲۴ ۱۸:۴۴
چشم مگه اولین دروغی بود که شنیدیم که توقع داری دوستان یکدل رو بزاره کنار خط قرمز رییس جمهورند اینها (365501)