به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۸ - ۲۳:۵۷
 
۳
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۸/۱۰ ساعت ۱۲:۲۴
کد مطلب : ۱۹۵۶۷
مدیرکل حفاظت محیط زیست چهارمحال و بختیاری:

انتقال آب از كارون منع قانونی دارد

گروه جامعه: مدیرکل حفاظت محیط زیست چهارمحال و بختیاری پروژه انتقال آب را یکی از 53 پروژه تخریبی زیست محیطی دانست و خاطرنشان کرد: طبق اصل 59 قانون اساسی هر عملی که باعث تخریب محیط زیست شود، منع قانونی دارد.
انتقال آب از كارون منع قانونی دارد
به گزارش ایسنا، سعید یوسف پور در همایش هم اندیشی بحران آب و محیط زیست اظهارکرد: هیچ کس در استان چهارمحال و بختیاری مخالف انتقال آب به مناطق کم آب کشور نیست، بلکه بحث در عدم رعایت استانداردها و معیارهای بین‌المللی در شیوه انتقال آن است. وی با اشاره به انتقال آب از استان به فلات مرکزی، تصریح کرد: در این فلات تاکنون هیچ اقدامی در کاهش تقاضا و صرفه جویی در استفاده از منابع آبی بخصوص در زمینه کشاورزی، همچنین جداسازی آب شرب از آب شستشو صورت نگرفته است و علی‌رغم مشکل بی آبی سرانه مصرف آب در این مناطق همچنان بالاست.

یوسف پور به معیارهای بین المللی یونسکو در خصوص انتقال آب اشاره کرد و گفت: اگر قرار است انتقال آبی صورت گیرد باید شرایط زیست محیطی نیز در نظرگرفته شود، همچنین باید تلاش کرد چالش‌های فرهنگی و اجتماعی ناشی از این انتقال مانند مهاجرت‌ها را به حداقل رساند.

وی پروژه انتقال آب را یکی از 53 پروژه تخریبی زیست محیطی برشمرد و خاطرنشان کرد: طبق اصل 59 قانون اساسی هر عملی که باعث تخریب محیط زیست شود، منع قانونی دارد. یوسف پور به ماده 215 برنامه توسعه پنجم اشاره کرد و افزود: طبق این ماده پروژه‌های انتقال آب باید از محیط زیست مجوز بگیرند، این در حالی است که تونل بهشت آباد چنین مجوزی را از این سازمان اخذ نکرده است.

وی با اشاره به شیوه انتقال آب از استان به فلات مرکزی تصریح کرد: قرار است آب از طریق تونل بهشت آباد از استان به این فلات منتقل شود، درحالی که این تونل از 40 گسل ریز و چهار گسل اصلی که اصلی‌ترین ‌آن ابرگسل زاگرس است، می‌گذرد. یوسف پور با بیان اینکه تمام این 40 گسل به هم ارتباط دارند و شبکه سفره‌های زیر زمینی استان را تشکیل می‌دهند، خاطرنشان کرد: تونل سوم کوهرنگ که باعث خشک شدن جبهه شرقی چشمه مروارید شد، نشان می‌دهد که تونل بهشت آباد نیز باعث از بین رفتن منابع آب زیر زمینی در این مسیر شود.

وی با تاکید بر ضرورت مدیریت صحیح در منابع آبی در سطح ملی، افزود: زاینده رود در صورتی می‌تواند زنده باشد که مدیريت آبی صحیح و یکپارچه که حق آبه استان رعایت شود و آلاینده‌های رودخانه نیز حذف شوند تا هم رودخانه و هم باتلاق گاوخونی احیاء شود. به گفته وی، مدیریت آب زاینده رود در دست استان نیست و با توجه به نوع مصرفی که در مسیر این رودخانه قرار دارد نیاز است تشکل ها فعال‌تر شوند و رسانه‌ها نیز با اطلاع رسانی صحیح از حق آبه استان دفاع کنند، چرا که استان همیشه مظلوم واقع شده و نتوانسته به حق خود برسد.

یوسف پور به مشکلات مردم لردگان و کوهرنگ در جهت تامین آب شرب اشاره کرد و گفت: با وجود بهره مندی چهارمحال و بختیاری از منابع آبی، اما متاسفانه بیش از 200روستا در این مناطق از استان با تانکر آبرسانی می‌شوند. وی با اشاره به جیره بندی آب 10 شهر استان در سال گذشته، وضعیت منابع آبی در حال بهره برداری چهارمحال و بختیاری را نیز اسفناک دانست.

اصفهانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۱۰ ۱۳:۱۷
آن موقع که آب زاینده رود را برای همه جا خیرات کردند(قم /یزد و کرمان) مشکلی برای محیط زیست نداشت؟؟؟واقعا که برخلاف اینکه می گویند اصفهانی ها خسیس هستند از اصفهانی ها بخشنده تر وجود نداره....ما بخیل نبودیم و گرنه حالا زاینده رود زنده بود..... (159656)
نیما
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۱۰ ۱۴:۴۴
پیش تر خانم ابتکار رییس سازمان حفاظت محیط زیست کشور هم از لزوم توقف اجرای طرح انتقال اب بهشت اباد بدلیل عدم صدور مجوزهای زیست محیطی سخن گفته بود. از مهترین ایرادهایی که به طرح انتقال اب از سرچشمه های رود کارون موسوم به بهشت اباد وارد است میتوان به موارد زیر اشاره کرد: 1-منع قانونی اجرای طرح بدلیل عدم صدور مجوزهای لازم زیست محیطی.2-بی توجهی به مطالعات و ارزیابی های جامع اجتماعی و بررسی تآثیرات اجرای طرح بر زندگی و معیشت مردمان جوامع ذینفع.3-نادیده گرفتن اثرات نامطلوب اجرای طرح بر کاهش تولید محصولات استراتیژیک کشاورزی و به خطر افتادن امنیت غذایی مردم ایران با توجه به رشد روز افزون جمعیت.4-عدم توجه به اثرات منفی اجرای طرح بر تولید برق نیروگاه های برق ابی کشور وکاهش تولید برق علیرغم نیاز روز افزون کشور به تولید برق بیشتر.همچنین مطالعات فنی طرح انتقال اب بهشت اباد با استناد به امار و ارقام قدیمی از وضعیت منابع ابی حوضه ابریز کارون تهیه شده اند وبا وضعیت فعلی اورد اب در حوضه ابریز کارون همخوانی ندارند که این لزوم کارشناسی مجدد و به روز منابع ابی کارون را به وضوح نشان می دهد.پیش از این مرکز تحقیقات مجلس از عدم وجود اب اضافی برای انتقال در حوضه ابریز کارون خبر داده بود. (159699)