به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۴:۴۷
 
۲
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۱۰/۲۸ ساعت ۱۴:۲۷
کد مطلب : ۱۹۵۹۲۰
کناره‌گیری از AFC، چه نتایجی در پی خواهد داشت؟

تبعات سنگین کناره‌گیری نمایندگان فوتبال ایران از لیگ قهرمانان آسیا

گروه ورزشی: چهار نماینده فوتبال ایران در لیگ قهرمانان آسیا امروز نامه مشترکی را برای انصراف از لیگ قهرمانان آسیا برای AFC ارسال می‌کنند امری که تبعات سنگینی تا حد محرومیت‌های چند ساله و حتی تعلیق فدراسیون ایران در پی خواهد داشت.
تبعات سنگین کناره‌گیری نمایندگان فوتبال ایران از لیگ قهرمانان آسیا
بعد از آنکه کنفدراسیون فوتبال آسیا میزبانی نمایندگان ایران در لیگ قهرمانان آسیا را سلب کرد، مدیران هر چهار باشگاه ایرانی برای عدم شرکت در این رقابت ها به توافق قطعی دست یافتند. تیم های شهر خودرو مشهد، استقلال و  پرسپولیس تهران و سپاهان اصفهان چهار نماینده ایران در لیگ قهرمانان ۲۰۲۰ آسیا هستند که با حکم جدید AFC، نمی توانند در ایران از حریفانشان میزبانی کنند. در همین ارتباط و بعد از جلسات و تماس های متعدد، مدیران چهار باشگاه در راستای حفظ شان و مصلحت کشور، دفاع از امن بودن ایران و جلوگیری از دخالت سیاست برای تصمیم گیری در فوتبال، نامه مشترکی را به امضا رساندند و این نامه امروز برای رئیس کنفدراسیون فوتبال آسیا ارسال می شود. در این نامه آمده است که نمایندگان ایران زیر بار حکم کنفدراسیون فوتبال آسیا نمی روند و به غیر از ایران در کشور دیگری از حریفانشان میزبانی نمی کنند.

در همین حال، برخی منابع می‌گویند این تصمیم باشگاه‌های ایرانی، می‌تواند تبعات سنگینی تا حد محرومیت‌های چند ساله و حتی تعلیق فدراسیون ایران در پی خواهد داشت. باشگاه‌های ایرانی از میزبانی لیگ قهرمانان آسیا مرحوم شده‌اند و مدیران فوتبال ما به هر دری می‌زنند تا این حکم را برگردانند. مهمترین راهکار هم ظاهرا کناره‌گیری تیم‌های ایرانی است که برای AFC گران تمام خواهد شد. پیشنهادی که از نظر هواداران هم مناسب است و تقریبا تمام نظرسنجی‌ها در فضای مجازی نشان می‌دهد که هواداران در صورت ندادن میزبانی به ایران، ترجیح می‌دهند تیم‌هایشان کنار بکشند. این انتخاب ریسک بالایی دارد و تا همین لحظه عده‌ای از کارشناسان حقوقی سراغ جرائمی رفته‌اند که در صورت کناره‌گیری، ایران را نقره‌داغ خواهد کرد. جریمه‌هایی که شامل پرداخت 20 هزار دلار به AFC، حذف از دو دوره آینده مسابقات و بررسی در کمیته انضباطی و اخلاقی برای تنبیه بیشتر خواهد بود اما نکته‌ای که به نظر می‌رسد از نظر اغلب این کارشناسان ندیده گرفته شده این است که مسابقات این دوره لیگ قهرمانان، از نظر برگزارکننده آغاز شده و جرائم را باید در بندهایی بررسی کرد که به کناره‌گیری تیم‌ها پس از شروع مسابقات می‌پردازند.

بر این اساس در ماده 6 آیین نامه لیگ قهرمانان آسیا در سال 2020 آمده است: در صورت کناره‌گیری باشگاه‌ها، هرگونه خسارتی وارد شده باشد، شامل خسارت به باشگاه‌های دیگر، به AFC و به کسانی که حقوق تجاری و تلویزیونی از این مسابقات دارند، باید از طرف تیم متخلف پرداخت شود. این مبلغ توسط هیات‌رییسه تعیین خواهد شد. با این حساب باید مطمئن باشیم که باشگاه‌های حریف علیه ایران ادعای غرامت خواهند کرد و شاید مجبور شویم درآمدی را که از مسابقات رودررو به آنها تعلق می‌گرفته به عنوان جریمه بپردازیم. به اینها شکایت احتمالی اسپانسر مسابقات، بابت متضرر شدن را هم اضافه کنید. البته موارد بالا برای ایران تازگی ندارد. ما بابت گرفتن میزبانی مسابقات در مقابل تیم‌های عربستانی هم چنین مسیری را رفته‌ایم و البته تیرهایمان به سنگ خورد. حقوقدان‌هایی که در آن زمان روی پرونده ایران کار می‌کردند، می‌دانند که چه جرائم سنگینی در انتظار ماست. تازه همه اینها غیر از پاداش‌ها و درآمدهای دلاری تیم‌های ما از AFC است. ارقامی که حداقل مدیران پرسپولیس می‌توانند بگویند تا چه اندازه بر اقتصاد باشگاه تاثیرگذار است و در این برهوت اقتصادی می‌تواند مشکلات را مرتفع کند.

۲۴ ساعت فرصت برای چانه زنی با AFC
محروم می‌شویم، شرکت نمی‌کنیم یا هیچ‌کدام؟

کنفدراسیون فوتبال آسیا هنوز رای قطعی خود را درباره سلب میزبانی از تیم‌های ایرانی صادر نکرده است.
به گزارش "ورزش سه"، ساعتی پس از آنکه فدراسیون فوتبال ایران اعلام کرد رای نهایی کنفدراسیون فوتبال آسیا در سلب میزبانی تیم‌های ایرانی از لیگ قهرمانان آسیا صادر شده است، فعالان رسانه‌ای به تشکیک درباره این خبر پرداخته اند. فدراسیون فوتبال ایران بعد از ظهر امروز با انتشار بیانیه‌ای چند بندی از تصمیم نهایی کنفدراسیون فوتبال آسیا برای محرومیت تیم های ایرانی از میزبانی در رقابت‌های این فصل از لیگ قهرمانان آسیا به دلیل شرایط خاص امنیتی خبر داد اما به نظر می‌رسد این تصمیم هنوز در کمیته مسابقات و کمیته اجرایی afc نهایی نشده است. در گزارشی که "ورزش سه" امروز در این باره منتشر کرده بود، خبرنگار ما از یکی از مدیران afc در این باره سوال کرده و پاسخ گرفته بود گردش کار این تصمیم از سوی کمیته مسابقات به کمیته اجرایی است و سپس در صورت قطعیت و رای آوردن در کمیته اجرایی از طریق afc به تیم‌های ایرانی اعلام خواهد شد اما این اتفاق هنوز رخ نداده و با وجود موضع گیری مدیران باشگاه های ایرانی، همچنان در انتظار تایید کمیته اجرایی کنفدراسیون فوتبال آسیا است.
  
کمیته اجرایی کنفدراسیون فوتبال آسیا بالاترین نهاد تصمیم گیری در این فدراسیون است که مهدی تاج، رئیس اسبق فدراسیون فوتبال ایران نیز در آن عضویت دارد؛ فردی که مدیران باشگاهی از صبح با او در تماس هستند تا بتوانند با لابی او رای را به سود ایران و میزبانی تیم های ایرانی بازگردانند اما مشخص نیست که تاج بتواند سایر مدیران عضو در این کمیته را قانع کند. با این حال از بین تیم‌های فوتبال ایرانی، تیم استقلال فاقد مدیرعامل قانونی است و باشگاه شهر خودرو نیز عالی ترین مقام اجرایی خود را به سمت سرمربی ارتقا داده است اما سپاهان و پرسپولیس که شرایط مشخصی دارند، می‌توانند در گفتگو با مدیران تیم های رقیب و همچنین مسئولان afc شرایط را کمی به سود خود تغییر دهند تا کمیته اجرایی تصمیم کمیته مسابقات را وتو کند. موضوع سلب میزبانی از تیم‌های ایرانی در رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا برای اولین بار شب گذشته توسط یک روزنامه نگار عربستانی منتشر شد و مشخصاً به تحرک تیم‌های عربی در این زمینه مرتبط است. تیم الکویت که قرار بود این هفته با استقلال در تهران مسابقه بدهد، فعلا اولین برنده این تصمیم است چرا که مسابقه این تیم با استقلال قطعا در قطر برگزار می‌شود.
تیم الرفاع بحرین نیز که با تیم شهر خودرو مسابقه خواهد داد به دنبال برگزاری بازی در یک زمین بی طرف است اما مدیران شهر خودرو اعلام کردند که حاضر به مسابقه در زمین بی طرف نیستند و از این رقابت ها کنار خواهند کشید. در نهایت استفاده از دیپلماسی و همچنین مذاکره با مقامات باشگاهی و تصمیم گیران afc می‌تواند در تصمیم نهایی کنفدراسیون فوتبال آسیا برای عدم برگزاری مسابقات آسیایی در ایران تغییرات ایجاد کند اما فعلاً تصمیم اولیه بر عدم میزبانی تیم های ایرانی در بازی‌های پلی‌آف و هفته اول لیگ قهرمانان آسیاست.