به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۰ - ۰۰:۰۵
 
۳
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۸/۱۲ ساعت ۱۱:۰۵
کد مطلب : ۱۹۸۰۲
طرح‌مصوب نجات درياچه اروميه هنوز آغاز نشده است

فاجعه بروز بادهای نمکی ارومیه در راه است

گروه جامعه: نماینده تبریز در با اشاره به فاجعه بروز بادهای نمکی و وعده‌های مسئولان برای مهار این فاجعه گفت: هنوز هیچ‌یک از طرح‌های مصوب نجات دریاچه اجرایی نشده است.
فاجعه بروز بادهای نمکی ارومیه در راه است
محمد اسماعیل سعیدی گفت: باید مطالعات جدی در زمینه نجات دریاچه ارومیه آغاز شود. وی افزود: نباید از عواملی که دریاچه را خشک کرده است، غافل ماند بلکه باید اقدامات کارشناسی این عوامل را ریشه‌یابی و بررسی کرد.وی با بیان اینکه طرح‌هایی که برای نجات دریاچه ارومیه به تصویب رسیده، اجرایی نشده است، تصریح کرد: علاج دریاچه ارومیه بسیار دیر شده اما می‌بایست در این‌باره اقدامات جدی هر چه سریع‌تر انجام شودبه‌خطرافتادن موقعیت گردشگری منطقه، ازبین‌رفتن آب‌های زیرزمینی، بروز بادهای نمکی، از بین‌رفتن زمین‌های کشاورزی و رواج بیماری‌های تنفسی از عواقب دیررسیدن به مشکلات دریاچه ارومیه است.

سعیدی با بیان اینکه مدیریت آب در مزارع و تغییر الگوی کشت در حوزه دریاچه ارومیه کاربرد بسیار دارد، افزود: وجود ضعف و مشکلات مدیریت بهینه مصرف آب در مزارع از موضوعات چالشی است که باید برای آن راهکار جدیدی ارائه شود.وی آبرسانی به دریاچه ارومیه را در نجات این دریاچه مؤثر ندانست و افزود: تا زمانی که اقدام مهم کارشناسی‌شده برای نجات دریاچه ارومیه صورت نگیرد هر میزان آبی که به آن منتقل شود، بی‌نتیجه مانده و اثری در نجات آن از بحران نخواهد داشت. کارشناسان معتقدند دریاچه ارومیه 14میلیارد مترمکعب کمبود آب دارد و باید سالانه بیش از 2میلیارد و 700میلیون مترمکعب آب به آن تزریق شود.
مرجع : خبرگزاری مهر