به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۸ - ۱۵:۱۹
 
۴
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۸/۱۴ ساعت ۱۱:۰۹
کد مطلب : ۲۰۰۸۵
راز فروش آیفون در تهران چیست؟

آيفون 2.5 برابر گرانتر از جهان در ایران!

گروه اقتصادي:​ وقتی تب چیزی شروع می شود دیگر فرقی نمی کند کجای جهان باشی، این تب شما را هم در خود می کشد؛ این گونه می شود که همسو با جریان و جوی که راه افتاده حرکت می کنید و دیگر برایت مهم نیست که چقدر متحمل هزینه می شوید! این گونه است که وقتی تب خرید آیفون در دنیا راه می افتد حتی اگر ساکن کوچکترین کشور دنیا هم باشید و از فناوری ها به دور، عجیب نخواهد بود که سعی کنید هرطور شده خودتان را به این جو برسانید و از جریان دور نمانید.
آيفون 2.5 برابر گرانتر از جهان در ایران!
تب خرید آیفون چند سالی می شود از آمریکا و اروپا شیوع یافته و این روزها به ایران رسیده؛ این تب به حدی فراگیر شده که ایرانی ها حاضرند 2.5برابر قیمت واقعی، پول بپردازند تا جدیدترین ارثیه استیو جابز را در دست بگیرند. گوشی مدل آیفون5S کمپانی اپل، در کمتر از چند روز پس از رونمایی در آمریکا، در ایران و با قیمتی حدود 5میلیون تومان در دستان بسیاری از ایرانی ها دیده شد و این جوزدگی یا هر اسمی که می توان روی آن گذاشت، سبب شد تا لااقل در استفاده از این مدل گوشی، ایرانی ها از تکنولوژی بازها جا نمانند.

داستان صف های طولانی برای خرید آیفون
هر زمانی که صحبت از صف های طولانی و چندصد متری برای خرید محصولی می شود، ناخودآگاه نام کمپانی اپل و محصولاتش به یادمان می آید و حالا با ورود نسل جدید آیفون های این کمپانی، بار دیگر داستان صف های طولانی برای خرید این محصولات تکرار می شود... شاید برای هر شرکتی که خود را رقیب اپل بداند، داشتن چنین صف هایی به یک آرزوي دست نيافتني تبدیل شده است؛ داستان این صف ها در اپل استور خیابان پنجم نیویورک، برای خرید آیفون5s و البته 5c کمی جالب تر از سال های گذشته بود و اتفاقات جالبی در آنها به وقوع پیوست که اشاره به آن خالی از لطف نیست.

براساس گزارش های ارائه شده از Cnet، در صف های خرید آیفون افرادی از تیم بازاریابی سامسونگ دیده شدند که به طور پنهانی در حال صحبت با خریداران بودند؛ این درحالی است که سال گذشته نیز، سامسونگ در یک کمپین تبلیغاتی ویدئو های تبلیغاتی زیادی ساخت که در همه آنها خریداران حاضر در صف های آیفون را به سخره می گرفت؛ در تبلیغات سامسونگ، خریداران آیفون در صف عده ای انسان ساده اندیش بودند که دقیقا نمی دانستند برای چه در صف هستند و زمانی که در حال گفت وگو با هم بودند ناگهان با دیدن یک کاربر سامسونگ و گوشی گالاکسی اس۳ هیجان شده می شدند و از قابلیت های آن می پرسیدند! یک سال بعد از این کمپین تبلیغاتی، سامسونگ تیم بازاریابی خود را به همین صف ها فرستاده است که ببیند واقعا چرا فقط اپل! به گزارش برخی از شاهدان عینی، تیم بازاریابی سامسونگ از خریداران در صف سوال های ساده می پرسیدند، به طور مثال آنها می خواستند بدانند که صف های امسال از صف های سال گذشته بزرگتر شده است یا کوچکتر! یا حال که اپل مثل سال های گذشته یک شرکت نوآور نیست، چرا هنوز کاربران این شرکت کاملا وفادار هستند و شب های زیادی در صف می ایستند که آیفون بخرند.

 در يكي از صف های خریداران آیفون 5s امسال بیش از یک هزار و 417نفر حضور داشتند که این عدد در سال گذشته تنها 775نفر اعلام شده بود. داستان های این صف ها به همین جا ختم نمی شود، براساس برخی از گزارش ها که توسط سایت Cnet منتشر شده، به علت وجود محدودیت ها در خرید که به بعضی از کاربران اجازه نمی داد بیش از دو آیفون را خریداری کنند، برخی از خریداران که در اندیشه خرید بیش از دو آیفون بودند، به برخی بی خانمان ها بیش از ۴۰دلار پول به علاوه هزینه خورد و خوراك پرداخت کردند که آنها نیز بتوانند دو آیفون دیگر به اسم خودشان بخرند! شرکت اپل معمولا به دلیل حجم درخواستی زیاد در فروشگاه های اپل استور و آنلاینش، در برخی فروشگاه ها قوانینی وضع می کند که کاربران حاضر در صف تنها اجازه خرید دو آیفون را دارند و این قانون باعث شده که کاربران به فکر استخدام یار کمکی برای خرید آیفون های بیشتر باشند.

البته در نقطه ای دیگر در آمریکا اوضاع کمی متفاوت بود، با وجودی که در بعضی فروشگاه ها تنها به هر خریدار دو آیفون می دادند، اما این در مورد همه فروشگاه های اپل صدق نمی کرد؛ در پاسادانا ایالات متحده، درحالی که بیش از ۲۰۰خریدار نگران از اتمام موجودي آیفون در انتظار ورود به فروشگاه اپل بودند، مردی که چندین آیفون را با هم خریده بود از فروشگاه خارج شد، این موضوع باعث عصبانیت برخی خریداران در صف شد و درگیری هایی ایجاد شد که نتیجه آن دستگیری دو نفر از خریداران توسط پلیس بود. درنهایت باید گفت که حداقل از نظر استقبال فروشگاهی، اپل در عرضه آیفون های جدید خود کاملا موفق عمل کرد؛ اما باید تا ارائه یک آمار دقیق توسط اپل برای قضاوت نهایی پیرامون این موضوع صبر کرد. اپل در روز ۲۰سپتامبر، درِ فروشگاه های خود را روی خریداران آیفون 5s باز کرد؛ در طی این دو رو?، استقبال گسترده کاربران باعث شد که تمام موجودی آیفون در سه ظرفیت و در سه رنگ به اتمام برسد و خریداران آنلاین مجبور شدند بیش از یک ماه برای تحویل آیفون خود صبر کنند.


جریانی که عده ای با آن حرکت می کنند
براساس برآوردهایی که برخی فعالان بازار گوشی در ایران انجام داده اند، 50درصد کاربران موبایل، در خرید یک گوشی به قیمت آن توجه می کنند که این افراد کسانی هستند که عمدتا گوشی های کلاسیک و در حد امکانات معمولی در دست می گیرند؛ در همین حال 25درصد افراد دیگر طرفدار برند هستند و برایشان فرقی نمی کند برندی که خریداری می کنند چه مزایایی دارد و درنهایت این که 25درصد مابقی نیز به نوعی خوره تکنولوژی هستند و سعی دارند به هر نحوی كه شده جدیدترین تکنولوژی ها را در دست بگیرند. با این اوصاف محصول جدید کمپانی اپل، شاید دو گروه از این دسته بندی را به سمت خود بکشاند؛ گروه اول مشتاقان استفاده از جدیدترین تکنولوژی های روز و گروه دوم برندبازانی که با جریان و جو ایجادشده حرکت می کنند و خوشحال اند از این که یکی از معروف ترین برندها و شیک ترین مدل های گوشی را در اختیار دارند.

به همین دلیل است که جدیدترین مدل های گوشی هوشمند آیفون – 5s و 5c - اوایل مهرماه به صورت قاچاقی وارد بازار ایران شد و به چندین برابر قیمت به فروش رفت. فروشندگان بازار موبایل در اولین عرضه آیفون5s نرخ آن را با حافظه 32?یگابایتی، 4میلیون و 300 تا 4میلیون و 500هزار تومان و 16گیگابایتی را 3میلیون و 800هزار تومان اعلام کردند، این درحالی بود که این گوشی در بازار جهانی به ترتیب حدود 749دلار و 649دلار قیمت گذاشته شده است. در همین حال، گوشی آیفون5c با حافظه 16گیگابایتی نیز که با حدود قیمت 549دلار در دنیا عرضه شده، در اولین عرضه در بازار ایران 2میلیون و 870 تا 2میلیون و 950هزار تومان قیمت گذاشته شد و جالب اینجاست که این گوشی با این قیمت در ایران متقاضی داشت و به فروش رفت!

البته رفته رفته تب داغ این محصول فروکش کرد و در کمتر از 10روز، قیمت این دو مدل گوشی به ترتیب به 2میلیون و 660هزار تومان و یک میلیون و 190هزار تومان در بازار تهران رسید. با این حال، بابک عزیززادگان، مدیر فروش یکی از واردکنندگان رسمی آیفون در ایران با تاکید بر این که واردات رسمی برند آیفون حدود یک ماه ونیم بعد از لانچ رسمی آن در اروپا و آمریکا به خاورمیانه و ایران انجام می شود، می گوید: نرخ های این دو مدل جدید آیفون فعلا غیرواقعی است و تا زمانی که این گوشی ها رسما و از طریق نمایندگان قانونی وارد بازار شوند، می توان دقیقا قیمت آن را حدس زد؛ اما چیزی که هم اکنون دیده می شود این که با وجود گذشت یک ماه از عرضه رسمی آیفون در دنیا، این گوشی هنوز هم در ایران بالاتر از نرخ عرضه واقعی آن به فروش می رسد، اما با این وجود طرفداران خاص خود را دارد. عزیززادگان با بیان این که قاچاقچیان، گوشی ها را بدون گارانتی و با قیمت های غیرواقعی وارد بازار می کنند که هم به ضرر واردکنندگان رسمی و هم خریداران است، به علاقه مندان به گوشی های هوشمند آیفون توصیه می کند تا ثبات بازار برای خرید این گوشی ها دست نگه دارند و در حد قیمت واقعی این محصول هزینه کنند.

آخرین ارثیه استیو جابز؛ خوب یا بد
سرانجام شمارنده معکوسی که کاربران اپل از 12سپتامبر سال گذشته و بعد از معرفی آیفون5 به راه انداخته بودند به صفر رسید و آخرین شوالیه اپل، آیفون5s در 20سپتامبر متولد شد؛ نسل هفتم آیفون برخلاف تمام s های اپل، تغییرات معناداری در ظاهر با خود به همراه دارد، کلید Home معروف در آیفون حال صاحب یک حلقه شده است، حلقه ای که بیشتر از هر فیلمی که دیده باشید به صاحب آن قدرت می بخشد، این حلقه که دور دکمه Home قرار دارد حلقه ای برای اسکن اثر انگشت است.

اپل با ظرافت خاصی سنسور اثر انگشتی به ضخامت ۱۷۰میکرون را روی دکمه Home پنهان کرده است و روی آن یک لایه نازک از یاقوت کبود برای محافظت از سنسور قرار داده است و حلقه قدرت نیز بخشی از وظیفه اسکن را بر دوش می کشد. سنسور های اثر انگشت، چیز جدیدی در تلفن های همراه نیستند، اما این سنسور ها به دلیل مشکلات محیطی و فیزیکی دیر یا زود، قدرت تشخیص خود را از دست داده و به یک جسم اضافی در تلفن های همراه تبدیل می شوند، به طور مثال، شرکت هایی مانند موتورولا، تجربه فوق العاده بدی از این سنسور ها دارند، اما اپل طی دو سال گذشته با خرید شرکت امنیتی Authentec، در آزمایشگاه های سری خود به فناوری کاملا جدیدی رسید که ما را با نسل جدیدی از سنسور های اثر انگشت آشنا می کند، فناوری جدید اپل حال در حلقه قدرت آیفون5s نمایان است.

اسکنر اثر انگشت در آیفون5s با توجه به رسانا بودن بدن انسان که دارای بار های الکتریکی است می تواند به محض تماس و بدون فشار روی دکمه، اثر انگشت را اسکن کند. این اسکنر به کاربران اجازه می دهد که تنها با ورود انگشت به حلقه رویایی اپل و پس از تشخیص اثر انگشت از هر پسوردی گذر کنند. این پسورد می تواند برای ورود به صفحه خانگی آیفون باشد یا برای خرید از آی تونز. این سنسور به کاربران این امکان را می دهد که تعداد زیادی اثر انگشت از افراد مورد اعتمادشان را در دستگاه ذخیره کنند که آنان بتوانند به اطلاعات درون دیوایس دسترسی داشته باشند.



از طرف دیگر دکمه Home آیفون، با حلقه قدرت خود، نماد آیکون مربع گوشه گرد را که همیشه چهره این دکمه بوده است از دست داده و این دکمه یک دست مشکی یا سفید شده است. رنگ بندی آیفون نیز دچار تغییراتی شده است. آیفون مشکی رنگ جای خود را به آیفون خاکستری داده است و رنگ های سفید و طلایی، آن را همراهي می کنند. اگر از ظاهر و طراحی و حلقه قدرت آیفون5s بگذریم، بقیه مشخصات به مانند ?نچه تصور می شد، بوده است، آیفون5s از پردازندهA7 بهره می برد، اما صبر کنید، این یک پردازنده ۶۴ بیتی است و آیفون5s اولین تلفن همراهی در جهان است که به این دسته از پردازنده ها مجهز می شود. درواقع استفاده از پردازنده باعث شده که سیستم عامل ios یکبار برای آن از اول بازنویسی شود.

براساس ادعای اپل، A7 دوبرابر سریع تر از پردازنده آیفون۵ است و ۵۶برابر سریع تر از نسل اول آیفون! تمام پارامتر های این پردازنده نسبت به نمونه پیشین دوبرابر شده است، اما چیزی که مهم تر از این اعداد است، ورود آیفون به صنعت ۶۴بیتی هاست و مطمئنا اپل سال های زیادی را صرف رسیدن به این درجه از قدرت پردازنده کرده است. حال دیگر می توان قدرت دسکتاپ ها را در دیوایس های مبتنی بر ios شاهد بود.

میزان رم دستگاه نیز به مانند همیشه از سوی اپل اعلام نشد، اما براساس شنیده ها، رم آیفون5s یک گیگابایت خواهد بود و این رم نیز از نوع نسل جدید LPDDR3 خواهد بود. دوربین آیفون5s در عدد مگاپیکسلی تغییری نداشته است و همچنان روی 8 مگاپیکسل ایستاده است که این خود یک نکته مهم به حساب نمی آید، زیرا فاکتور عددی مگاپیکسل در کیفیت عکاسی تاثیری ندارد. تغییر ظاهری در دوربین آیفو?5s کاهش عدد دیافراگم آن از f/2.4 در نسل پیشین آیفون به f/2.2 است، این تغییر باعث می شود که در محیط های تاریک، با این دوربین عکس های روشن تری بگیرید، البته پیرامون عکاسی در شب، نباید از فلش جدید آیفون چشم پوشی کرد که حال دارای دو LED است و قدرت دوبرابری نسبت به نسل پیشین دارد.

علاوه بر این قدرت، فلش جدید آیفون شامل دو طیف نور سرد و گرم می شود که باعث می شود عکس هایی با رنگ های طبیعی تر گرفته شود. اپل در دوربین آیفون5s اندازه پیکسل ها را بالا برده است که این خود باعث نورگیری بیشتر و ارسال نور بیشتری به سنسور نورگیر می شود و باعث می شود عکس های بهتری گرفته شود و البته آیفون5s توانایی ضبط تصاویر متحرک با کیفیت ۱۲۰فریم در ثانیه را نیز دارد، این کیفیت به کاربران اجازه می دهد که ویدئویی با قابلیت ساپورت حرکات آهسته یا همان slow-motion تهیه کنند.

اگر می خواهید بدانید که میزان حرکات آهسته در ۱۲۰فریم در ثانیه چقدر است، این ویدئو را از دست ندهید. از قابلیت های دیگر دوربین فوق العاده آیفون 5s می توان به قابلیت لرزش گیر و امکان عکسبرداری 10عکس در ثانیه اشاره کرد و البته باید خاطرنشان کرد که خود دستگاه در میان این 10 عکس، بهترین را یافته و معرفی می کند. باتری دستگاه نیز ارتقای قابل ملاحظه ای داشته است و حال امکان ۱۰ساعت مکالمه روی 3G، بیش از ۲۵۰ساعت انتظار و ۱۰ساعت در هنگام استفاده از LTE را فراهم می کند. صفحه نمایش آیفون5s به مانند آیفون5 یک صفحه نمایش چهار اینچی با نسبت استاندارد ۱۶ به ۹ است. رزولوشن صفحه نیز به نسبت آیفون5 تغییری نداشته است. و در آخر نیز آیفون5s در حافظه های ۱۶، ۳۲ و ۶۴ گیگابايتي با همان قیمت آیفون۵ ارائه می شود.
مرجع : همشهري اقتصاد
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *


۱۳۹۲/۰۸/۱۴ ۱۲:۱۰
وقتي دلار 3000 تومنه چه انتظاري داري ؟! (163288)
۱۳۹۲/۰۸/۱۴ ۱۳:۴۹
یکی از آرزوهای دست نیافتنی من داشتن یه آیفن 5 (163394)
موبایلی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۲ ۲۳:۱۰
آرزو هایت را عوض کن. این آرزویت خیلی بزرگ نیست و فقط دو میلیون می ارزه. (217257)
۱۳۹۲/۰۸/۱۴ ۱۷:۴۷
درایران چی ارزان و در حد ارزش خود هست که آیفون باشد ؟ (163620)
خروس
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۲۳ ۱۶:۵۲
دلایل دلار و گمرک

میگن باید جی ال ایکس بخرید (169066)
هرچی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۰۲ ۱۲:۵۱
ما یادگرفته ایم گران بخریم خدای نکرده سرو صدا نکنیم تا بعضی ها ناراحت نشوند سختی فقط برای ما مردمه بازم هر چی از همه بهتره (200212)