به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ - ۲۰:۵۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۱۱/۲۹ ساعت ۱۵:۴۳
کد مطلب : ۲۰۱۲۱۸

این ۱۷ عدد معمولی نیست!

گروه فرهنگی: در نشست خبری جشن تصویر سال، سیف‌الله صمدیان ـ دبیر این جشنواره ـ توصیحاتی را درباره‌ی تغییرات این جشن و همچنین بخش‌ها و برنامه‌های جدیدی که پیش‌رو دارند، ارائه داد.
این ۱۷ عدد معمولی نیست!
به گزارش ایسنا، نشست خبری هفدهمین دوره‌ی نمایشگاه تصویر سال و جشنواره فیلم تصویر امروز (سه‌شنبه) ٢٩ بهمن‌ ماه در خانه هنرمندان ایران با حضور سیف‌الله صمدیان (دبیر جشنواره) برگزار شد.صمدیان به عنوان تنها سخنران این نشست گفت: امسال هفدهمین دوره این جشن است. عدد ۱۷ برای ما به معنای شروع است که خیلی از جوانان توانستند در یک فضای خارج از سیاست کار کنند. شروع آن برای من شیرین است؛ اگرچه که انرژی زیادی را از من گرفت تا به هفتدمین دوره برسد. رسیدن به هفدهمین دوره با توجه به سال بسیار سختی که داشتیم یک عدد معمولی نیست. این دوره را به دلایل مشخصی در خانه همیشگی‌اش، خانه هنرمندان ایران برگزار می‌کنیم.او توضیح داد که «نمایشگاه تصویر سال از دوم اسفند ماه ساعت ۱۷ در دو طبقه افتتاح می‌شود و تا ۲۳ اسفند ماه ادامه دارد.بخش «ایران ما» و «موبایلی» محدودیت سنی ندارد و رقابتی است. بخش جوانان زیر ۲۵ سال که ۱۲ سال است برگزار می‌شود هم به یاد محمد رسول‌اف و رقابتی است.»
بخش جدید «۴۰ سال تهران»
سیف‌الله صمدیان در ادامه درباره‌ی بخش جدید «۴۰ سال تهران» هم گفت: امسال بخش ویژه ۴۰ سال تهران را داریم که با همکاری سازمان زیباسازی شهرداری برگزار می‌شود. این بخش تصاویری از اولین روز انقلاب در تهران تا اتفاقات مهم، ساخت و سازهای شهری که تهران را به وضع حاضر رسانده و ... را نمایش می‌دهد. همچنین برای این بخش، کاریکاتور و کارتون‌های مطبوعاتی تمام مطبوعات مربوط به کلان‌شهر تهران و پوسترهای مهم پایتخت را جمع‌آوری کرده‌ایم. این نمایشگاه از ۱۵ اسفند در نمایشگاه خانه اتحادیه افتتاح می‌شود.در بخش ۴۰ سال تهران فیلم‌های مستندی که برای تهران یا درباره تهران ساخته شده و خیلی از آنها جایزه‌های مهمی هم گرفته‌اند در زمان برگزاری جشن تصویر سال در خانه هنرمندان اکران می‌شود.او درباره بخش موبایلی هم گفت: بخش موبایل که یک انقلاب دیجیتالی است، از جرقه گذشته و به انفجار هنری تبدیل شده است. امسال ۳۰۰ اثر را در این بخش نمایش می‌دهیم.
پروژه‌های عکاسی
دبیر جشن تصویر سال درباره‌ی پروژه‌های عکاسی گفت: هر سال بیش از ۳۰۰۰ اثر برای ما ارسال می‌شود و در بین آثار، پروژه‌هایی را انتخاب و به صورت مالتی‌مدیا نمایش می‌دهیم. امسال شش پروژه عکاسی از جمله کره شمالی از نگاه یک عکاس ایرانی از کوروش دعایی، دریاچه ارومیه دیروز و امروز از جواد پورصمد عکاس پیشگام آذربایجان غربی که از قبل انقلاب از این دریاچه عکاسی کرده است، از نگاه یک خلبان از امیرحسن غروی، پاریس از نگاه یک عکاس از زهره خالقی، پدرانه از مونا علی خواه که از پدرش عکاسی کرده است و عکاسی مینی مال از ایران تا هلند از نیلوفر شریفی را داریم.
نمایش «طعم گیلاس» با بازی عباس کیارستمی
او درباره بخش نمایش فیلم هم چنین توضیح داد: ساعت ۱۹ نمایش فیلم «آتابای» ساخته نیکی کریمی را داریم که خودمان از بین فیلم‌های جشنواره فجر انتخاب کرده‌ایم. قرار است عوامل فیلم هم حضور داشته باشند و در شروع نمایش فیلم توضیح‌های لازم را بدهند.صمدیان همچنین درباره نمایش یکی از فیلم‌های عباس کیارستمی گفت: فیلم «سوهانک» را بهمن کیارستمی فیلم‌برداری کرده است. در این فیلم خود عباس کیارستمی به جای تمام شخصیت‌های «طعم گیلاس» بازی کرده است. این فیلم تا به حال در جایی نمایش داده نشده است.
اسامی داورهای هفدهمین جشن تصویر سال
او درباره‌ی داوران جشن تصویر سال هم گفت: سه داور ثابت داریم و برای بخش ۴۰ سال تهران دو داور اضافه می‌شود.داوران پوستر را خود انجمن طراحان گرافیک برای ارائه کار تخصصی‌تری معرفی می‌کنند. رضا عابدینی، مسعود سپهر و فرزاد ادیبی علاوه بر دو داور برای بخش ۴۰ سال تهران از جمله فاطمه کلکه آبادی و نوشین ناظمان داوری پوستر را بر عهده دارند.مجتبی آقایی، کیارنگ علایی و آرش خاموشی برای ۵ شاخه عکس مستند اجتماعی، هنر و هنرمندان خلاقه و ورزشی داور هستند.امسال یک جایزه عکاسی مطبوعات به یاد وحید سهرابی ابد نیز به بخش عکاسی اضافه کرده‌ایم. او از عکاسان ایسنا و از برگزیدگان این جشن بود و زود از دنیا رفت. با همکاری خانواده او تندیسی را تهیه کرده‌ایم که به عکاس سال خبری اهدا می‌شود.در بخش عکاسی برای چهل سال تهران مجید ناگهی و مجتبی موسوی داور هستند.در بخش کاریکاتور کامبیز درم بخش، کیارش زندی و مسعود شجاعی طباطبایی و برای چهل سال تهران جواد علیزاده و آروین داور هستند.در بخش فیلم رخشان بنی‌اعتماد، مرتضی پورصمدی و مهرداد اسکویی داور هستند و برای ۴۰ سال تهران احمد محیط طباطبایی و علیرضا قاسم خان اضافه می‌شوند.هیات انتخاب سینما پیروز کلانتری، ساعت نیکزات و فائزه عزیزخانی هستند.
داوری کارتون‌های مطبوعاتی بدون جناح‌بندی
او بیان کرد که کل کارتون‌های مطبوعاتی طول سال از همه نشریات را بدون جناح‌بندی و با در نظر گرفتن اینکه تا چه حد به زیست مردم کمک می‌کند و نقد سازنده دارد، انتخاب می‌کنیم.
آمار آثار ارسالی به دوره هفدهم تصویر سال
صمدیان آمار آثار رسیده در بخش اصلی را به صورت زیر اعلام کرد:
بیش از ۸۵۰ قاب چاپ شده در بخش‌های آزاد، جوان و موبایل، گرافیک و کاریکاتور
بیش از ۱۵۰۰ تصویر به‌ صورت مالتی‌مدیا در همه بخش‌ها (گرافیک، کاریکاتور و عکس+ ایران ما)
فیلم‌های بخش آزاد از مجموع ۳۱۲ فیلم رسیده ۱۳۵ فیلم به جشنواره راه پیدا کرده است که از این آمار ۳۰ فیلم به بخش تهران اختصاص داشته است.در بخش فیلم‌های بخش جوان، از مجموع ۱۵۶ فیلم رسیده، ۶۱ اثر به جشنواره راه پیدا کرده است.در بخش گزیده کارتون و کاریکاتورهای مطبوعاتی سال ایران ۱۲۰ اثر از ۵۷ کارتونیست ۱۱ رسانه به جشنواره راه پیدا کرده است.در بخشی از این نشست اعلام شد، همزمان با افتتاح نمایشگاه، از آخرین شماره مجله تصویر سال که شامل آثار برگزیده برگزیدگان و برنده جایزه جوانان زیر ۲۵ سال است در ۲۴۰ صفحه رونمایی می‌شود و این کتاب با تخفیف ۲۵ درصدی در طول برگزاری نمایشگاه عرضه خواهد شد.
سیف الله صمدیان در پایان اسپانسرهای هفدهمین دوره جشن تصویر سال را اینگونه معرفی کرد: خانه هنرمندان، بنیاد فرهنگی هنری محسن رسول‌اف، مرکز هنرهای تجسمی، انجمن طراحان گرافیک و سازمان سینمایی.
برچسب ها: سیف الله صمدیان