به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۰ - ۰۰:۰۵
 
۲
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۸/۱۶ ساعت ۱۶:۴۱
کد مطلب : ۲۰۴۰۱

سلامتی از مزرعه می‌آید نه از داروخانه!

گروه اقتصادي: عضو شورای مرکزی خانه کشاورز گفت: اگر فرآیند غنی‌سازی محصولات کشاورزی در مزارع و باغ‌ها انجام شود و مصرف نان سبوس‌دارغنی‌شده بین عموم رایج شود، رتبه بهداشتی ایران تا حد 50 درصد اصلاح خواهد شد.
سلامتی از مزرعه می‌آید نه از داروخانه!
محمد جعفر ملکوتی در جلسه ستاد گندم استان با اشاره به امنیت غذایی و جایگاه مصرف متعادل کود در بهبود آن اظهار کرد:‌ با نگاهی به تعریف امنیت غذایی که شامل اطمینان از دسترسی همه مردم به غذای کافی، سالم و مغذی در تمام اوقات به منظور داشتن زندگی سالم و فعال می شود باید گفت وزارت جهاد کشاورزی مسئولیت تأمین امنیت غذایی کشور را به عهده دارد. وی با بیان اینکه طبق گزارش سازمان بهداشت جهانی (WHO) رتبه بهداشتی کشور ما در میان کشورها 123 است، ادامه داد: این رقم رتبه بسیار پایینی است که علت اصلی آن نیز سوء تغذیه است. ملکوتی ادامه داد: تحقیقات نشان ‌داد که اگر فرآیند غنی‌سازی محصولات کشاورزی در مزارع و باغ‌ها انجام شود و مصرف نان سبوس‌دار غنی‌شده بین عموم رایج شود نه تنها رتبه بهداشتی ما تا حد 50 درصد اصلاح خواهد شد بلکه به شادابی جامعه نیز از طریق سیرشدگی سلولی (رفع گرسنگی سلولی) افزوده شده و در نهایت موجب خشنودی تولیدکنندگان بخش کشاورزی، مصرف کنندگان و رضایت خداوند متعال خواهد شد.

عضو شورای مرکزی خانه کشاورز با بیان اینکه غنی‌سازی در مزارع گندم بر غنی‌سازی آرد در کارخانه‌های آرد ارجحیت دارد، ادامه داد: اهم مزایای آن‌ را می‌توان افزایش حداقل 20 درصدی درعملکرد هکتاری گندم، بهبود کیفیت و افزایش بیش از 10 درصدی غلظت عناصر معدنی در اثر جذب بیشتر توسط دستگاه گوارش انسان نام برد. وی اضافه کرد: از اواسط دهه 80 مصرف بهینه کود به دلایل متعددی از جمله عدم اعتقاد به نگاه علمی مسئولان وزارت جهاد کشاورزی به امر تولید، رعایت نشد. ملکوتی افزود: در خلال این مدت تقریباً به غیر از اوره و سوپر فسفات یارانه‌ای، کود دیگری دراختیار تولیدکنندگان بخش کشاورزی گذاشته نشد و حتی در سال 90 علاوه بر این نابسامانی، مقدارکل کودهای مصرفی در کشور که می بایستی فراتر از چهار میلیون تن درسال می‌شد درعمل به کمتر ازنصف تقلیل پیدا کرد. وی با بیان اینکه سیاست کلان نادرست بخش کشاورزی در سالهای اخیر عملکرد محصولات کشاورزی را کاهش داده است ،افزود: تنها در محصول گندم به رغم بارندگی و پراکنش نسبتاً مناسب در فصل زراعی 90- 91 این عملکرد بسیار کاهش پیدا کرد.

ملکوتی اضافه کرد: صرف بهینه کود مؤثرترین، سریع ترین، سهل الوصول ترین و اقتصادی‌ترین راه تحقق طرح افزایش عملکرد هکتاری محصولات کشاورزی در دهه 90 است. وی افزود: یکی از اصول اولیه تولید پایدار، ارتقای کیفی خاک از بعد حاصلخیزی و برگرداندن مجدد عناصر غذایی جذب شده توسط گیاهان به خاک است که در برنامه کودی کشور نادیده گرفته شده است. عضو شورای مرکزی خانه کشاورز با بیان اینکه بنا به گزارش فائو حداقل 33 درصد افزایش تولیدات کشاورزی در جهان طی چهار دهه گذشته مرهون مصرف کودهای شیمیایی است، ادامه داد: در کشورهایی که مصرف کود در آنها بهینه است، این افزایش حداکثر است. ملکوتی ادامه داد: دیوف مدیرکل سابق فائو در پیامی به مناسبت روز جهانی غذا اعلام کرده بود که از کمبود عناصر ریزمغذی سالانه در کشورهای درحال توسعه، بیش از 128 میلیارد دلارخسارت به محصولات کشاورزی وارد می شود.

وی افزود: ایجاد شرایط اقتصادی یکسان برای عرضه و فروش انواع کودهای آلی، زیستی وشیمیایی توسط شرکت خدمات حمایتی کشاورزی و یا نهاد مشابه وابسته به وزارت جهادکشاورزی بایستی در دستور کار قرار گیرد و به یاد داشته باشیم که سلامتی از مزرعه می آید و نه از داروخانه.
مرجع : ايسنا