به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۲۱ - ۱۴:۳۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۸/۱۶ ساعت ۲۰:۲۳
کد مطلب : ۲۰۴۲۶

پیشنهاد یارانه گندم برای آرد بدون گلوتن

گروه اقتصادي: رئیس سازمان غذا و دارو با اشاره به اینکه ۳ میلیون نفر جمعیت کشور نباید گلوتن موجود در آرد گندم یا جو را مصرف کنند، گفت: ما آماده‌ایم که بخشی از یارانه گندم را صرف یارانه آرد بدون گلوتن کنیم و امیدواریم این امر در بودجه سال ۹۳ لحاظ شود.
پیشنهاد یارانه گندم برای آرد بدون گلوتن
رسول دیناروند در سمینار حمایت از بیماران سلیاک در بیمارستان شریعتی اظهار داشت: در ۵ سال اخیر که برای نخستین بار مسئله بیماران سلیاک پیگیری شد که عنوان می‌شد فقط چند صد نفر به بیماری سلیاک مبتلا شدند در حالی که آمار خیلی بیشتر از این است و اکنون با ۳ میلیون نفر جمعیتی سر و کار داریم که نباید گلوتن موجود در آرد گندم یا جو را مصرف کنند و باید برنامه‌ای اندیشیده شود تا مانند کشورهای خارجی غذاهای فاقد گلوتن تهیه و در دسترس قرار گیرد.

وی با اشاره به اینکه در سال‌های گذشته در سازمان غذا و دارو کار چندانی برای تهیه غذا و داروهای فاقد گلوتن انجام شده است، افزود: البته کارهای کوچکی مانند ارسال یک بخشنامه به دانشگاه‌های علوم پزشکی برای ساماندهی کارگاه‌های کوچک یا افرادی که نان بدون گلوتن تولید می‌کنند ابلاغ شده است. دیناروند گفت: اکنون سازمان غذا و دارو به سه مجموعه صنعتی در شهرهای تهران، شبستر در آذربایجان شرقی و در استان فارس مجوز تولید نان، ماکارونی و بیسکویت رژیم فاقد گلوتن را داده است اما از آنجایی که این شرکـ‌ت‌ها احساس می‌کنند بازار بزرگی ندارند برای عرضه محصولات خود تلاشی نکرده‌اند.

رئیس سازمان غذا و دارو به بیماران سلیاکی قول داد تا پایان امسال فهرست داروهای بدون گلوتن که امکان مصرف آن برای بیماران وجود دارد در سایت سازمان غذا و دارو اعلام کند چرا که بسیاری از داروهای تولید داخل یا وارداتی فاقد گلوتن هستند. حتی این امکان در امر داروسازی وجود دارد که از مواد نگهدارنده نشاسته‌ای بدون گلوتن استفاده شود.

دیناروند در مورد وجود گلوتن در شیرخشک‌ها گفت: تا آنجایی که اطلاع دارم تمامی شیرخشک‌هایی که در کشور مجوز تولید گرفته‌اند فاقد گلوتن هستند و باید بسیاری از غذاهای آماده کودکانی که گلوتن ندارند را شناسنامه‌دار کنیم. رئیس سازمان غذا و دارو ساماندهی غذاهای بدون گلوتن و محل‌های عرضه این نوع مواد غذایی همچنین برچسب‌گذاری روی غذاهای رژیمی برای بیماران سلیاکی را از وظایف سازمان غذا و دارو برشمرد و خاطرنشان کرد: ما آماده‌ایم که بخشی از یارانه گندم را صرف یارانه آرد بدون گلوتن کنیم و امیدواریم این امر در بودجه سال ۹۳ لحاظ شود.
مرجع : تسنيم

كاميار مجيدي از پارس آباد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۱۷ ۰۱:۲۹
عليرغم ارتباط كم نظر اينجانب با گزارش صفحه پيش رو ، لازم ميدانم اطلاع دهم تخصيص يارانه توسط دولت به گندم كاري اشتباه است و اگر مورد تجديدنظر واقع شود بهتر است
اختصاص يارانه به گندم باعث كم شدن علاقه كشاورزان به كاشت گندم و نهايتا ارز بري بسيار بالا و خارج از تصور براي خريد گندم از خارج مي شود و چون اقدامي بسيار نادرست نيز براي پائين نگه داشتن قيمت نان نيز محسوب مي شود پس شايد موجب اصراف نيز بشود و اگر آرد به تبع گندم گران يا بعبارتي ديگر در قيمت واقعي خود باشد ، طبيعتاً به مرور باعث انتظار بيشتر مردم از نانواها شده و كيفيت نان نيز بهتر خواهد بود
صنايعي مثل كارخانه هاي كلوچه و بيسكويت سازي نيز از اين يارانه ناصحيح برخوردار نخواهند شد
كشاورز يا ت.ليد كننده و زحمتكش اصلي سود را خواهد برد
قيمت زمين هاي مزروعي واقعي خواهد شد (165101)