به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۰ - ۰۰:۰۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۸/۱۸ ساعت ۱۷:۱۱
کد مطلب : ۲۰۶۸۶

سال 2013؛ مرگبارترین سال در عراق

گروه بين الملل: شبکه خبری راشاتودی در گزارش جدید خود درباره خشونت اعلام کرد، از سال 2008 میلادی به بعد سال 2013 با بیش از 7000 تلفات غیرنظامی، مرگبارترین سال در عراق معرفی شد.
سال 2013؛ مرگبارترین سال در عراق

 به دنبال خروج نیروهای آمریکایی از عراق در دسامبر سال 2011 میلادی بغداد به جای تجدید قوا و جبران خسارت‌های جنگ درگیر خشونت‌های قبیله‌ای شد که از تنش‌های رو به رو شده میان دو گروه مذهبی این کشور نشات می‌گیرد. در سال 2013 میلادی وضعیت در عراق بدتر شده و امروزه این کشور با کشتار شدید روزانه غیرنظامیان مواجه شده است. یکی از ساکنین بغداد گفت: شما، من و هر کسی که در این خیابان‌ها راه برود هر لحظه ممکن است با یک خودروی بمب گذاری شده، موتورسیکلت بمب گذاری شده یا کمربند انتحاری مواجه شود. هر لحظه ممکن است فردی کشته شود. 

یکی دیگر از شهروندان عراقی گفت: ده یازده سال است که آن‌ها از یک برنامه جدید امنیتی صحبت می‌کنند اما هیچ چیز تغییر نکرده و وضعیت بدتر شده است. انواع مختلف حملات در عراق صورت می‌گیرد اما تمامی آن‌ها در سرتیتر خبرها قرار نمی‌گیرد و به همین خاطر ممکن است یک روز آرام و صلح آمیز در بغداد، "خبر" تلقی شود. رویداد 15 آوریل سال 2013 میلادی یکی از مثال‌های قابل توجه سال جاری است، زمانی که توجه تمامی جهان به بمب‌گذاری‌های مسابقات ماراتن بوستون بود که در آن سه تن کشته و 264 تن زخمی شدند، یک سری بمب‌گذاری‌ در عراق صورت گرفت که 55 تن کشته و 300 تن زخمی برجای گذشت.

این روز که در عراق "دوشنبه سیاه" نام گرفت در مقایسه با رویدادهای بوستن از توجه کم جهانی برخوردار شد.
حامد دادوغان، یکی از موسسان هیات آمارگیری عراق گفت: این بی‌توجهی به دلیل آن است که این مسائل در عراق عادی شده است. هیات آمارگیری عراق توسط داوطلبانی از آمریکا و انگلیس در سال 2003 میلادی تاسیس شده و تلفات غیرنظامی در عراق را آمارگیری می‌کند. وی افزود: اطلاعاتی که به دست می‌آوریم اغلب از میان گزارش‌های خبری و گزارش‌های رسانه‌ای عراقی است. ما تمامی آن‌ها را که از نقاط مختلف این کشور گزارش شده در کنار یکدیگر قرار داده و آمار دقیق تلفات را به دست می‌آوریم. به دنبال سرکوب شدید امنیتی اعتراضات سنی‌ها در ماه آوریل، خشونت‌ها در عراق افزایش یافته است. در ماه سپتامبر سال جاری میلادی 1220 تن کشته شدند. به گفته مقامات پنجشنبه گذشته یکسری حمله در سراسر کشور دست کم جان 30 تن را گرفته است.

نویسنده آمریکایی کتاب "دستان آغشته به خون ما" معتقد است، عملیات تحت رهبری آمریکا به سادگی این کشور را نابود کرده است. وی گفت: این مداخله یک اشتباه ساده نبود. این مداخله و اشغال یک جنایت جدی بود. براساس منشور سازمان ملل این یک جنایت است. عراق هنوز از ویرانی کشورش، دولتش و جامعه‌اش توسط آمریکا رنج می‌برد. آمریکا استراتژی‌ای را به کار گرفت که باعث شد مردم از گروه‌ها و قبایل مختلف علیه یکدیگر موضع بگیرند و این حکومت وحشت است. درگیری میان سنی و شیعه منجر به بحران شدیدتری شده است. سازمان ملل برآورد می‌کند که این درگیری‌ها منجر به بی‌خانمانی 1 / 1 میلیون عراقی در این کشور شده که ظرف 10 سال شاهد مرگ 115 هزار تن بوده است.

 


بنده خدا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۱۸ ۲۰:۰۰
نتیجه موشک هایی است که به سر ملت مان زدند.. (166139)
۱۳۹۲/۰۸/۱۸ ۲۰:۱۲
تاریخ درباره این نسل کشی شیعیان بی دفاع وبی حامی وبی صدا قضاوت خواهد کرد وابعاد سنگین این جنایات اینده روشن خواهد شد وننگ سیاه ان بر پیشانی چند گروه خواهد ماند اول وهابیت که چهره واقعی ویک اشل از جنایات تاریخی بزرگانشان را به اثبات رساندنددوم غربیها که به دروغ دم از حقوق بشر میزنند وسوم کسانی که به گزاف دم ا ز دفاع از مظلوم میزنند فقط در ذیل منافع ومعایششان تاریخ این ننگ را ثبت خواهد کرد بدون ملاحظه کاری والبته وصد البته کتاب وحساب قهار متعال هم .واینچنین است که تراژدیهای بزرگ تاریخ به وقوع میپیوندد اگر چه معاصران ان به چشم یک واقعه عادی به آن نگاه کنندواینده خیلی از مسائل پشت پرده روشن خواهد شد حالا ببین تو در این امتحان چگونه خواهی بود (166155)