به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۲:۰۰
 
۹
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۱/۲۹ ساعت ۱۲:۱۶
کد مطلب : ۲۱۰۹۴۴

زیباکلام به شریعتمداری: مردم تا کی باید هزینه آمریکاستیزی شما را بدهند؟

زیباکلام به شریعتمداری: مردم تا کی باید هزینه آمریکاستیزی شما را بدهند؟
گروه سیاسی: دکتر صادق زیباکلام، استاد علوم‌ سیاسی دانشگاه تهران، در جوابیه‌ای خطاب به یادداشت اخیر روزنامه كیهان به مدیر مسئول این روزنامه جوابیه‌ای نوشت. متن پاسخ زیباكلام را در ادامه می‌خوانید:

جناب آقای حاج حسین شریعتمداری
مدیر مسئول روزنامه وزین کیهان 
با سلام و عرض احترام  
در شماره ۲۶ فروردین آن جریده شریفه در پاسخ به توئیتی که بنده در خصوص یک وکیل آمریکایی که برای دولت ایران کار می‌کند مطالبی را علیه اینجانب مرقوم داشته بودید.صورت مسئله باین شکل بود که ایشان و همکارانشان موفق میشوند یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار دارایی های ایران در لوکزامبورگ را آزاد نمایند.بنده در توئیتم نوشته بودم اگر یک وکیل ایرانی برای دولت آمریکا کار میکرد کمترین اتهامش جاسوسی و همکاری با دولت متخاصم می شد.
 
جنابعالی در پاسخ آن توییت، تکرار مطالب همیشگی را فرموده بودید. از جمله اینکه "رژیم آمریکا مورد ستایش و تمجید بنده است و بجای آنکه از حقوق مردم کشورم  دفاع کنم مدافع و توجیه گر جنایات آمریکا علیه ایران بوده ام".مرقوم داشته بودید "علیرغم دفاع از آمریکا،هیچوقت هم مجازات نشده ام.و بالاخره "با بودن امثال بنده ، آمریکایی ها اساساً نیازی به وکیل در ایران ندارند".
جناب شریعتمداری بزرگوار،مناقشه پیرامون آمریکا برسردو موضوع خیلی روشن است. نخست آنکه جنابعالی به عنوان مدافع آمریکاستیزی بمردم ایران بفرمایید که دشمنی با آمریکا ظرف چهل سال گذشته کدام دستاورد را برای منافع ملی ایران داشته است؟یک مورد هم بفرمایید کفایت می کند.بشرط آنکه مواردی که می فرمایید مشخص باشند ونه شعارهای تکراری همچون عزت،شرف،الگو شدن برای دیگران،فرو ریختن هیمنه آمریکا در جهان وامثالهم.درمقابل بنده یک دوجین برای حضرتعالی موارد عملی میاورم که اصرار بر دشمنی با آمریکا ظرف چهل سال گذشته چگونه تیشه بر ریشه منافع ملی ایران زده است.
 
 جناب شریعتمداری عزیز ، ترکیه که برخلاف ما که بر روی دریایی از نفت و گاز هستیم، نه یک کپسول گاز داردو نه یک بشکه نفت،معذالک سالی ۴۱ میلیون توریست و ۱۵۰ میلیارد دلار صادرات دارد. ۴۰ سال پیش ترکیه وما کجا بودیم وامروز  کجا.
 نکته دوم، اگر علیرغم تمام صدماتی که دشمنی با آمریکا بر منافع ملی ماواردکرده، اکثریت مردم خواهان تداوم آمریکاستیزی باشنداشکالی نداشته و همچنان به این سیاست ادامه دهید.اما یک نظرسنجی ساده هم می توان نشان داد که اکثریت مردم ایران که جای خود دارد، آیا حتی ۲۰درصد مردم ایران هم همچنان خواهان تداوم آمریکاستیزی هستند ؟
ایام بکام باد
صادق زیباکلام 
۲۸ فروردین ۱۳۹۹

حبیب
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۹/۰۱/۲۹ ۱۲:۲۱
درود به شرفت استاد زیباكلام كه با خاك یكسانش كردی این پیرمرد افراطی را (366212)
۱۳۹۹/۰۱/۲۹ ۱۳:۲۴
سلام،
خوش خیالی... (366218)
۱۳۹۹/۰۱/۲۹ ۱۸:۱۴
تا شرف چی باشد (366245)
.
Kyrgyzstan
۱۳۹۹/۰۱/۳۰ ۰۰:۲۴
بهتر است خود را قول نزنیم
فعلا که مردم هزینه دوستی با آمریکا و امضای جان کری و قول اوباما موگرینی و ....و در یک کلام برجام را می دهند! (366264)
.
Kyrgyzstan
۱۳۹۹/۰۱/۳۰ ۰۰:۲۹
شما را به خدا این زیباکلام را الکی بزرگ نکنید. این فتنه ای است برای آزمایش درک و شعور ما!
مردم تا کی باید فریب ساده لوحی و آمریکا دوستی اینها را بخورند و هزینه بدهند (366265)
۱۳۹۹/۰۱/۳۰ ۰۱:۱۴
زیباکلام خود فروخته آمریکاست
ساده نباش (366267)
۱۳۹۹/۰۱/۳۰ ۰۱:۴۱
درود برشما بنا بفرموده زیبا کلام حتی ده درصد مردم هم موافق افراطی گری این وهم مسلکانش نیستند . (366269)
۱۳۹۹/۰۱/۳۰ ۱۹:۰۵
حسب فرمایش امام حسین علیه السلام :"اگر دین ندارید لااقل آزاده مرد باشید"
یک نمونه از هزاران منافع ایستادگی در برابر ظلم آمریکا لغو مصونیت سیاسی همه اتباع آمریکائی داخل ایران است بعبارت دیگر مانند رژیم گذشته نیست که به جان و مال و نماموس ملت تعرض و دادگاههای ایران حق احضار چه برسد به مجازات انان را نداشتند و برای محاکمه باید به آمریکا می رفت (دیگر لازم به توضیح نیست که اتفاق تبرئه پلیس سفید پوست از قتل سیاه پوست تکرار می شد) (366294)
مجیدی
Denmark
۱۳۹۹/۰۲/۰۲ ۰۷:۳۱
سلام عزیز
بعید نیست امثال شما و آقای زیبا کلام چند روز دیگر بنویسید شهید سلیمانی در اتوبان قم با اتوبوس تصادف کرد با دستور مستقیم رئیس اداره برق رباط کریم!!!!!!!
آمریکا را تطهیر کنید و هر چه گرفتید نوش جانتان...
یا علی (366325)
شهرفرنگ
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۹/۰۱/۲۹ ۱۲:۴۱
دفاع از منافع ملّی تنها با یک شیوه ثابت در این جهان به نظر امکانپذیر نمی باشد ، طبق فرمایشات رهبری اعتماد به آمریکا و اروپا و دیگر اجانب کار درستی نیست ، در کنار این موضوع حفظ منافع در جهت اعتمادسازی نباید باشد ، در جهت معاملات برد برد واقعی باشد ، نه ایجاد جیره خوار اجنبی در کشور مثل شاه ، بلکه کشوری قدرتمند که با جهان دادوستد دارد و ذره ای از اقتدار ملّی خود پاپس نمی گذارد ، ترکیه مثال کمی نیست ... (366213)
۱۳۹۹/۰۱/۲۹ ۱۲:۴۲
نونی که حضرات 40 سال است از آمریکا ستیزی میخورند آغشته به خونابه درد و رنج ملت فقیر و مظلوم ایران است. (366214)
۱۳۹۹/۰۱/۲۹ ۱۴:۳۹
نتیجه اعتماد به آمریکا رو در برجام ندیدی؟به گفته خود آقای ظریف هیچ است ،واقعا که اینا خودشون(غرب پرست هستن) گفتن باز هم شما دنبال اعتماد به غرب هستید،متاسفم برای شما و امثال شما (366224)
۱۳۹۹/۰۱/۲۹ ۱۶:۲۰
آمریکاحسن نیت خودرانشان دادوباپرداخت پول نقدوسودپولهای بلوکه شده ،به ایران فرصت رشدداد.امااین پولهانه تنهاصرف ایران نشد،بلکه صرف ماجراجویی وتروریست پروری وتهدیدکشورهای منطقه شد.بنابراین،دلیلی برای ادامه برجام نبود. (366234)
۱۳۹۹/۰۱/۳۰ ۱۱:۰۲
واقعا متاسفم که حرف دشمنان اسلام از دهان شما خارج میشود مگر در زمان پیامبر دین اسلام به دیگر گشور برای پذیرش اقدام نشد الان مگر فرق کرده ظاهرا شما فقط خودت میبینی وسلام (366282)
۱۳۹۹/۰۲/۰۳ ۱۶:۲۹
یعنی 1400 سال پیش تا الان به نظر شما فرقی نداره؟
یعنی هیچی این دنیا و زندگی ما فرقی نکرده که این مطالب را منویسی
برای خودم متاسفم که د رکشوری با ادمهای مثل شما دارم زندگی میکنم .
کاش شما اهل اوگاندا یا قبیله ادم خوارها بودید.
اقلا ناراحت عقب ماندگی شما ها نبودم (366369)
۱۳۹۹/۰۱/۲۹ ۱۷:۰۰
از پشت پرده چه خبر داری. (366238)
۱۳۹۹/۰۱/۲۹ ۲۲:۰۶
زود به مخالفتون اتهام غرب پرست و ضدانقلاب و ... نزنید. این دیگه خیلی نخ نما شده. با این حساب شما هم تنش پرست، نزاع پرست، چالش دوست، عربده پسند، نان در خون مردم زن، هستید (366253)
۱۳۹۹/۰۱/۲۹ ۱۲:۴۷
عالی (366215)
مسعود
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۹/۰۱/۲۹ ۱۳:۲۱
با عرض سلام
یک نمونه از دستاوردهای ملت بزرگ ایران در دشمنی با استکبارستیزی (آمریکاستیزی) عزت و افتخار در اکثر علوم با وجود تحریم هاست البته در راه حق بودن و در مقابل فرعون زمان ایستادن سختی هایی هم دارد طبیعی است، طبق آمار و همچنین در تشییع سردار شهید قاسم سلیمانی اکثر مردم موافق مبارزه با آمریکا هستند (366217)
۱۳۹۹/۰۱/۲۹ ۱۷:۰۱
میتونید وضعیت کره جنوبی و شمالی را ببینید کدام طرف کدام طرف است. (366239)
۱۳۹۹/۰۱/۲۹ ۲۲:۰۸
حاضری این ادعا رو به نظرسنجی بگذاری؟ و به نتیجه اون تمکین کنی؟ عمراً اگر جوابت مثبت باشه. (366254)
۱۳۹۹/۰۱/۳۰ ۰۹:۱۶
بد نیست یکبار از این مردم بپرسید و اینقدر توهم دانایی نداشته باشید، توهم حداکثر بودن نداشته باشید! یکبار همه پرسی بذارید، سخت که نیست که! اتفاقا مردم با رای دادن به آقای روحانی نظرشان را در این باره اعلام کردند، آقای روحانی گفت تحریم ها را بر میداره و روابط ایران با دنیا عادی میشه، مردم هم به این رای دادن وگرنه عاشق چشم و ابر ومشکی کسی نبودند که! بازم باور ندارید از خود ملت بپرسید، چرا حرف تو دهنشان میذارید؟! مگر اینکه نان شما در تحریم باشه یا جیره خوار کمونیست های شرقی باشید. (366279)
مهمان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۹/۰۱/۲۹ ۱۳:۵۱
آقای زیباکلام و بقیه
یعنی شما دارید مورد دشمن رو نادیده می گیرید؟
آن هم با تحریم های همه جانبه و ...
همه ی آیات قرآن را هم اشتباه می دانید؟
... (366220)
۱۳۹۹/۰۱/۲۹ ۱۷:۰۳
شما که ایات قران مثال میزنید. کومونیست ها اصلا دین ندارن. که ما طرف انها هستیم. امریکا نه بخاطر استکبار بودن و نه بخاطر اسلام با ما دشمنه . بلکه بخاطر این دشمن ماست که ما در طرف روبرو هستیم یعنی طرف روسیه و چین. میشه در طرف درسا بود و عزت و شرف هم داشت. (366240)
۱۳۹۹/۰۱/۳۰ ۱۲:۲۹
شما فرق کافر حربی و غیر حربی را نمیدونی؟ کافر حربی شایسته ی دشمنی است و کافر حربی شایسته ی روابط رسمی. الان در کافر حربی بودن، فرانسه، امریکا، انگلیس و اشغالگران قدس و وهابی ها شکی نیست. کافر حربی هر غیر مسلمانی است که با عده ای از مسلمانان دشمنی داشته باشد. در مسلمان نبودن وهابی هم شکی نیست. (366285)
۱۳۹۹/۰۱/۲۹ ۱۵:۰۹
هرکسی از بهر خود در تکاپو است والاهیچ گربه ای محض رضای خدا موش نمیگیره. (366226)
۱۳۹۹/۰۱/۲۹ ۱۵:۱۵
آنچه به ان سفارش شده ایم صداقت و راستگویی است أما هر راست و صدق را همه جا نباید گفت. لذا خیلی موقع ها اسلامی فکر می کنیم ولی قارونی حرف میزنیم . (366227)
۱۳۹۹/۰۱/۲۹ ۱۵:۱۶
حالا شما بگید گاو شیرده بودن برای آمریکا چه خاصیتی داشته؟
ترکیه هم اگر نفت داشت الان یا باید گاو شیرده بود یا در برابر زیاده خواهی آمریکا قد علم میکرد البته اگر عرضه داشت (366228)
۱۳۹۹/۰۱/۲۹ ۲۲:۰۹
با عصبانیت که حرف میزنی اینجوری میشه. باعث خنده ای. (366255)
بنده خدا نه آمریکا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۹/۰۱/۲۹ ۱۵:۱۸
امام ره فرمودند آمریکا شیطان بزرگ است .یعنی تکلیف همه را مشخص کردند.ولی آقای زیبا کلام ملت ایران تا کی باید هزینه نوکری شماها برای آمریکا را بپردازند .عزیز من شما آمریکا را دوست داری برو آمریکا.ما آمریکا را قاتل اصلی همه شهدای عزبزمان می دانیم .جان من اینرا بفهم.واقعا جای تاسف دارد . (366229)
بزرگی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۹/۰۱/۲۹ ۱۶:۳۶
نظر هیچ کس لازم نیست کفایت می کنند به قران مراجعه شود ببینیم خداوند در قران چه فرمود این آقای زیباکلام بهتر از هر کس به قران آشنا است و از غفلت عامه مردم استفاده می کنند برای اهداف خود عدم اعتماد به غیر مسلمان و متکی بودن به خود ۞ اى کسانى که ايمان آورده ايد ، يهوديان و مسيحيان را دوستان خود مگيريد ، زيرا آنان با وجود اين که باهم اختلاف دارند در برابر شما با يکديگر همدل اند ; و هر کس از شما آنان را به دوستى گيرد ، قطعاً در زمره آنان به شمار مى آيد و از ستمکاران است ، و خدا مردم ستمکار را هداي (366236)
۱۳۹۹/۰۱/۲۹ ۲۲:۴۹
عالی
ولی همین قران کریم می فرماید با کافران دشمن باشید.
آیا ما با روسیه و چین وسایر بلاد کافر دشمن هستیم؟ (366259)
۱۳۹۹/۰۱/۲۹ ۱۷:۰۷
تا کی ما باید در طرف شرق و غرب . طرف شرق باشیم و دشمنی امریکا را بخریم.
در مورد تحریم ها هم تا زمانی که بالاییها نون تحریم را میخورند. به هیچ عنوان ما با امریکا نرمال نمیشویم.
هیچ کس هم توجه نمیکنه خاک کشور ما را روسیه خورده به ناموس های ما تجاوز کرده . . . ولی ما با امریکا دشمنیم. کمی هم تاریخ مطالعه کنید . اگه طرف کسی نباشی کسی هم باهات دشمن نمیشه. (366241)
مهدی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۹/۰۱/۲۹ ۱۷:۵۳
یک متن در این 40سال خوندم و لذت بردم همین بود. اگه حکومت میگه نه کاری نداره رفراندوم (366243)
۱۳۹۹/۰۱/۲۹ ۱۸:۱۱
کسی که خوابه رو میشه بیدار کرد… ولی اونی که خودش رو زده به … (366244)
۱۳۹۹/۰۱/۲۹ ۱۸:۲۲
مشکل اصلی این است که این آقایان واقعاً آمریکاستیز نیستند (و البته آقای زیباکلام این را به خوبی می دانند و نشانی غلط می دهند). مگر می شود در داخل کشور نماینده سرمایه داری دلال نزولخوار بود و در خارج آمریکاستیز؟ مشکل اصلی این است که این آقایان می خواهند خودشان عامل از سرگیری روابط با آمریکا باشند. مگر فراموش کرده اید رئیس جمهور مورد علاقه شان چند بار برای رئیس جمهور آمریکا نامه نوشت؟ (366246)
۱۳۹۹/۰۱/۲۹ ۲۲:۵۲
ایضا
مگر میشود گرین کارت داشت و آمریکا ستیز بود
آبا می شود در آمریکا درس خواند و آمریکا ستیز بود
آیا می شود اقتصاد غربی داشت و غرب ستیز بود (366261)
۱۳۹۹/۰۱/۲۹ ۱۸:۲۸
من نمیدونم این زیبا کلام مگه نمیگفت که برجام فلان میکنه بیصار میکنه پس کو مگه نرفتین با آمریکا حرف زدین مگه زبان دنیا رو بلد نبودین دیگه چه تزی میخواین بدین شما به آخر خط رسیدین تقلا نکنید آمریکا تو مایحتاج ملت خودش مونده تو سر و دست میشکنید براش همینطور که اون داره غرق میشه شما هم غرق میشید شما هشت سال وقت داشتین الانم میوه دادین دلار 20000 هزار تومنی زدن سردار مارو کشتن میخوان سر به تن ما نباشه بعد تو هنوز داری میگی آمریکا ما رو دوس داره خفه شید احمق های اصلاح طلب (366247)
۱۳۹۹/۰۱/۲۹ ۲۲:۰۴
اقای زیباکلام کورخوندی ماگول حرف های شما وامثال شمارانمی خوریم خودفروخته هاادم ازیه سوراخ دوبارگزیده نمی شودماپای رهبرمان وکشورمان هستیم تاپای جان خون حاج قاسم ماحدرنمی رود (366252)
۱۳۹۹/۰۱/۲۹ ۲۲:۱۳
مگه شما نبودین فردای امضای برجام موشک هوا کردین؟ چه کسی رو حمایت کردین با اینکارتون؟ صهیونیستهای ضد برجام یا مردم طرفدار صلح و خسته از 40 سال هدر دادن بیحاصل منابع ملی رو؟ الآن کجای کارید؟ اهمیتتون در دنیای علم و فناوری کجاست؟ هنوز منتظر تهیه داروی ضد کرونا توسط غرب هستید؟ (366256)
۱۳۹۹/۰۱/۲۹ ۲۲:۵۸
چرا خودمان را دردسر بدهیم و از جاهای دیگه و مراسم دیگه قرض بگیریم، طبق مرام حضرت علی ع ، مبنی فقط خواست مردم : خواست مردم هم طبق یک همه پرسی مشخص شود. فقط فقط همین، دیگر بحثی باقی نمی ماند. (366262)
۱۳۹۹/۰۱/۲۹ ۲۲:۰۳
امثال آقای شریعتمداری رو ولش کن. اینا فقط بلدن سریعاً به همه اتهام آمریکایی بودن و ضد انقلاب بودن ... بزنند و توان پاسخگویی منطقی ندارند. (366251)
۱۳۹۹/۰۱/۲۹ ۲۲:۳۰
جناب استاد زیبا کلام سلام
وقتی ملاقات کننده با یک فیلسوف آمریکایی را خیانت تلقی می کند چه انتظاری از این آقا دارید (366257)
۱۳۹۹/۰۱/۲۹ ۲۲:۳۹
با سلام
امروزه ، یک کودک حدود 12 ساله ، به زیبایی و کارشناسانه شیوه رفتار یک کشور با سایر کشورها را می تواند تشریح کند. همچنین به راحتی سیاست چند جانبه و و بسیار متناقض دست بالایی ها را در رفتار با سایر کشورها به چالش می کشد. بنابراین اگر حرف عده ای پیش است، تنها و تنها به این خاطر است که قدرت در دست آنهاست. (366258)
۱۳۹۹/۰۱/۲۹ ۲۲:۴۹
حکایت این آقای زیباکلام حکایت کسانی هست که زمان جنگ صفین موجب شدن مسلمان ها تصور کنند دو طرف جنگ با هم باید دوست باشند و از ادامه ی جنگ دست بکشند. ولی وقتی حکومت از دست رفت. ۱۵۰ سال طول کشید تا مسلمان ها خودشان را از شر حکومت لعنتی بنی امیه خلاص کنند.
آقای زیباکلام این استقلال مفت به دست نیامده
خدای نکرده اگر استقلال از دست برود ما کوچک ترین اراده و اختیاری از تغییر وضع موجود نداریم چون دشمن بر تمام هست و نیست ما مسلط شده و کوچک ترین مخالفتی مجازات سنگین خواهد داشت. (366260)
۱۳۹۹/۰۱/۲۹ ۲۳:۰۴
روزنامه وزین گفتنت تو حلقم،
خوب مگه تعارف داری؟مثلابگو نشریه دشمن افزا یا... (366263)
رضا
Sweden
۱۳۹۹/۰۱/۳۰ ۰۴:۰۲
برادر من اين حسين شريعتمدارى فاقد عقل سليم هستش. (366273)
۱۳۹۹/۰۱/۳۰ ۰۷:۲۳
باز هم وعده و وعیدهای غربگرایان
آقای زیباکلام تاریخ ایران بهشت برین قاجار و پهلوی را از یاد نمی برد.
ما حتی یادمان هست زمانی که افغانستان اشغال شد گفتند سال دیگر از ژاپن هم پیشرفته تر می شود.
این وعده و وعیدهای شما کی تمامی خواهد داشت؟
تا کی می خواهید مشکلات کشور را به گردن استقلال کشور بیندازید؟ (366275)
حسین
۱۳۹۹/۰۱/۳۰ ۰۸:۱۶
در حکومت ما نظر مردم پشیزی ارزش ندارد (366277)
۱۳۹۹/۰۱/۳۰ ۰۹:۵۶
اگرآمریکاستیزی یک دستاورد داشته باشد وآنهم اینکه چهره منافقانه بعضیها رومشخص کرد کافیه.خخخخخخخخخخخ (366280)
۱۳۹۹/۰۱/۳۰ ۱۲:۲۵
آمریکا ستیزی، ستیز با کافر حربی است که دستور قرآن است در سوره ی ممتحنه و توبه و نساء.
ای کاش همانطور که آنها بر کفرشان اصرار دارند ما نیز بر مسلمانیمان استوار بودیم. (366284)
بیدار
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۹/۰۱/۳۰ ۱۳:۰۲
باسلام
استاد عزیز همچون همیشه در سفتی ولی مشکل ما این نیست که کسانی در خواب هستند بلکه این است که اینها که بر همه چیز تسلط دارند خود را به خواب زده اند و افزون بر این طلبکار آدم و علم هستند سوای اینکه کارد بر استخوان مردم مانور می دهد. به خواب زده اصلا نمی خواهد وانمود کند که بیدار است. مشکل این جامعه این است. (366286)
۱۳۹۹/۰۱/۳۰ ۱۳:۳۰
آقای زیبا کلام شما بفرمایید نتیجه چند سال مذاکره با آمریکا و رسیدن به یک توافق چی شد و چه ثمری برای ما داشت (366289)
محسن
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۹/۰۱/۳۰ ۱۵:۴۹
1-اگر بجای نفرت پراکنی و ستیز به منطق روی بیاوریم باید به خیلی از پرسشها جواب دهیم که نمی توانیم.
2-ستیز و دشمن یک سایه امنی در اختیار ما قرار می دهد که درسایه آن می توانیم خیلی از کار ها را بکنیم و دوباره به زیر آن سایه برگردیم.
3-و بطور خلاصه اگر بخواهیم به تبعات کارهای خود جواب دهیم آنوقت ما هم بایستی زیر نظر مردم باشیم و با رای مستقیم مردم انتخاب شویم که نشدنی است.وناچاریم به این روش ادامه دهیم تا انشاء.. تا کار را به صاحب اصلیش که مردم نیستند برسانیم.و تحویل دهیم. (366290)
محمدرضا
United States
۱۳۹۹/۰۱/۳۰ ۱۸:۵۶
سلام اکثر مردم ایران هیچ خصومتی با مرام آمریکا و اسراِئیل ندارند. این حکومت چون نمیتواند کاری انجام دهد از آمریکا ستیزی برای پر کردن کمبودهای خود استفاده میکند. و گر نه اکثر ایرانی ها عاشق رفتن به آمریکا هستند, و برای اکثر ایرانی هایی که رفتند موفق یا خوش بودند. ملت علاقه ای به روس و چین ندارد. (366293)
بی نام
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۹/۰۱/۳۱ ۱۱:۲۸
چرا نظرات را انتشار نمیدی مگه نظر من مشکلش چی بود (366301)
ضیائی
Netherlands
۱۳۹۹/۰۲/۰۴ ۱۷:۴۱
به عنوان دانشجوی مقطع ارشد دانشگاه علامه طباطبائی، با توجه به وقایع اخیر و مطالعاتی که داشته ام، به شما مردم، مسئولان و صداوسیما هشدار می دهم اگر غرب ستیزی ادامه پیدا کند،آنکه ضرر خواهد کرد قطعاً ایران خواهد بود و متاسفانه ایران در این خصوص، ترمز بریده است!ایران تاکنون ضررهای بسیاری را به دلیل غرب ستیزی، متحمل شده است.ادامه این روند بیخردانه، ضررهای جبران ناپذیری را به نسل فعلی و خصوصاً نسل آینده وارد خواهد کرد.خرد جمعی خواهان خاتمه غرب ستیزی است... (366423)
۱۳۹۹/۰۲/۰۵ ۰۷:۵۰
اگر تمام قد در برابر امریکا تسلیم باشیم آنوقت امریکا ستیز نیستیم. (366436)