به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ - ۲۰:۵۵
 
۵
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۴/۰۹ ساعت ۱۴:۱۵
کد مطلب : ۲۲۰۸۳۲

زیباکلام: احمدی‌نژاد تائید شود، ۲۰میلیون رای دارد

زیباکلام: احمدی‌نژاد تائید شود، ۲۰میلیون رای دارد
گروه سیاسی: برخلاف دو دهه گذشته که همواره فضای سیاسی کشور در قالب تقابل و صف‌آرایی دو جبهه اصول‌گرا و اصلاح‌طلب تقسیم شده، طی یک سال گذشته به شکلی کم‌سابقه وزنه به نفع جناح محافظه‌کار یا اصول‌گرا تغییر کرده است. نماد بارز این امر را می‌توان در ترکیب مجلس یازدهم به وضوح مورد مشاهده قرار داد که اکثریتی قاطع از نمایندگان اصول‌گرا کرسی‌ها مجلس را در اختبار گرفته‌اند. هر چند نمی‌توان جبهه اصول‌گرایان را تنها در یک مشخصه خاص مورد خوانش قرار داد اما واقعیات میدانی نشان می‌دهد که اصلاح‌طلبان در انزوا و حاشیه قرار گرفته‌اند.در چنین فضایی، اکنون این مساله برای همه‌گان مطرح می‌شود که در انتخابات ریاست جمهوری سال 1400 کدام طیف سیاسی یا جناحی می‌تواند ریاست پاستور را در دست بگیرد. از یک سو، طیف فکری رئیس‌جمهور آینده اهمیت دارد و از سوی دیگر، این‌که چه شخصی از شانس پیروزی برخوردار است مهم به نظر می‌رسد. با نظر به این اوصاف، «انتخاب» در مسیر ارائه چشم‌انداز انتخابات ریاست جمهوری سال 1400 تحلیل ناظران سیاسی را جویا شده است. در همین راستا گفتگوی با صادق زیباکلام، کارشناس تحلیل‌گر مسائل سیاسی در ارتباط با تعیین وضعیت جانشین حسن روحانی در سال 1400 ارائه شده است.
اصلاح‌طلبان در پی واگذار کردن تمامی ارکان قدرت به جناح رقیب هستند
صادق زیباکلام در ارتباط با اینکه در انتخابات ریاست جمهوری 1400 کدام جناح سیاسی از شانس بیشتری برای پیروزی در انتخابات برخوردار است، اظهار داشت: «اکنون در میان اصلاح‌طلبان رویکردی در حال مطرح شدن است که بر اساس آن جریان‌های اصلاح‌طلب می‌گویند در شرایطی که بود و نبود ما در مدیریت کشور، چه در قوه مجریه و چه در قوه مقننه هیچ فایده و برآیندی ندارد، چرا باید اصرار داشته باشیم که در این دو قوه حضور داشته باشیم. در نتیجه باید اجازه داد که همانند دوران ریاست جمهوری احمدی‌نژاد تمامی قدرت در اختیار اصول‌گرایان و تندروها باشد که خود آن‌ها نیز پاسخ‌گوی وضعیت موجود باشند.»وی افزود: «24 میلیون نفر در اردیبهشت 96 به آقای روحانی رای دادند، اما اکنون باید پرسید، «کدام سیاست مهم کشور در عرصه‌های سیاست داخلی، سیاست خارجی  و... در پی رفتن مردم به پای صندوق تغییر کرده است؟» پاسخ این پرسش «هیچ» است. بنابراین، اکنون چه اصرای وجود دارد که اصلاح‌طلبان در مدیریت مملکت حضور داشته باشند، در حالی‌که هیچ نقشی در سیاست‌گذاری و تصمیم‌گیری‌های مهم کشور ندارند. در این میان، فقط اصلاح طلبان همه صورت‌حساب سیاست‌های دیگران را باید پاسخ گو باشند.»
قوه مجریه هم همانند قوه مقننه باید در اختیار اصول‌گرایان قرار بگیرد
این تحلیل‌گر مسائل سیاسی در ادامه تصریح کرد: «همان‌گونه که اکنون مجلس در اختیار تندروها، جبهه‌ پایداری و طرفداران احمدی‌نژاد قرار گرفت، اکنون انتظار این است که یک شخص تندرو در 1400 رئیس‌جمهور شود. البته باید توجه داشت که این انتخاب احتمالا با مشارکت 20 تا 30 درصد مردم محقق خواهد شد اما مساله مهم این است که بعد از این رخداد، آن‌ها ناچار خواهند بود پاسخ‌گوی اقداما‌شان باشند. واقعیت امر این است که نمی‌شود یک جناح تمامی سیاست‌های کلان را تعیین کند و متعاقب آن انگشت اتهام را به سوی حسن روحانی و اصلاح‌طلبان بکشند و بگویند چرا وضعیت مملکت این گونه است.»
احمدی‌نژاد در صورت تایید صلاحیت با بالای 20 میلیون رای رئیس‌جمهور خواهد شد
زیباکلام در بخشی دیگر از گفته‌های خود پیرامون شانس پیروزی احمدی‌نژاد یا جریان پیرو او در انتخابات ریاست جمهوری 1400 تاکید کرد: «مساله این است که در ارتباط با احمدی‌نژاد و آینده حضور او در انتخابات بباید برخی نهادها تصمیم‌گیری کنند. در صورت تایید صلاحت او از سوی شورای نگهبان، احمدی‌نژاد با بالای 20 رای رئیس‌جمهور آینده خواهند شد.»
مرجع : انتخاب

حبیب
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۹/۰۴/۰۹ ۱۵:۲۰
{وی افزود: «24 میلیون نفر در اردیبهشت 96 به آقای روحانی رای دادند، اما اکنون باید پرسید، «کدام سیاست مهم کشور در عرصه‌های سیاست داخلی، سیاست خارجی و... در پی رفتن مردم به پای صندوق تغییر کرده است؟» پاسخ این پرسش «هیچ» است.}
کاملا صحیح است. رای ما زینتی و صرفا برای پُز دادن با (368631)
بهرام
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۹/۰۴/۰۹ ۱۵:۵۲
اقای زیبا کلام یادتان باشد تنها چیزی که برای حکومت مهم است امار رای به خودی هاست والسلام
فرقی هم نمیکند ان فرد احمدی نژاد باشد یا جهانگیری یا فتاح یا حتی ناطق (368634)
معلمی ناامیدشده
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۹/۰۴/۰۹ ۱۶:۴۴
روزگارسختی شده
فشار بر اصلاحات
خردشدن اصلاحات پیش پای اعتدال و بی تدبیری و ناامیدی
زیباکلام سخن بدی نزده شرایط بنفع یک دولت اصولگرا و انقلابی داره پیش میره (368635)
علی
United States
۱۳۹۹/۰۴/۰۹ ۱۷:۱۸
ازکجا میدونی آخه چقدر نظر میدی کار دیگه نداری ۸ سال چه کار مثبتی انجام داد (368638)
مهمان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۹/۰۴/۰۹ ۱۷:۳۲
فقط حرف
حرف
حرف


همه هم اشتباه (368639)
۱۳۹۹/۰۴/۱۰ ۰۱:۱۹
مگه شما بعد از هشت سال حکومت به کشور پاسخگو وضعیت فعلی کشور هستید که هی میگید اگه اونا بیان باید پاسخگو باشن (368650)
امید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۹/۰۴/۱۲ ۰۱:۲۷
احسنت.دست پیش را میگیرند که پس نیفتند.همین آقا زمانی که داشت بال بال میزد تو انتخابات 96 و اومد بابل همچین دوباره ایران دوباره ایران راه انداخته بود......
مشک آن است که خود ببوید
آقای زیبا کلام خواهش میکنم قبول کنید که جناح را باخته اید (368717)
۱۳۹۹/۰۴/۱۰ ۰۱:۳۶
رای ندهیم که دلار بشود 20000 تومان ؟

بله نتایج شوک رای آوری لیست ایران سربلند دلار رو از 14000 تومان برد به 20000 تومان می دانستید ؟؟

بله میشد باز لیست امید داد شرط کرد که رفراندومه هرکی رای بده مذاکره میشه در 98 مثل سالهای 92 و 94 و 96 ! (368651)
۱۳۹۹/۰۴/۱۰ ۰۱:۴۱
احمدی نژاد اگر ولایتمدار باشد 20 میلیون رای دارد (368652)
۱۳۹۹/۰۴/۱۳ ۱۲:۱۱
سلام همه این حرفا......شعره ما بازیچه ایم تو این چهل سال همش استرس فشار اقتصادی دریغ از یه ذره رفاه برای مردم (368732)
۱۳۹۹/۰۴/۱۰ ۰۷:۵۶
چه تحلیل آبکی فقط 20 تا 30 درصد شرکت کننده داریم ولی احمدی نژاد بالای 20 میلیون رای دارد مردم را چه فرض کرده ای (368653)
۱۳۹۹/۰۴/۱۰ ۰۸:۰۰
جناب یزبا کلام بنظرم همین چند وقت پیش فرموده بودید که در انتخابات 1400 مشارکت کم خواهد بود، این 20 میلیون با آن گفته همخوانی ندارد، بنظرم ممکن است آقای احمدی نژاد رای بیاورد، اما مشارکت به 15 میلیون نمی رسد حتی ممکن است به سختی به 10-12 میلیون برسد. (368654)
مهرداد
۱۳۹۹/۰۴/۱۰ ۰۸:۵۴
یعنی زیبا کلام نمیدونه موفقیت اصولگرایان به خاطر شرکت نکردن مردم در انتخاباته (368657)
۱۳۹۹/۰۴/۱۰ ۱۱:۲۸
جناب زیباکلام سخت در اشتباهند، مردم از همه‌ی جناح ها و افراد قطع امید کرده اند و تا زمانیکه اصلاحات ساختاری و رفراندوم برگزار نشود هیچ شخص یا دولتی مشروعیت نخواهد داشت، وضعیت کشور از همه‌ی جهات روبه سقوط است مردم تا کی باید شاهد سو مدیریت، اختلاس باشند تا کی باید صبر کنند تا سیستم اصلاح شود، مردم آگاه شده اند و دیگر فریب این سیاه بازی ها نمی شوند. (368661)
۱۳۹۹/۰۴/۱۰ ۱۳:۱۷
بهار نیوز چرا فقط بعضی اخبار را به رای می گداری رسانه باید فرا جناحی باشد . آقای زیبا کلام حالا که گند کار دولت تدبیر در آمده برای خراب کردن فضا احمدی نژاد را پیش نکشید . آزموده را آزمودن خطاست . برگردید به حافظه خودتان و حرف هایی که در مورد احمدی نژاد زده اید حالا چرا باز او را پیش می کشید جای درنگ دارد . بعد از اظهار نظر در مورد روحانی و مطرح کردن او یا اظهارات تان در مورد احمدی نژاد در قبل و اکنون بهتر نیست چندی سکوت کنید و نظرات تان را برای خودتان نگه دارید . نمی شود که آدم هی حرف بزند و پیش (368663)
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۹/۰۴/۱۳ ۲۳:۱۵
مثلا چی میشد حالا شما هم نظر نمیدادی. ۲۴ میلیون نظرشون تو صندوق رای ریختند و نفر مورد نطر شما را انتخاب نکردند از فردای انتخابات هر کاری تونستید کردید که به ۲۴ میلیون نشون بدید اشتباه انتخاب کردند.با این وضع نه روحانی بلکه هیچ کس نمیتونه کاری بکنه یعنی انتخابات کشک و سر کاریه . (368734)
۱۳۹۹/۰۴/۱۴ ۱۲:۰۲
اگر چه آقای زیبا کلام خود را صاحب نظر میداند اما امروز دیگر نظراتش کهنه و رنگی ندارد او خیلی از زمان عقب است و خیلی اشتباه محاسباتی داری استاد!
احمدی نژاد زمانی رای داشت که با مردم و خواست مردم همراه بود حرف مردم عدالتخواهی با محوریت و همراهی نظام نه سلیقه ای و خود خواهی .اگر بیاید میرود جایی که ...... (368737)
۱۳۹۹/۰۴/۱۰ ۱۸:۱۶
خخخ
زباله دان تاریخ محل بعدی اتراق اصلاح طلب و کارگزار است
زمانه ای است (368674)
۱۳۹۹/۰۴/۱۰ ۱۹:۱۸
آقای زیباکلام عملکرد ضعیف برجامی ها و غربگرایان باعث شده است که این اتفاق بیافتد

بله با لیبرالیسم هم میشود نگاه به سمت شرق داشت و با بستن تعرفه یا ممنوعیت کالاهای غیر ضرور از غرب بازارهای ایران توان رقابت با کالای چین و روس را داشته باشند (368677)
۱۳۹۹/۰۴/۱۰ ۱۹:۲۶
اصلاحات در ایران بی برنامه و بدون داشتن برآورد صحیح از شراایط و گام های آرام حرکت کرد و شکست خورد .
در صورتی که باید گام به گام حرکت کرد و آرام.

تند حرکت کردند در زمینه اصلاحات در سیاست خارجی و داخلی و.. و شکست خوردند و از سوی حاکمیت طرد شدند (368678)
۱۳۹۹/۰۴/۱۰ ۱۹:۲۹
اقای سید محمد خاتمی و دوستان برآورد صحیح نه از اصلاحات داشتند و نه از ساختارهای کشور و نه از گام هایی که باید بردارند
گام به گام و آرام باید ساختار را کارآمد می کردند و نکردند
بیشتر در ذهن ها مدل گورباچف و یلتسین و پوتین و.. در سر داشتند که شکست خوردند

اصولگرایانی مثل قالیباف در خیلی از زمینه ها مثل احداث هایپر استار به جای شهروند روشنفکر تر از کرباسچی و کارگزاران سازندگی هستند (368679)
۱۳۹۹/۰۴/۱۰ ۱۹:۳۴
پروژه ی گام های آرام برای کارآمدسازی به جای تندروی اصلاحات و مشارکتی ها که پاس گل برای جبهه پایداری و احمدی نژاد مفید است
سیاست خارجی گام به گام آرام باید اصلاح شود مثل تغییر شعار هیجانی نه غزه نه لبنان به برجام منطقه ای
برجام منطقه ای هم وقتی تند است باید به همکاری محدود و کنش متقابل تغییر پیدا کند .
مشکلات ما با غرب به راحتی حل و فصل نمیشود .
باشه آقای زیباکلام و دوستان لیبرالیسم را اجرا کنند اما بازارها و نقاط حساس کشور را تحت سلطه غرب نبرند و هوشمندانه رقابت کوچکی در بازارها با شرق (368680)
رضا راننده تاکسی ونوکر تمام خادمین مردم ایرانر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۹/۰۴/۱۱ ۰۰:۵۵
آقای زیباکلام شما واقعانمیدانید که اصلاح طلبها طی چهل سال چه بلاهایی سر اسلام، انقلاب وملت شریف ایران آورده‌اند. رئیس دولت پنجم وششم که قشر مستضعف جامعه را از لیست خدمات دهی حذف کرده وآنها رابا کمال وقاحت تنبلهای جامعه معرفی کرد وباترفندهای مکارانه و روباه صفتانه بچه های اصل انقلاب ودلسوزان واقعی انقلاب ومردم وبازمانگان جبهه وبسیجیان واقعی را ازتمام امورکنار می‌گذاشت ودولت هفتم وشتم هم ریشه فساد اجتماعی و آزادی ازخود بیخود بودن و وابستگی به بیگانه را باتمام قدرت بانام اصلاح طلبی بنیان نهاد. (368681)
عبداللهی
۱۳۹۹/۰۴/۱۱ ۰۸:۵۲
به غیر از آقازاده هاوغرب پرستان وطن فروش تمامی ملت به غیراز احمدی نژاد به هیچ کس رای نخواهند داد علی برکت الله (368686)
۱۳۹۹/۰۴/۱۱ ۱۰:۰۲
اقای زیبا کلام فکر نمیکنید این حرف شما توهین به شعورملت است ملت بهتر میدانند این نابسامانی امروز حاصل عملکرد هشت ساله احمدی نژاد است اگر خردی باشد حالا حالاها زمان خواهد برد تا زخمهاالتهاب پیدا کنه. (368690)
توسی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۹/۰۴/۱۱ ۱۱:۳۰
متاسفانه فقط حضور افراد شاخص اصلاح طلب و اصولگرا و مستقل شاید باعث گرمی انتخابات شود
اما تایید اصلاح طلبان شاخص و مهم اصلاح طلب مثل ،سید اصلاحات ،سیدرضا خاتمی، مطهری،پزشکیان ... بسیار بعیده و امثال، عارف ،جهانگیر،...رای خوبی ندارند (368692)
۱۳۹۹/۰۴/۱۱ ۱۱:۳۲
انشاا...ریس جمهور بعدی
نه شرقی نه غربی جمهوری اسلامی معیارش باشه (368693)
مرتضی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۹/۰۴/۱۱ ۱۲:۳۸
به نظر جنابتان برجام و مذاکره مستقیم با آمریکا بعد از حدود ۴۰ سال تغییر اساسی در سیاست خارجی نیست (قطع ارتباطی که به واسطه همین آقایان به اصطلاح اصلاح طلب، ولی تندرو و خط امامی اوایل انقلاب، مانند موسوی خوئینی ها با تسخیر سفارت آمریکا کلید خورد). این مذاکره در حالی انجام شد که به اصطلاح اصولگرایان و حتی رهبری مخالف بودند و نسبت به انجام تعهدات طرف مقابل و امکان خلف وعده آمریکا و غرب هشدار جدی دادند ولی استادان دیپلماسی که امضای کری را تضمین می دانستند و منتقدین را بیسواد گوش شنوا نداشتند. (368695)
۱۳۹۹/۰۴/۱۲ ۱۳:۳۶
تو هم مانند روحانی و روحانی چون جانگیری نهاوندی لاریجانی و دروغ می گویید به وسعت جغرافیای ایران چون می دانید احمدی نژاد بدون هزینه کردن در قلب مردم است (368723)
۱۳۹۹/۰۴/۱۴ ۰۱:۰۱
احمدی نژاد... روحانی خاتمی این آن اصلاح طلب اصولگرا
آیا وطن پرست واقعی هم داریم که بخواد رییس جمبول بشه...سال دیگه ... سالهای قبل ...۴۰ سال قبلک گذشت
فقط الان ب کرونا فکر میکنم (368735)
۱۳۹۹/۰۴/۱۴ ۱۱:۴۳
ok (368736)