به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۵:۱۱
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۴/۱۳ ساعت ۰۹:۵۶
کد مطلب : ۲۲۱۱۹۴

تولید سالانه سیگار از ۵۴ میلیارد نخ گذشت

گروه اقتصادی: جدیدترین آمار منتشر شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) نشان می‌دهد که در سال ۹۸ حدود ۵۴ میلیارد و ۸۰۰ میلیون نخ سیگار تولید شده است.
تولید سالانه سیگار از ۵۴ میلیارد نخ گذشت
به گزارش ایسنا، این رقم نسبت به تولید ۴۸ میلیارد و ۲۰۰ میلیون نخ در سال گذشته ۱۳.۷ درصد افزایش داشته است.در قانون برنامه پنجم توسعه تاکید شده بود که کل واردات سیگار با برند اصلی در پایان این برنامه به تولید داخل تبدیل شود تا با به صفر رساندن میزان واردات این محصولات با به کارگیری از توان داخلی نیاز مصرفی کشور در داخل تامین شود که این امر در نهایت در سال ۱۳۹۷ محقق شد.همچنین سال گذشته ۱۵۴ میلیون نخ سیگار صادر شده که نسبت به صادرات ۱۵۰ میلیون نخی این محصول در سال ۱۳۹۷ حدود ۲.۷ درصد رشد داشته است.از طرف دیگر با توجه به اینکه میزان مصرف سالانه سیگار در کشور ۶۵ میلیارد نخ برآورد شده، میزان قاچاق نیز در سال گذشته ۱۰ میلیون و ۳۱ هزار نخ برآورد شده که نسبت به سال ۱۳۹۷ حدود ۳۹.۲ درصد کاهش داشته است.
صادرات توتون بیش از ۲ برابر شد
بر اساس این آمار در سال گذشته حدود ۲۳۷۴ تن توتون صادر شده که نسبت به صادرات ۹۰۹ تن از این محصول در سال ۹۷ ۱۶۱.۳ درصد افزایش داشته است. البته صادرات تنباکو معسل و سنتی در سال ۱۳۹۸ به ترتیب ۲۹ و ۷۳.۳ درصد کاهش داشته و به ۸۳.۹ و ۱۳۴ تن رسیده است.در این میان واردات تنباکو معسل در سال گذشته با ۷۹.۱ درصد کاهش به ۸۲۲ تن رسیده، ‌ در حالی‌که واردات این محصول در سال ۱۳۹۷ حدود ۳۹۳۰ تن بوده است.بر اساس این آمار تا پایان سال گذشته ۲۱ واحد تولیدی در بخش تولید سیگار و ۳۹ واحد در بخش تولید تنباکو فعال بودند. این در حالی است که تعداد واحدهای تولیدی فعال در این دو بخش در سال ۱۳۹۷ به ترتیب ۲۰ و ۳۳ بوده است.
برچسب ها: سیگار