به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۳:۴۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۴/۱۳ ساعت ۱۲:۲۷
کد مطلب : ۲۲۱۲۵۰
متقاضی هست، کارگزاری نیست!

افزایش تب بازار سرمایه در جامعه

گروه اقتصادی: تب بازار سرمایه هر روز بیش از روز گذشته جامعه را دربر می‌گیرد و روزانه سیل عظیمی از مردم متقاضی ورود به این بازار هستند. با این حال و با وجود آنکه دولت هم تمام قد از این بازار حمایت می‌کند، به نظر نمی‌رسد همه زیرساخت‌های لازم برای میزبانی مردم در این بازار فراهم باشد؛ به طوریکه می‌توان گفت حدود نیمی از متقاضیان ورود به این بازار برای دسترسی به کارگزاری و اخذ کد آنلاین دچار مشکل هستند.
افزایش تب بازار سرمایه در جامعه
 رکورد زنی‌های پی در پی شاخص بورس، عدم جذابیت بازارهای موازی و حمایت دولت از بازار سرمایه باعث شده نگاه اکثر جامعه به سمت این بازار جلب شود؛ به طوریکه در سال گذشته در این بازار تعداد ۸۲۰ هزار کد معاملاتی صادر شده که این عدد در سه ماهه نخست امسال به یک میلیون و ۵۰۰ هزار عدد رسیده است. در این میان اما تقریبا نیمی از متقاضیان، مخصوصا افرادی که در استانی غیر از استان تهران و حتی در شهرستان‌های استان تهران زندگی می‌کنند برای دسترسی به کارگزاری و اخذ کد آنلاین با مشکل موجه هستند. به عبارت دیگر ممکن است هیچ کدام از ۱۰۷ کارگزاری فعال در کشور، در شهری شعبه نداشته باشند و متقاضیان برای اخد کد آنلاین باید به شهرهای دیگر سفر کنند! علاوه بر مشکل مذکور، گاهی فقط دو کارگزاری با دفاتر پیشخوان دولت قرارداد دارند و این موضوع باعث می‌شود متقاضیان ورود به بازار سرمایه حق انتخابی بین ۱۰۷ کارگزاری نداشته باشند و درواقع گاهی یک شهر یا حتی استان در انحصار تنها دو کارگزاری است که هرچند پرآوزه هستند اما با چالش‌های زیادی دست و پنجه نرم می‌کنند.
در این راستا، دبیرکل کانون کارگزاران بورس اوراق بهادار با بیان اینکه دلیل اینکه کارگزاری‌ها در شهرهای کوچک شعبه ندارند، نبود توجیه اقتصادی است، اظهار کرد: ممکن است اگر شما هم کارگزار بودید، متوجه می‌شدید که اجاره محل، استخدام نیروی مورد نیاز طبق مقررات، تجهیزات و... باعث می‌شود هزینه‌ها افزایش پیدا کند و تعداد اندک افرادی که ممکن است در شهر مذکور، تمایل داشته باشند وارد بازار سرمایه شوند، پاسخگوی این هزینه‌ها نخواهد بود.

روح‌الله میرصانعی ادامه داد: البته این به این معنی نیست که مردم نباید دسترسی داشته باشند. شبکه‌هایی در کشور وجود دارد که به خوبی در سراسر کشور توزیع شده‌اند. شبکه هایی مانند شعبه بانکی، دفاتر پیشخوان دولت، پلیس به اضافه ۱۰ که در دسترس مردم قرار دارند. بسیاری از کارگزاری‌ها با دفاتر پیشخوان دولت قرارداد امضا کرده‌اند و ۵۰۰۰ شعبه در سراسر کشور آماده اند که مردم را به دفاتر کارگزاری‌ مرتبط کنند.

دبیرکل کانون کارگزاران بورس اوراق بهادار با تاکید بر اینکه  بسیاری از کارگزاران بانکی با شعب بانکی طرف قرارداد شده‌اند، اظهار کرد: در برخی از این شعب خدمات کارگزاری هم ارائه می‌شود. صانعی از احتمال غیرحضوری شدن اخذ کد آنلاین خبر داد و گفت: از سوی دیگر اقدامی درحال انجام است که امکان اخد کد آنلاین به صورت غیرحضوری را فراهم می‌کند. فرد می‌تواند  از طریق مراجعه به سایت قرارداد برخط را امضا کند. در این راستا منتظر ابلاغ مصوبه از طرف سازمان بورس هستیم.

 
برچسب ها: بورس کارگزاری