به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۱:۰۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۴/۱۳ ساعت ۱۳:۱۶
کد مطلب : ۲۲۱۲۶۷

سرنوشت این همه کیسه پلاستیکی چه می‌شود؟

گروه جامعه: تقریبا همه ما هر روز از آنها استفاده می‌کنیم؛ کیسه‌های پلاستیکی نازکی که هر مغازه‌دار و فروشنده‌ای از آنها برای تحویل اجناس و کالاهای خریداری شده به مشتریان استفاده می‌کنند.
سرنوشت این همه کیسه پلاستیکی چه می‌شود؟
به گزارش ایسنا، چه در حال خرید اجناس روزانه از سوپرمارکت محل باشیم و چه کالایی لوکس از یک فروشگاه برند، شکی نیست که بیشتر ما با یک کیسه پلاستیکی حاوی اقلامی که تازه خریده‌ایم از فروشگاه خارج می‌شویم.وقتی هم به خانه می‌رسیم مانند کودکی که هدیه تولدش را ذوق‌زده باز می‌کند، با سرعت خریدهایمان را از داخل کیسه‌ها خارج کرده و بسته بندی‌ها و کیسه‌ها را با بی‌تفاوتی به کناری می‌اندازیم تا در اولین فرصت دور بریزیم.اما آیا تا به حال پیش آمده که در این مواقع لحظه‌ای درنگ کنیم و به سرنوشت این همه کیسه پلاستیکی که روزانه دور می‌ریزیم، فکر کنیم؟ آیا تا به حال به این فکر کرده‌ایم که هر یک از ما در سال چه حجمی از این کیسه‌ها را به زباله تبدیل می‌کنیم؟سایت "دیز آو دِ‌ یِر" در مطلبی به مناسبت "روز جهانی بدون کیسه پلاستیکی" تاکید کرده است: آلودگی پلاستیکی یک فاجعه جهانی است و متأسفانه حاصل دست بشر است.
آیا می دانید تقریبا ۵۰۰ میلیارد کیسه پلاستیکی در مقیاس جهانی استفاده می‌شود؟فقط به این فکر کنید که چه تعداد از این کیسه ها در سراسر کره زمین پراکنده خواهند شد. بی‌شک این امر تأثیر بسیار مضر بر محیط زیست، حیات وحش و در نهایت بر سلامت انسان خواهد داشت.دولت‌ها، محققان، سازمان‌های غیر دولتی و فعالان محیط زیستی همواره در تلاش بوده‌اند تا به آلودگی پلاستیکی که به حیات دریایی و اقیانوس‌ها آسیب می‌زند، پایان دهند.این درحالیست که معضل آلودگی پلاستیکی به مناطق خشکی و حتی دورافتاده‌ترین نقاط زمین نیز راه پیدا کرده زیرا اکنون پلاستیک‌ها حتی بخشی از بارش باران شده‌اند.بنابر گزارش "مدیکال دیلی"، کارشناسان محیط زیست در بارش‌های اخیر در برخی مناطق زمین اثراتی از میکروپلاستیک‌ها را پیدا کردند. به گفته آنها ۹۰ درصد از نمونه‌های باران، برف و مه جمع‌آوری شده در مناطق مرکزی ایالت کلرادو حاوی ذرات پلاستیکی بسیار ریز بوده‌اند.قرار گرفتن در معرض میکروپلاستیک‌ها یا بلعیدن آن‌ها تاثیر منفی بر بدن دارد، می‌تواند میکروبیوم روده را تخریب کرده، به ریه‌ها و کبد آسیب بزند و خطر آسیب مغزی را افزایش دهد.

حقایقی در مورد آلودگی پلاستیکی
- برآوردها نشان می‌دهد که بیش از ۱۰ گونه از حیوانات دریایی میکروپلاستیک‌ها را می‌بلعند.
- موادی همچون پنبه، پلی‌استر، اکریلیک و نایلون همچون منبع اصلی آلودگی پلاستیکی عمل می‌کنند.
- تمامی پارچه‌ها می‌توانند از خود میکروفیبر آزاد کنند و اکنون حدود ۱.۴ میلیون تریلیون میکروفیبر در اقیانوس‌ها وجود دارد.
- امکان نفوذ میکروفیبرها به خوراکی‌های دریایی و بدن انسان وجود دارد.
- احتمال وجود میکروفیبرها در سیستم‌های تصفیه فاضلاب شهری، آب‌های بسته‌بندی شده و آب لوله‌کشی نیز وجود دارد.همچنین طبق مطالعه دیگری که در سال ۲۰۱۸ انجام گرفت، مشخص شد این ذرات بسیار ریز می‌توانند به ریه‌ها نفوذ پیدا کنند و عاملی برای انواع بیماری‌ها از جمله سرطان باشند.به نوشته روزنامه گاردین، بسیاری از مردم از نقش مهمی که می توانند با رعایت چنین مواردی در حفظ محیط زیست داشته باشند، آگاه نبوده و بر این باورند که با تولید حجم زیاد زباله توسط کارخانجات بزرگ، چنین اقداماتی از سوی آن‌ها کارساز نخواهد بود. اما کارشناسان معتقدند در صورتی که مردم چنین مواردی را به تدریج رعایت کنند می‌توانند تاثیری مثبت و مهم بر محیط زیست خود بگذارند.
اقدامات مفیدی که شما می‌توانید انجام دهید
در ادامه چند راهکار برای سبک زندگی بدون پلاستیک (یا دست‌کم با کمترین میزان مصرف پلاستیک) آورده شده است:
- به همراه داشتن یک ساک خرید پارچه ‌ای و در صورت نیاز ظروف سبک و قابل حمل برای خریدهایی که احتمالا آبدار هستند و ممکن است تحت فشار، تغییر شکل داده یا ساک خرید شما را کثیف کنند.
- استفاده از بطری آب چند بار مصرف. بطری های پلاستیکی آب پس از ته سیگارها، دومین آلاینده‌های یک بار مصرف این سیاره به شمار می‌روند.
- حمل یک فنجان قابل استفاده مجدد. در برخی کشورها برخی از فروشگاه‌ها وجود دارند که در صورت به همراه داشتن فنجان برای صرف قهوه به شما تخفیف خواهند داد.
- اجتناب از قاشق و چنگال‌های یک بار مصرف. اتحادیه اروپا در نظر دارد استفاده از قاشق، چنگال، چاقو، نی، بشقاب، گوش پاک کن و برخی اقلام یک بار مصرف دیگر را تا سال ۲۰۲۱ میلادی ممنوع سازد.