به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۳:۵۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۴/۲۰ ساعت ۱۲:۵۷
کد مطلب : ۲۲۲۱۹۵

ریزش گسترده شاخص‌های بورسی جهان

گروه اقتصادی: بیشتر شاخصهای مهم بورسی جهان در معاملات امروز کاهشی بودند.
ریزش گسترده شاخص‌های بورسی جهان
به گزارش ایسنا، دولت آمریکا به درخواست کنگره این کشور جزئیات اعتبارات تخصیص یافته ۶۶۰ میلیارد دلاری خود به کسب و کارهای کوچک را در هفته های اخیر منتشر کرد که بر این اساس حدود ۴۰ هزار کسب و کار خرد از این تسهیلات استفاده کرده‌اند. کالیفرنیا با ۱۳ درصد کل اعتبارات دریافتی و تگزاس با حدود ۸ درصد کل اعتبارات دریافتی، بیشترین بهره را از وام‌های کرونایی دولت آمریکا برده‌اند.طبق اعلام وزارت خزانه‌داری، این اعتبارات به حفظ حدود ۵۰ میلیون شغل در آمریکا کمک کرده است. اکنون معامله گران انتظار دارند کنگره این کشور مجوز افزایش بیشتر مخارج را به دولت بدهد تا بتواند به سیاست های حمایتی بیشتری از بخش های مختلف اقتصادی اقدام کند.داده های منتشر شده جدید نشان می دهد تا پایان ماه ژوین هنوز حدود ۳۵ میلیون آمریکایی متقاضی دریافت مزایای بیکاری بوده‌اند. از سوی دیگر اما تنش‌ها بین چین و آمریکا و متحدانش بر سر مساله هنگ کنگ بیش از  پیش بالا گرفته است. وزارت خزانه داری آمریکا با صدور بیانیه ای از تحریم چهار مقام عالی رتبه امنیتی چینی و هم چنین اداره امنیت عمومی منطقه خودمختار سین کیانگ چین خبر داده است. وانگ یی- وزیر خارجه چین گفته است سطح تنش در روابط بین آمریکا و چین به سطح کم سابقه ای رسیده است. انگلیس نیز اعلام کرد غول فناوری هوآوی چین را از پروژه توسعه شبکه اینترنت نسل ۵ این کشور کنار خواهد گذاشت. اسکات موریسون- نخست وزیر استرالیا از اتخاذ تسهیلات جدید برای اعطای اقامت دایم به اتباع هنگ کنگی خبر داده است. پکن هم چنین نسبت به تبعات اقدام جاستین تردو- نخست وزیر کانادا - در صدور دستور تعلیق موافقت نامه استرداد مجرمان با هنگ کنگ هشدار داده است.داده های اخیر اقتصادی منتشر شده حاکی از بهبود تدریجی سطح تقاضا در دو اقتصاد نخست جهان است. در آمریکا میزان فروش خانه‌ها در ماه می مجددا صعودی شده و در چین نیز با افزایش میزان صادرات، شاخص مدیران خرید نسبت به ماه گذشته بهبود محسوسی داشته است. اگرچه صادرات و واردات چین با سطح قبل از شیوع کرونا فاصله زیادی دارد اما رشد تدریجی تجارت خارجی چین احتمال عادی شدن شرایط در سه ماهه پایانی سال را تقویت کرده است.

از سوی دیگر در شرایطی که به نظر می رسد تا تولید واکسن کرونا فاصله داشته باشیم، شمار مبتلایان این ویروس مرگبار در جهان بار دیگر سیر صعودی به خود گرفته است و در آمریکا رکورد مبتلایان در طول یک روز شکسته شده است. در ۴۰ ایالت از ۵۰ ایالت آمریکا وضعیت بار دیگر در سطح هشدار یا قرمز قرار گرفته اگرچه شمار تلفات به نسبت روزهای قبل پایین تر آمده است.توماس فلوری - کارشناس ارشد ارزی در موسسه " یو بی اس ولث منیجمنت" - گفت: ترس از ایجاد موج دوم همه گیری کاملا روی بازارهای مالی جهان اثر گذاشته است. شانس اینکه بسته‌های محرک نظیر بسته‌ای که قرار است اروپا رونمایی کند هم برای تغییر اساسی در وضعیت فعلی کم است.تاکنون بیش از ۱۲ میلیون و ۳۹۵ هزار و ۴۱۷ مورد ابتلا به کرونا گزارش شده است که در این بین ۵۵۷ هزار و ۵۱۲ نفر جان خود را از دست داده‌اند. در بین کشورهای مختلف، بالاترین تلفات مربوط به آمریکا با ۱۳۵ هزار و ۸۸۲ نفر، برزیل با ۶۹ هزار و ۲۵۴ نفر، انگلیس با ۴۴ هزار و ۶۰۲ نفر، ایتالیا با ۳۴ هزار و ۹۲۶ نفر و مکزیک با ۳۳ هزار و ۵۲۶ نفر بوده است.در فرانسه پس از شکست حزب حاکم در انتخابات سراسری، امانوئل مکرون- رئیس جمهور این کشور - استعفای نخست وزیر را پذیرفت و یکی از طرفداران خروج کامل اقتصاد از قرنطینه را جایگزین وی کرد. در پنج ماه نخست امسال کسری بودجه دولت فرانسه به دلیل کاهش درآمدهای مالیاتی دولت به حدود ۱۱۸ میلیارد یورو رسیده است. طی این مدت میزان درآمدهای دولت ۹.۳ درصد کمتر اما میزان مخارج ۱۰.۹ درصد بیشتر شده است.زیان سنگین مالی ناشی از قرنطینه باعث شده است تا شمار زیادی از شرکت‌های بزرگ اروپایی از جمله ایرفرانس دست به تعدیل نیروی گسترده بزنند. در اوکراین نیز رئیس بانک مرکزی به دلیل اختلاف بر سر سیاست گذاری مالی کرونایی با دولت استعفا کرد.استفان اینس - تحلیل گر بازار  در موسسه "اکسی تریدر"- گفت: معامله‌گران با نگرانی به افزایش شمار مبتلایان به کرونا در سراسر جهان نگاه می‌کنند و اینکه دولت‌ها در مواجهه با این اتفاق چه تصمیمی بگیرند، خیلی برای بازارها اهمیت دارد. هر چند فعلا احتمال برقراری فاز دوم قرنطینه‌های سراسری خیلی کم است اما اگر این اتفاق بیافتد با دور تازه‌ای از ریزش شاخص‌ها مواجه می‌شویم.

بورس آمریکا
در وال استریت، بیشتر شاخص‌ها نزولی بودند تا جایی که دو شاخص از  سه شاخص اصلی بورسی در سطح پایین تری از روز قبل خود بسته شدند. شاخص «داوجونز ایدانستریال اوریج» با ۱.۳۹ درصد کاهش نسبت به روز قبل و در سطح ۲۵ هزار و ۷۰۶.۰۹ واحد بسته شد.شاخص «اس اند پی ۵۰۰» با ۰.۵۶ درصد ریزش تا سطح ۳۱۵۲.۰۵ واحدی پایین رفت و دیگر شاخص مهم بورسی آمریکا یعنی «نزدک کامپوزیت» با ۰.۵۳ درصد افزایش در سطح ۱۰ هزار و ۵۴۷.۷۵ واحدی بسته شد.

بورس‌های اروپایی
کمیسیون اروپا در گزارشی هشدار داده است  رکود اقتصادی کشورهای اروپایی بدتر از چیزی خواهد بود که پیش‌تر تصور می‌شد. طبق برآورد صورت گرفته توسط کمیسیون اروپا، متوسط رشد اقتصادی امسال ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا منفی ۸.۳ درصد خواهد بود که در صورت تحقق، بدترین عملکرد اقتصادی این کشورها از زمان تشکیل اتحادیه تاکنون بوده است.همچنین انتظار می‌رود متوسط رشد اقتصادی ۱۹ کشور عضو منطقه یورو منفی ۸.۷ درصد باشد. وضعیت برای کشور تاز جدا شده از اتحادیه یعنی انگلیس از این هم وخیم‌تر خواهد بود و پیش‌بینی می‌شود اقتصاد این کشور در سال جاری ۹.۷۵ درصد کوچک شود. در بین دیگر اقتصادهای بزرگ اروپایی، رشد اقتصادی فرانسه منفی ۱۰.۶ درصد، اسپانیا منفی ۱۰.۹ درصد و ایتالیا منفی ۱۱.۲ درصد برآورد شده است.
لوکا پائولینی - استراتژیست بازار سرمایه در موسسه "پیکتت است منیجمنت" - گفت: در حالی که خیلی از نقاط مختلف جهان بازگشایی را در دستور کار قرار داده بودند، برخی محدودیت ها به خاطر اوج گیری مجدد در  شمار مبتلایان به کرونا بازگشته است. البته انتظار نداریم شاهد ریزش های سنگین متوالی بورس ها به مانند روزهای اول بحران باشیم.در معاملات بازارهای بورس در اروپا، شاخص "فوتسی ۱۰۰" بورس لندن با ۱.۷۳ درصد ریزش نسبت به روز قبل و در سطح ۶۰۴۹.۶۲  واحد بسته شد.  شاخص "دکس ۳۰" بورس فرانکفورت در آلمان با افت ۰.۰۴ درصدی و ایستادن در سطح  ۱۲ هزار و ۴۸۹.۴۸ واحدی به کار خود خاتمه داد و شاخص "کک ۴۰" بورس پاریس با کاهش ۱.۲۱ درصدی در سطح ۴۹۲۱.۰۱ واحد بسته شد. در مادرید شاخص "ایبکس ۳۵" ۱.۲۲ درصد پایین رفت و به ۷۲۳۶.۹۰ واحد رسید.

بورس‌های آسیایی
در معاملات بورس‌های آسیا، شاخص‌ها عملکرد بدی داشتند؛ تا جایی که شاخص "نیک کی ۲۲۵" بورس توکیو ژاپن با ریزش ۱.۰۶  درصدی تا سطح ۲۲ هزار و ۲۹۰.۸۱  واحدی پایین رفت. شاخص "هانگ سنگ" بورس هنگ کنگ ۲.۱۸ درصد پایین رفت و در سطح ۲۵ هزار و ۶۳۹.۷۰  واحد بسته شد. در چین شاخص "شانگهای  کامپوزیت" افت ۱.۸۲ درصدی را تجربه کرد و در سطح ۴۷۵۲.۵۶ واحد بسته شد.در استرالیا شاخص "اس اند پی اس اند ایکس ۲۰۰" بورس سیدنی با ۰.۶۱ درصد کاهش و ایستادن در سطح ۵۹۱۹.۲۰ واحدی به کار خود خاتمه داد. در بین دیگر شاخص‌های مهم آسیایی، شاخص " تاپیکس" ژاپن نزولی بود.

نفت
در بازار طلای سیاه روند قیمت‌ها ریزشی بود. هر بشکه نفت "وست تگزاس اینتر مدیت" با ۱.۷۷ درصد افزایش به ۳۸.۹۲ دلار رسید و نفت خام برنت دریای شمال با افت ۱.۰۴ درصدی به ازای ۴۱.۷۴ دلار در هر بشکه مبادله شد.

طلا و نقره
همچنین در بازار فلزات گران‌بها، بهای هر اونس طلا با افت ۰.۴۳ درصدی نسبت به روز قبل در سطح ۱۷۹۶.۴۴ دلار معامله شد. هر اونس نقره با ریزش ۰.۱۵ درصدی به ازای ۱۸.۹۸ دلار مبادله شد.
برچسب ها: بورس