به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۴:۴۷
 
۳
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۵/۱۵ ساعت ۱۲:۲۶
کد مطلب : ۲۲۶۱۸۶

عرضه اولیه سهام امین چقدر سود می دهد؟

عرضه اولیه سهام امین چقدر سود می دهد؟
گروه اقتصادی:عرضه اولیه شرکت «تامین سرمایه امین» در حالی روز چهارشنبه انجام  شد که این شرکت به عنوان پانصد و چهل و پنجمین شرکت پذیرفته شده در بورس با نماد «امین» ۱۵ درصد از سهام خود (معادل یک میلیارد و ۵۰ میلیون سهم) را عرضه خواهد کرد که از این میزان ۸۴۰ میلیون سهم از طریق فرایند ثبت سفارش به عموم تخصیص داده شد و ۲۱۰ میلیون نیز سهم صندوق‌های سرمایه‌گذاری خواهد بود. شرکت تامین سرمایه امین در شهریور ماه ۱۳۸۶ به عنوان نخستین نهاد مالی کشور در صنعت بانکداری سرمایه‌گذاری مجوز تاسیس خود را از شورای عالی بورس دریافت کرد و دی ماه همان سال به به عنوان یک شرکت سهامی عام در تهران به ثبت رسید. حوزه فعالیت این شرکت، پذیره‌نویسی و تعهد پذیره‌نویسی و تعهد خرید اوراق بهادار در عرضه‌های ثانویه، مشاوره در تامین مالی، مشاوره در حوزه قیمت‌گذاری اوراق بهادار و مدیریت ریسک و سرمایه‌گذاری است.
 
بررسی گزارشات تامین سرمایه امین
«امین» از تاریخ ۲۳ اردیبهشت امسال فرایند افزایش سرمایه شرکت خود را طی دو مرحله از ۳٫۵ هزار میلیارد ریال به ۸ هزار میلیارد دلار را در دستور کار خود قرار داده است. چهار سهامدار عمده «امین»، شرکت سرمایه‌گذاری صبا تامین، صندوق بازنشستگی کشوری، صندوق بیمه اجتماعی روستاییان و عشایر و شرکت گروه مدیریت سرمایه‌گذاری امید هستند.عملکرد این شرکت در تیرماه حاکی از آن است که این شرکت طی یک ماه ۶۰۰ میلیارد ریال درآمد کسب کرده که اگر چه نسبت به خرداد ماه رشدی ۵۶ درصدی داشته است، اما در مقایسه با تیر سال گذشته ۱۷ درصد کمتر شده است.بر این اساس درآمد چهار ماه نخست امین در سال ۹۹ به ۳ هزار و ۶۴۹ هزار میلیارد ریال رسیده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۳۸ درصد بیشتر بوده است.همچنین عملکرد مالی سالیانه امین نیز حاکی از آن است که این شرکت تا پایان سال ۹۸ توانسته یک هزار و ۳۷۶ میلیارد ریال سود خالص محقق کند در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۴۰ درصد بیشتر بوده است.
 
ارزش هر سهم امین چقدر است؟
با توجه به ارزشیابی این شرکت، هر سهم «امین» از سه روش مختلف ارزش‌گذاری شد. بر اساس محاسبات کمترین ارزش این سهم ۶۷۵۸ ریال و بیشترین ارزش هر سهم ۱۵۹۲۲ ریال برآورد شده است که با گرفتن میانگین وزنی از سه روش ارزش هر سهم ۱۲۳۱۴ ریال محاسبه شده است. این در حالی است که سقف قیمتی این نماد در روز عرضه اولیه ۱۰۴۰۰ ریال تعیین شده است؛ بنابراین قیمت کشف شده در روز عرضه اولیه تقریبا ۸۵ درصد میانگین ارزش هر سهم بوده که تقریبا منطقی است.با این حال با توجه به سود ۴۱۲ ریالی هر سهم در پایان سال ۹۸، نسبت P به E این نماد در روز عرضه اولیه حدود ۳۰ واحد خواهد بود که در مقایسه با P به E گروه (۵۲٫۱۲) رقم به نسبت پایین‎تری است. با این حساب می‎توان انتظار قیمت‌های بالای ۲۲۰۰ تومان را در آینده بسیار نزدیک از این سهم داشت.

امین چند درصد سود می‌دهد؟
با توجه به کوچک بودن سهم و عرضه‌های اولیه قبلی پیش بینی می‌شود سهام امین در مرحله اول حدود ۱۰۰ درصد بازدهی داشته باشد.
مرجع : تجارت نیوز
برچسب ها: عرضه اولیه