به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۰ - ۰۰:۰۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۵/۲۷ ساعت ۱۷:۳۵
کد مطلب : ۲۲۷۹۳۰
آمادگی تیخانوفسکایا برای پذیرش رهبری سیاسی بلاروس

سربازان بلاروس دست از سرکوب مردم کشیدند

سربازان بلاروس دست از سرکوب مردم کشیدند
گروه بین الملل: گروهی از سربازان در مرکز مینسک پایتخت بلاروس با تظاهرات‌کنندگان همراه شده‌اند.این سربازان که از ساختمان‌های دولتی در میدان استقلال محافظت می‌کردند،  نشان دادند که بنا به خواست مردم سپرهای دفاعی خود را کمی پایین‌تر آورده‌اند و با انجام این کار، مردم به نشانه تقدیر از آنها به سمت‌شان شتافتند و آن‌ها را در آغوش کشیدند.ظاهرا برخی از نیروهای پلیس در سراسر کشور هم تظاهرات را تأیید کرده‌اند.
همچنین بحران سیاسی برخاسته از انتخابات مناقشه برانگیز در بلاروس تشدید می‌شود. فشارهای بین‌المللی بر لوکاشنکو افزایش می‌یابد. تیخانوفسکایا که در لیتوانی به سر می‌برد در پیام ویدیویی خود برای کسب رهبری اعلام آمادگی کرده است.سوتلانا تیخانوفسکایا، رهبر اپوزیسیون بلاروس و رقیب آلکساندر لوکاشنکو در انتخابات ریاست جمهوری اخیر این کشور با ارسال یک پیام ویدیویی از ارتش و پرسنل قوه قضاییه درخواست کرده است به مردم بپیوندند. او گفته است که در چنین حالتی، اقدامات پیشین آن‌ها از منظر حقوقی پیگیری نخواهد شد.تیخانوفسکایا در این پیام ویدیویی از آمادگی خود برای پذیرش رهبری سیاسی این کشور سخن گفته است. او گفته است که زمینه انجام یک انتخابات آزاد در بلاروس را فراهم خواهد ساخت.
تیخانوفسکایا، پس از اعلام نتایج انتخابات علیه آن اعتراض کرده بود. او ناگزیر به ترک بلاروس شده و به لیتوانی پناه برده است. این در حالی است که همسر او همچنان در مینسک زندانی است.
بحران سیاسی برخاسته از اعلام نتایج انتخابات مناقشه‌برانگیز بلاروس شدت یافته است. سایت "تاگس‌شاو" وابسته به شبکه یک تلویزیون آلمان روز دوشنبه ۱۷ اوت (۲۷ مرداد) با انتشار گزارشی به افزایش فشار‌های بین‌المللی بر آلکساندر لوکاشنکو، رئیس جمهوری بلاروس پرداخته است.بسیاری از رهبران اروپایی و از جمله امانوئل مکرون از اتحادیه اروپا درخواست کرده‌اند از خواست برحق مردم و معترضان در بلاروس حمایت کنند.امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه با انتشار یک پست توییتری از کشورهای عضو اتحادیه اروپا درخواست کرده است به حمایت و پشتیبانی از معترضان در بلاروس بپردازند.اولاف شولتس، وزیر دارایی آلمان و نامزد حزب سوسیال دموکرات برای انتخابات سال آینده این کشور نیز، آلکساندر لوکاشنکو را "بدترین دیکتاتور" خوانده و گفته است که راهکار برخورد دولت بلاروس با مردم کشور خود، جایی برای مشروعیت او باقی نمی‌گذارد.
اخبار منتشر شده حکایت از برگزاری تظاهراتی به حمایت و پشتیبانی از معترضان در برخی از کشورهای اروپایی و از جمله در جمهوری چک دارند.
اپوزیسیون بلاروس برای مقابله با عملکرد دولت این کشور و نتایج اعلام شده انتخابات هفته گذشته، خواستار اعتصاب گسترده و سراسری در این کشور شده است.
کارشناسان پیش بینی کرده‌اند که دولت آلکساندر لوکاشنکو در موقعیتی نیست که بتواند اعتصابات گسترده و طولانی را  تاب بیاورد.

 
برچسب ها: بلاروس اعتراضات