به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۲:۴۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۷/۰۶ ساعت ۰۹:۵۹
کد مطلب : ۲۳۳۵۹۰
وضعیت اپیدمی نسبت به اسفند و فروردین وخیم‌تر است

افزایش بیماران بدحال در موج جدید کرونا

افزایش بیماران بدحال در موج جدید کرونا
گروه جامعه: رییس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری با بیان اینکه پیک جدید اپیدمی کرونا از مرداد پیش بینی شده بود، گفت: باید به طور عاجل برای کنترل این شرایط فکر شود؛ بیشتر از اینکه به فکر دارو، درمان و یا تشخیص بیماری باشیم، باید پیشگیری کنیم؛ در غیر اینصورت احتمال دارد سیستم درمان در پاییز و زمستان به طور ناگهانی دچار مشکل شود.به گزارش ایسنا، دکتر پیام طبرسی با بیان اینکه پیک جدید اپیدمی از مرداد ماه قابل پیش بینی بود، گفت: در اواخر مرداد که تا حدی آمار بیماری کم شده بود، تبعات و مخاطرات برخی بازگشایی‌ها، مسافرت‌های شهریور ماه و تجمعات بارها مطرح شد، در همان زمان پیش بینی شد که عدم اعمال محدودیت‌ها می‌تواند منجر به وقوع پیک‌های جدید بیماری شود و متاسفانه مجدداً از همان جایی که طی ۷ ماه گذشته تجربه داشتیم، ضربه خوردیم و الان در آغاز پیک جدید بیماری قرار داریم.
 
پیک جدید بین ۴ تا ۸ هفته طول می‌کشد
وی ادامه داد: بر اساس تجربیات کسب شده طی چند ماه گذشته، زمانی که یک پیک جدید شروع می‌شود بین ۴ تا ۸ هفته طول می‌کشد و در مورد پیک جدید معلوم نیست که به قله رسیده‌ایم یا هنوز آمار در حال افزایش است. البته به نظر می‌رسد که آمارها افزایشی است؛ چراکه هنوز تعداد بستری‌ها بیشتر از ترخیصی‌هاست و کماکان تعدادی بیمار در لیست انتظار هستند.

تخت‌های بیمارستانی پر شده است
 وی با بیان اینکه در پیک جدید بیماری بسیاری از بیمارستان‌های دولتی و خصوصی در حال بستری بیماران کرونایی هستند، اظهار کرد: با وجود افزایش ظرفیت‌ها حداقل در تهران هنوز با کمبود تخت برای بستری مواجه هستیم و تخت‌های بیمارستانی در حال حاضر پر شده است.
طبرسی با تاکید بر اینکه اگر مداخله‌ جدی صورت نگیرد، امواج  بیماری در طول پاییز ادامه خواهد داشت، تصریح کرد: تا زمانی که واکسن قطعی و اثربخشی برای بیماری تولید نشود، تنها راه موجود رعایت نکات بهداشتی و پروتکل‌هاست.

گزارش اولین مورد "پارکینسون" ثابت شده به دنبال کووید
این متخصص عفونی با بیان اینکه علائم بیماری تغییر زیادی نکرده، عنوان کرد: با این حال کووید ۱۹ یک بیماری ویروسی است که هر چه جلوتر می‌رویم، علائم جدیدی از آن شناسایی می‌شود. مثلاً شب گذشته اولین مورد "پارکینسون" ثابت شده به دنبال کووید در امریکا گزارش شد.

افزایش تعداد بیماران بدحال شاخصه موج جدید بیماری
وی افزایش تعداد بیماران بدحال را شاخصه موج جدید بیماری عنوان کرد و گفت:  تنها چیزی که در موج جدید مشاهده می‌شود افزایش تعداد بیماران بدحال است؛ به عبارت دیگر تعداد بیماران نیازمند خدمات ویژه متاسفانه در این موج بیشتر شده، همین مسئله باعث شده که گاهی اوقات به خاطر نبود تخت ویژه در ای سی یو، بیمار نیازمند خدمات ویژه در بخش بستری و مراقبت شود.

وضعیت اپیدمی نسبت به اسفند و فروردین وخیم‌تر است
طبرسی وضعیت اپیدمی را نسبت به اسفند و فروردین وخیم‌تر دانست و ادامه داد: انتظار ما چیز دیگری بود،  چراکه بیماری در ابتدا ناشناخته بود ولی طی چند ماه گذشته تجربیات زیادی کسب شده، با این حال متاسفانه میزان مرگ و میرها نیز نسبت به اسفند و فروردین بالاتر  است.وی در خصوص پیش بینی وضعیت اپیدمی، با بیان اینکه اظهار نظر درباره آینده اپیدمی باید توسط متخصصان اپیدمیولوژی انجام شود، گفت: چندین بنگاه علمی در این خصوص پیش‌بینی‌هایی داشته‌اند؛  بر اساس نمودار اعلام شده از سوی دکتر حریرچی، اگر با همین روال پیش برویم ممکن است در آبان ماه به ۶۰۰ مورد مرگ روزانه برسیم و یک پیش بینی دیگر نیز نشان دهنده ۹۰۰ مورد فوت روزانه در اواسط آذر ماه است، البته اگر هیچ اقدام مداخله‌ای صورت نگیرد.طبرسی وضعیت و آمار فعلی مرگ و میرها را نیز غیرقابل قبول دانست و گفت: روز گذشته اعلام شد که ۴۱۲۰ نفر در حال حاضر در آی ‌سی ‌یوها بستری هستند که اگر آمار ۵۰ درصدی فوت بیماران بستری در آی سی یو ها را در نظر بگیریم، متاسفانه تعداد فوتی‌ها رقم قابل توجهی خواهد بود.

افزایش احتمال انتقال بیماری در فصول سرد سال
معاون بیمارستان مسیح دانشوری با اشاره به نگرانی‌های موجود درباره وضعیت اپیدمی در پاییز و فصول سرد سال، اظهار کرد: اولا ویروس‌های تنفسی در تابستان فعالیت کمتری دارند که در رابطه با ویروس کووید ۱۹ این اتفاق رخ نداد؛ یعنی در تابستان نیز شدت خود را حفظ کرد؛ در حالیکه انتظار داشتیم که در تابستان مقداری فروش کند. از طرف دیگر طی فصول سرد سال حضور افراد در فضاهای سربسته بیشتر می‌شود و در این شرایط احتمال انتقال بیماری نیز افزایش پیدا می کند.وی با اشاره به افزایش آمار ابتلاهای خانوادگی، گفت: در فصول سرد سال به دنبال افزایش حضور افراد در فضاهای سربسته، میزان انتقال‌های خانوادگی بیشتر می‌شود؛ چراکه اگر یک نفر از اعضای خانواده مبتلا شود، در فضای سربسته بیماری را به سایرین نیز منتقل می‌کند.

تنها راهکار ممکن محدود کردن مجامع است
وی همچنین به بحث بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها و تاثیر آن بر افزایش شیوع بیماری اشاره کرد و گفت: به این مسایل باید جدی‌تر نگاه شود؛ فرقی نمی‌کند و در هر تجمعی احتمال انتقال وجود دارد. به عنوان یک مثال ساده در لیگ فوتبال آسیا با وجود برگزاری بازی‌ها در فضای باز قبل از هر بازی از فوتبالیست‌ها و کادر مسابقات تست کرونا گرفته می‌شود و اگر مثبت باشد، احتمال حذف تیم وجود دارد. بر این مبنا پروتکلی برای بازگشایی مدارس نداریم، پروتکل مدارس یعنی هر دو یا سه روز از دانش آموزان و کادر مدارس تست حلقی گرفته شود که امکان پذیر نیست؛ بنابراین تنها راه ممکن محدود کردن مجامع است. این متخصص عفونی همچنین به نگرانی‌ها در خصوص تداخل کرونا با آنفولانزا اشاره کرد و گفت: هر دو بیماری ویروسی بوده و احتمال بروز همزمان آنها وجود دارد و در صورت بروز همزمان مرگ و میر آن افزایش می یابد.  الان توجیهاتی وجود دارد که اگر کسی آنفولانزا بگیرد مستعد ابتلا به کرونا شده و بالعکس، لذا اگر دو اپیدمی باهم اتفاق بیفتد، مطمئناً کنترل آن بسیار سخت‌تر می‌شود.

خطر برای سیستم درمان در پاییز و زمستان
 طبرسی با تاکید بر اینکه باید به طور عاجل برای کنترل این شرایط فکری شود، اذعان داشت: بیشتر از اینکه به فکر دارو، درمان و یا تشخیص بیماری باشیم، باید پیشگیری کنیم؛ چراکه اگر الان پیشگیری نکنیم، ممکن است سیستم درمان در پاییز و زمستان به طور ناگهانی دچار کلاپس (فروپاشی) شود؛ چراکه اگر نیروی انسانی درگیر شود جایگزینی ندارد، کمااینکه همین الان نیز نیروی جایگزین نداریم و اگر نیرویی مبتلا شود، افراد باقیمانده باید بیشتر کار کنند تا بتوانند جای او را پر کنند. وی با بیان اینکه این فشار کاری  کیفیت کار  در سیستم درمان را صد در صد کاهش می‌دهد، گفت: اگر به همین روال پیش برویم، کمبودهای مهمی در زمینه دارو و تجهیزات خواهیم داشت، بنابراین تنها راه چاره کنترل بیماری و پیشگیری است. همانگونه که وزارت بهداشت بارها اعلام کرده، هرچند متاسفانه اقدام عملی مناسبی از طرف تصمیم گیران صورت نمی‌گیرد.رییس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری با بیان اینکه تخت‌های کرونای بیمارستان مسیح دانشوری به عنوان یک مرکز ارجاعی از ابتدای اسفند تا به امروز همواره پر بوده است، گفت: ما از روی آمار مراجعه به اورژانس متوجه ورود بیماری به پیک جدید می‌شویم. به عنوان نمونه در ۲۱ شهریور میزان مراجعه کننده به اورژانس کرونا روزی ۶۰ نفر بود که الان این رقم به ۲۰۰ تا ۲۲۰ نفر افزایش یافته است.

مبتلایان قبل از تشدید بیماری به بیمارستان مراجعه کنند
 طبرسی با اشاره به آمارهای جهانی در این رابطه، عنوان کرد: ۸۰ درصد مبتلایان بدون نیاز به بستری خوب می‌شوند، ۱۵ درصد در بخش بستری شده و ۵ درصد وارد آی سی یو می شوند، از ۱۵  درصدی که در بخش بستری می‌شوند، ۳۰ درصد کارشان به آی سیو کشیده می‌شود و بر اساس آمار جهانی از هر ۱۰ نفری که بستری می‌شوند یک نفر فوت می‌کند.این متخصص عفونی در خاتمه با بیان اینکه این آمارها نباید مانع مراجعه بیماران به مراکز درمانی شود، گفت: نباید بگذاریم بیماری وارد مراحل حاد و شدید شده و بعد به بیمارستان و مراکز درمانی مراجعه کنیم؛ چراکه شاید دیگر نتوان کاری برای بیمار انجام داد. بنابراین اگر فردی احساس ضعف و بیحالی شدید، تب طولانی، افت اکسیژن، تنگی نفس و احساس فشار بر روی قفسه سینه داشت باید سریعا به مراکز درمانی مراجعه کند.