به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۰:۲۶
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۷/۰۶ ساعت ۱۰:۴۵
کد مطلب : ۲۳۳۶۰۲
وام ضروری!!! 300 میلیون تومانی برای نمایندگان انقلابی!

یک نماینده مجلس چطور ۸۰۲ میلیون تسهیلات را تسویه می‌کند؟

گروه اقتصادی: اگر یک نماینده مجلس بخواهد 802 میلیون تومان دریافتی را بدون هیچ سود تسهیلاتی به مجلس طی 45 ماه برگرداند باید ماهیانه بیش از 17 میلیون و 800 هزار تومان قسط دهد. میزان این قسط در صورتی که زمان بازپرداخت را سه ساله (36 ماه) در نظر بگیریم، مبلغی در حدود 22 میلیون و 300 هزار تومان در هر ماه می‌شود.
یک نماینده مجلس چطور ۸۰۲ میلیون تسهیلات را  تسویه می‌کند؟
 مجلس یازدهم در این عمر 4 ماهه خود بار دیگر بر سر زبان‌ها افتاده است. پس از ماجرای ودیعه مسکن نمایندگان، این بار تحویل خودروی «دناپلاس» با قیمت دولتی و به صورت اقساطی سبب شد، نگاه‌ها به سمت مجلس یازدهم و تسهیلاتی برود که به وکلای ملت داده می‌شود.

ماجرا از چه قرار بود؟
در واقع براساس سنت هر دوره مجلس، در همان هفته و ماه‌های آغاز به‌کار نمایندگان راه‌یافته به خانه ملت، مبلغی به‌عنوان ودیعه مسکن و خودرویی به‌صورت قسطی تحویل آن‌ها می‌شود.از این‌رو برای نمایندگان این دوره 200 میلیون تومان به‌عنوان ودیعه مسکن درنظر گرفته شد و همچنین برای تامین خودروی نمایندگان در همان ابتدای مجلس، فرم‌هایی در اختیارشان قرار گرفته بود تا یکی از سه گزینه استفاده از خودروی مجلس با راننده و کسر هزینه‌ها از حقوق نماینده، تحویل امانی خودروی صفر (پارس) به نماینده و عودت آن به مجلس در پایان نمایندگی و فروش اقساطی یک خودروی صفر به نماینده (دنا پلاس یا پارس) که قسط آن از دریافتی ماهانه کسر شود، انتخاب شود.این موضوع چندان رسانه‌ای نشده بود تا اینکه روح‌الله ایزدخواه عضو کمیسیون صنایع و نماینده تهران در مجلس در صفحه شخصی خود در اینستاگرام به شرایط دریافت این خودرو اشاره و نوشت: قیمت تحویل این خودرو به نمایندگان، 302 میلیون تومان و اقساط آن 3 ساله است. سند آن هم حداقل تا یک سال به‌نام مجلس است و امکان فروش به غیر ندارد. 

به گزارش تسنیم، پس از انتشار این مطالب، تعدادی از کاربران توئیتر که برخی از آنها از چهره‌های سیاسی کشور هستند، نسبت به این موضوع واکنش نشان داده و در انتقاد از مجلس مطالبی را بیان کردند. سعید لواسانی امام جمعه لواسان نوشته است:  «طبق گفته یکی از نمایندگان، قیمت دنا پلاس تحویلی 302 میلیون است که 3 ساله از حقوق آنان کسر می‌شود یعنی حدودا ماهی 8 میلیون و سیصد هزار تومان. نمایندگان ماهانه چقدر می‌گیرند؟ واقعا غیرقابل پذیرش است. آیا به معنای تضمین تخلفات خودروسازان و چراغ سبز برای سرکیسه کردن مردم نیست؟ شفافیت و پاسخگویی چه شد؟»پس از انتشار این مطالب، فارغ از اینکه آیا اختصاص چنین تسهیلاتی درست است و آیا لازم است چنین مزایایی در اختیار نمایندگان مجلس قرار بگیرد یا خیر، مجموع ریالی تسهیلاتی که طی این چند ماه اخیر به وکلای ملت پرداخت شده، توجه مردم و رسانه‌ها را جلب کرده است.

در این گزارش سعی کردیم، محاسبه کنیم که اگر یک نماینده مجلس ودیعه مسکن، وام ضروری و خودروی دنا پلاس را دریافت کند، در ماه چقدر باید قسط پرداخت کند.با محاسبه مبالغ تسهیلات پرداخت شده به وکلای ملت اگر یک نماینده ودیعه مسکن، وام ضروری و خودروی دنای 302 میلیون تومانی را دریافت کرده باشد، در مجموع 802 میلیون تومان از مجلس تسهیلات گرفته است که طی ماه‌های باقی‌مانده از عمر نمایندگی خود باید این مبالغ را به صورت قسطی به مجلس برگرداند.طبق اطلاعات منتشر شده به نقل از نمایندگان زمان بازپرداخت این تسهیلات سه ساله است اما از آنجا که از عمر مجلس یازدهم حدود 45 ماه باقی مانده است، لذا در این گزارش دو زمان بازپرداخت برای این تسهیلات در نظر میگیریم.اگر یک نماینده مجلس بخواهد 802 میلیون تومان دریافتی را بدون هیچ سود تسهیلاتی به مجلس طی 45 ماه برگرداند باید ماهیانه بیش از 17 میلیون و 800 هزار تومان قسط دهد. میزان این قسط در صورتی که زمان بازپرداخت را سه ساله (36 ماه) در نظر بگیریم، مبلغی در حدود 22 میلیون و 300 هزار تومان در هر ماه می‌شود.این در حالیست که حقوق ماهانه مجلسی‌ها در سال گذشته حدود 9 میلیون و 280 هزار تومان بود و امسال، میزان حقوق ماهانه مجلسی‌ها به 11میلیون و 600 هزار تومان رسیده است البته بخش دیگر دریافتی نمایندگان با عنوان ردیف‌های دیگری به آن‌ها تعلق می‌گیرد که شامل هزینه رفت‌وآمد، استخدام منشی، اجاره دفتر، اجاره منزل در تهران و قبض موبایل است. لذا نمایندگان مجلس باتوجه‌به تعداد دفاترشان عدد متفاوتی را در ذیل "هزینه دفاتر" دریافت می‌کنند.

حالا اگر یک نماینده مجلس از اماکن دولتی یا از ملک شخصی خود به‌عنوان دفتر نمایندگی خود استفاده کند، هزینه ماهانه اجاره دفتر که از مجلس دریافت می‌کند، برای خودش باقی می ماند و یا اگر به جای استخدام 3 نیروی کار،  فقط یک نفر را استخدام کنند و مبلغ کمتر از چیزی که مجلس برای این امر به حساب نماینده واریز می‌کند، به نیروی کار خود پرداخت کند، مابه‌التفاوت هر کدام از این‌ها در حساب شخصی‌ آن نماینده باقی میماند.
 اما اگر طبق گفته خود نمایندگان مجلس که معتقد تنها حقوق نمایندگی‌شان برای آنها می‌ماند و بخش دوم دریافتی آنها برای هزینه‌های دفتر و غیره هزینه می‌شود، پس هر نماینده مجلس با حقوق 11 میلیونی خود بدون هیچ هزینه‌کرد دیگری، در هر ماه می‌تواند تنها نصف اقساط خود را پرداخت کند و مشخص نیست باقی اقساط و هزینه زندگی آنها چگونه تامین می‌شود.

 
برچسب ها: مجلس یازدهم