به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۱:۱۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۷/۰۶ ساعت ۱۵:۱۹
کد مطلب : ۲۳۳۶۹۶

تغییرات اقلیمی تهدیدی برای امنیت جهانی

تغییرات اقلیمی  تهدیدی برای امنیت جهانی
گروه بین الملل: دبیرکل ناتو می‌گوید، تغییرات اقلیمی به تهدیدی برای امنیت تبدیل شده است. به گفته استولتنبرگ، پیمان ناتو باید وابستگی به سوخت‌های فسیلی را کاهش دهد و از این راه امنیت مجریان مأموریت‌های نظامی را بالا برد.ینس استولتنبرگ،  معتقد است که تغییرات آب و هوایی به تهدیدی برای امنیت تبدیل شده است. با تکیه بر همین دیدگاه است که او در نوشتاری برای "ولت ام زونتاگ" می‌گوید، این پیمان باید "به سوی درک صحیح تغییرات جوی و همسازی آن با وظایف گوناگون، از برنامه‌ریزی نظامی تا چند و چون آموزش و پرورش نیروهای مسلح" گام بردارد.
ینس استولتنبرگ ضمن تأکید بر مسئولیت ناتو، ضروری دانسته است که کشورهای عضو این پیمان بدون اهمال در وظایف خود، مواد آلاینده کمتری تولید کنند.
به نظر دبیرکل ناتو، این پیمان دفاعی در برابر چالش‌های تازه‌ای قرار گرفته است؛ برای نمونه عملیات نظامی باید با بهره‌وری بهتر از مواد سوختی تکامل یابند.
ینس استولتنبرگ می‌نویسد: «به کارگیری روزافزون انرژی خورشیدی نه تنها وابستگی ما به سوخت‌های فسیلی را کاهش می‌دهد، بلکه با افزایش فعالیت ما به صورتی مستقل و پرانعطاف، به امنیت سربازان و کارآیی جنگ‌افزارهای ما مدد می‌رساند».در همین راستا امنیت سربازان نقشی بنیادی دارد. به گفته دبیرکل ناتو: «سربازان ما گاهی در شرایط جوی طاقت‌فرسایی فعالیت می‌کنند، برای نمونه واحدهای رزمی در عراق گاه ناچار بودند در دمایی بالای ۵۰ درجه مأموریت خود را انجام دهند».از این رو به گفته استولتنبرگ، ضرورت تام دارد که پیمان نظامی ناتو فعالیت خود را با واقعیات روز همساز کند. این به معنای تهیه تسلیحات، خودروها و زیرساخت‌های بهتر و کارآمدتر است.به گفته او، ناتو باید برای رویارویی با فاجعه‌های اقلیمی آماده باشد: «همان گونه که در پیکار با کووید۱۹ شاهد بودیم.»به گفته ینس استولتنبرگ، در سال جاری میلادی (۲۰۲۰) کشورهای عضو ناتو صدها تن فرآورده‌های پزشکی و هزاران کادر بهداشتی به سراسر جهان فرستادند و همچنین صدها بیمارستان صحرایی در نقاط گوناگون بر پا کردند.