به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۴ - ۰۹:۰۰
 
۱۲
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۱۱/۰۷ ساعت ۰۸:۲۰
کد مطلب : ۲۹۵۸۱
با ۸۸ درصد آراي کنگره ویژه حزب سوسیال دموکرات؛

زن ايراني‌تبار دبیرکل بزرگترين حزب آلمان شد

گروه بين‌الملل: کنگره ویژه حزب سوسیال دموکرات آلمان با ۵/ ۸۸ درصد آرا يك زن ایرانی تبار را را به مقام دبیرکلی این حزب برگزید.
زن ايراني‌تبار دبیرکل بزرگترين حزب آلمان شد
به گزارش دويچه‌وله؛ دبیرکل حزب سوسیال دموکرات آلمان (SPD) از این پس یک زن ایرانی تبار است به نام یاسمین فهیمی. کنگره ویژه این حزب روز یکشنبه با انتخاب فهیمی او را جانشین آندره‌آ ناهلس کرد که پس از تشکیل دولت ائتلافی جدید، به سمت وزیر کار منصوب شده است. یاسمین فهیمی ۴۶ سال دارد و ایرانی‌تبار است. وی تا کنون در اتحادیه کارگری مشغول به فعالیت بوده است. فهیمی تا کنون بخش "برنامه‌ریزی سیاسی" در اتحادیه کارگری قدرتمند معدن، شیمی و انرژی در هانوفر را سرپرستی می‌کرده است.

پدر او ایرانی و مادرش آلمانی است. خانم فهیمی در هانوفر به دنیا آمده و در دانشگاه همین شهر در رشته شیمی تحصیل کرده است. او در زندگی مشترک با میشائیل واسیلیادیس، رئیس اتحادیه کارگری معدن، شیمی و انرژی، به سر می‌برد. فهیمی در عرصه سیاسی آلمان چهره‌ای ناشناس است، اما رهبری حزب سوسیال دمکرات مصمم بود دبیرکلی این حزب را بار دیگر به یک زن محول کند.

فهیمی پس از پایان تحصیلات دانشگاهی در موسسه فنی شیمی در دانشگاه هانوفر مشغول کار شد و در سال ۱۹۹۸ فعالیت خود را در اتحادیه کارگری آغاز کرد. وی یکی از کارشناسان و پیشتازان فکری امور اتحادیه کارگری به شمار می‌آید. گرچه فهیمی در سیاست آلمان چهره‌ای شناخته‌شده نیست، اما در حزب خود نام‌آشناست. فهیمی در دهه ۱۹۹۰ در سازمان جوانان حزب سوسیال دمکرات در هانوفر فعالیت داشت و تلاش وی برای نامزدی و حضور در پارلمان ایالتی نیدرزاکسن موفقیت‌آمیز نبود. آشنایی گابریل با فهیمی نیز ظاهراً به همین سال‌ها باز می‌گردد.

فهیمی به همراه دوست هم حزبی خود ناهلس، اشتفی لمکه از حزب سبزها و میشائیل گوگموز از اتحادیه کارگری اتاق فکری‌به نام "کارگاه فکر دمکراسی" را بنیان نهاد. فهیمی با تاسیس این اتاق فکر به رفقای حزبی خود نشان داد که در مسائل استراتژیک صاحب‌نظر است و نیز علاقه خود به موضوعات کلی سیاست را به آگاهی گابریل رساند.

فهیمی تاکنون در مباحث سیاسی در عرصه فدرال نقشی ایفا نکرده و با کار در بخش‌های مختلف حزبی نیز آشنایی چندانی ندارد. وی در صحنه سیاسی برلین نیز تا کنون حضور نداشته است. به‌رغم این مسائل، که پیش‌شرط‌هایی برای دبیرکلی حزب به شمار می‌‌‌آیند، سوسیال دمکرات‌ها امیدوارند که یاسمین فهیمی به سرعت بر این موانع غلبه کند تا بتواند سکان‌دار قدیمی‌ترین حزب آلمان شود.

روح ا...
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۰۷ ۰۸:۳۹
بهش باید تبریک گفت و آرزوی موفقیت کرد (201665)
فوتبال
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۰۷ ۱۲:۰۹
احتمالا کی روش به تیم ملی دعوتش بکنه (201704)
سعید1
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۰۷ ۱۵:۰۴
چه تبریکی دوست من.به شما قول می دهم این خانم اسم 5 شهر ایران را هم بلد نباشد.داستان آن خانم محجه ترک را که فراموش نکرده ایم.وقتی شعله را زیاد کردیم که آش داغ شود رسانه های ترک به او فشار آوردند سر آخر گفت ایرانیها بیجا کرده اند من چه ربطی به آنها دارم!! از رسانه های اصولگراچنین کارهایی بعید نیست ما چرا به این روشهای خنده دار رو بیاوریم که فردا سکه یک پولمان کنند.تبریک را هموطنان او باید به او بگویند به ما چه ربطی دارد؟! این خانم از لحاظ حقوقی وسیاسی هیچ ربطی به ایران ندارد.متوجه حرفهایمان باشیم. (201736)
ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۰۷ ۰۸:۵۹
باعث افتخار است و ایکاش به نخبه هایمان فرصت بدهیم به کشور خودمان هم خدمت کنند. (201671)
تنگستان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۰۷ ۰۹:۵۴
بهار پس بگو که ساکت بشیم. (201682)
گل پسر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۰۷ ۱۰:۵۹
این چه کمکی به ایران میتونه بکنه
- داماد جان کری هم یه ایرانیه
میخواهید دعوتش کنیم به تیم ملی فوتبال زنان شاید مثل دورگه های دیگر کمکمون کنه (201692)
سعید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۰۷ ۱۴:۱۳
اره فقط لبنانی ها می تونند به ما کمک کنند! (201724)
گل آقا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۰۷ ۲۳:۳۱
منظور ما کمک به هموطنانمان در آلمان و همینطور تبادل فرهنگی و اقتصادی و خیلی چیزهای دیگر بود. (201818)
سعید1
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۰۷ ۱۱:۵۰
به هیچ وجه موافق چنین تبلیغاتی نیستم.این خانم ربطی به ایران ندارد.مادرش آلمانی محیطش آلمانی حزبش آلمانی.با این تبلیغات تنها دست او را می بندیم تا در تصمیمات حزبی که موضوعش ایران باشد حتی گاه خلاف عقلانیت تصمیم بگیرد تا به نفوذی بودن متهم نشود.قدری سنجیده تر تصمیم بگیریم وخبر بنویسیم. (201701)
حسن
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۰۷ ۱۲:۵۱
چشم اونهايي كه استعدادها رو از كشور فراري ميدن روشن، (201712)
یاری
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۰۷ ۱۴:۳۱
آخه IQ این یعنی اینکه :
اگه این نابغه ها رو تو ایران راه میدادن و یه کاره ای میشدن وضعیت مملکت الان این نبود (201726)
وحید
۱۳۹۲/۱۱/۰۷ ۱۵:۰۲
یعنی ممکنه در آینده به صدراعظمی دولت فدرال آلمان برسه؟ در این صورت آیا به نفع روابط ایران و آلمان خواهد بود و برای ایران نتیجه مثبتی خواهد داشت؟ آیا دیدگاههایش به فرهنگ ایران و مردم ایران مثبت و دوستانه است یا مثل نماینده ایرانی تبار سنای آمریکا از صدتا دشمن هم بدتر خواهد بود؟ آیا به فهم و درک سیاسی و فرهنگی دو ملت کمک خواهد کرد؟ (201734)
جمش..
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۰۷ ۱۸:۵۹
اگر دوران احمدینژاد ایران بود. مطمئنا جایش درکهریزک بود. بازمانده های آن دوران تلخ تحویل بگیرید. خانم ابتکار کجا باید سخنرانی کند؟ (201760)
ج.د
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۰۷ ۱۹:۰۵
حسن عزیز چشم اونهایی که استعدادها رافراری می دهند/ کو ر (201761)
ج....
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۰۷ ۱۹:۱۰
ایرانی های توی روسیه چکاره شدند؟ (201762)
.....
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۰۷ ۱۹:۱۷
نا خشنودها انگار با خدا هم مشکل دارند؟ (201764)
hsshem
United States
۱۳۹۲/۱۱/۰۷ ۲۰:۳۹
باید از خارجیها یادگرفت در ایران نخبگان رد صلاحیت میشوند تا چه رسد افراد عام (201777)
بهرام
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۰۷ ۲۳:۲۳
مگه صلاحیتش را شورای نگهبان تائید کرده ؟ قابل توجه گروه اصولگرای مجلس . لطفا شدیدا اعتراض کنید ، شاید یه ویزای شینگن هدیه یشه . (201815)
بابک
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۰۷ ۲۳:۲۸
امیدوارم برای بهبود روابط ایران و آلمان تلاش کنن. آلمان کشور ثروتمند و پیشرفته ایه ، می تونیم از تجربیات اونها بهره بگیریم. (201817)