به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۰ - ۰۹:۰۰
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۳/۲۳ ساعت ۲۰:۱۹
کد مطلب : ۳۴۱۷۵۶
وزیر خارجه عراق: سیاست خارجی ما از منافع ملی عراق سرچشمه می‌گیرد

به مقامات ایرانی‌ گفته‌ایم دخالت در امور کشورمان قابل قبول نیست

گروه بین‌الملل: وزیر خارجه عراق می‌گوید: «تهران حرف‌های جدیدی از بغداد می‌شنود که پیش از این وجود نداشت. به مقامات ایرانی‌ها گفته‌ایم که نیازمند همکاری مشترک هستیم و به دخالت ایران نیازی نداریم».
به مقامات ایرانی‌ گفته‌ایم دخالت در امور کشورمان قابل قبول نیست
فؤاد حسین در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی الغَد در مصر گفت: روابط عراق با ایران از «مرحله سکوت» به «مرحله صراحت» رسیده است. وزیر خارجه عراق در عین حال تصریح کرد: طرف ایرانی باید این مسئله را درک کند. ما با یکدیگر دوست و همسایه باقی خواهیم ماند و با یکدیگر کار می‌کنیم اما مسئله دخالت‌های ایران، غیر قابل قبول است. وی افزود: ما اکنون گفت‌وگو و مناقشه با ایران را به روش دیگری آغاز کرده‌ایم، سیاست خارجی امروز عراق دنباله روی از هیچ کشوری نیست. ما تاکید کردیم که سیاست خارجی ما از منافع ملی عراق سرچشمه می‌گیرد و با دوستان رایزنی و مذاکره می‌کنیم اما با دشمنان با ابزارهای دیگری به غیر از خشونت، مقابله می‌کنیم.
جمهوری اسلامی ایران از زمان سقوط حکومت صدام حسین در سال ۲۰۰۳ روابط بسیار نزدیکی با گروه‌های شبه‌نظامی شیعه عراقی برقرار کرده است. تهران در عین حال در ماه‌های گذشته در چند نوبت نقاطی از خاک عراق را هدف حملات موشکی خود قرار داده است.

کناره‌گیری نامزد جریان صدری‌ها از رقابت نخست‌وزیری عراق
جعفر الصدر، نامزد رهبر جریان صدری‌ها برای تصدی منصب نخست‌وزیری عراق، دوشنبه 23 خرداد پس از موافقت محمد الحلبوسی، رئیس پارلمان عراق با استعفای دسته‌جمعی فراکسیون صدری‌ها از پارلمان، کناره‌گیری خود از رقابت‌های انتخاباتی برای این منصب را اعلام کرد.
الحلبوسی در «توییتر» نوشت که با بی‌میلی زیاد، استعفای فراکسیون صدری‌ها را پذیرفت و تلاش زیادی به خرج داد تا مقتدی صدر، رهبر این جریان را نسبت به صرف نظرکردن از استعفای فراکسیون صدری‌ها متقاعد سازد. خبرگزاری عراق به نقل از پیام مکتوب مقتدی صدر گفت: «حسن العذاری، رئیس فراکسیون صدری‌ها باید استعفای نمایندگان این فراکسیون را به رئیس مجلس نمایندگان بدهد. اعضای این فراکسیون به دلیل اقداماتشان در این مدت کوتاه، شایسته نهایت تشکر هستند. همچنین از هم‌پیمانان در ائتلاف «نجات میهن» نیز به پاس میهن‌دوستی و پایداری آنها، سزاوار قدردانی هستند.» مقتدی صدر در ادامه افزود: «این اقدام، به منزله فداکاری در راه میهن و مردم برای رهایی از سرنوشت نامعلوم تلقی می‌شود، همانطور که پیشتر نیز برای آزادی، استقلال، امنیت، رفاه و ثبات عراق فداکاری کردیم.» صدر قبلاً اعلام کرده بود که انسداد سیاسی در عراق، امری «ساختگی» است و اصلاحات در این کشور «جز از طریق روی کار آمدن دولت اکثریت ملی، محقق نخواهد شد.»
برچسب ها: وزیر خارجۀ عراق

۱۴۰۱/۰۳/۲۳ ۲۰:۵۶
بنده خدا حرف بدی که نزده...
مگه قرار غیر از این باش؟؟؟ (389182)
۱۴۰۱/۰۳/۲۴ ۰۸:۴۱
کجای حرفاش بده که عده ای غیض کردند؟؟
مگه ما در امور یک کشور مستقل دیگر دخالت می کنیم؟؟؟
پس اگر ما دخالت نمی کنیم باید از سخنان این عراقی استقبال هم بکنیم (389186)
۱۴۰۱/۰۳/۲۴ ۰۹:۲۳
والا ملت ایران هم همین را می گویند جامعه جهانی هم همین را می گوید ... (389188)
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها