به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۰ - ۰۰:۰۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۴/۱۷ ساعت ۱۵:۴۷
کد مطلب : ۳۴۵۹۳۵

جزییات ترور منجر به قتل نخست‌وزیر سابق ژاپن

گروه بین‌الملل: قاتل شینزو آبه، پس از بازداشت به پلیس گفت که از سیاست های نخست وزیر سابق ناراضی است و می خواست او را بکشد.
جزییات ترور منجر به قتل نخست‌وزیر سابق ژاپن
تتسویا یاماگامی عامل جنایت قبلا یک نظامی و دارای تفکرات کمونیستی بوده و ۴۱ ساله است که سال‌ها پیش یکی از اعضای نیروهای مسلح ژاپن بوده و به خوبی می‌دانسته چگونه از سلاح استفاده کند. او در سال ۲۰۰۵ سه سال در نیروی دریایی ژاپن خدمت کرده است. ضارب پس از دستگیری گفته است که از آبه "ناراضی" است و می‌خواسته او را بکشد!
شینزو آبه، نخست‌وزیر سابق ژاپن، پس از آن که روز جمعه، ۱۷ تیرماه، در شهر نارا در جنوب غربی این کشور هدف شلیک گلوله قرار گرفت در بیمارستان جان باخت. رهبر سابق ژاپن که طولانی‌ترین دوران نخست وزیری در تاریخ این کشور را نیز دارد روز جمعه در حال سخنرانی در یک کارزار انتخاباتی بود که صدای گلوله شنیده شد. یک منبع مطلع از حزب حاکم لیبرال دموکراتیک که شینزو آبه نیز از رهبران آن است به رسانه‌های ژاپن گفته بود که آقای آبه از ناحیه گردن هدف قرار گرفته است. اما خبرگزاری آسوشیتدپرس می‌نویسد که او هنگام سقوط بر زمین دست بر سینه خود می‌گذارد و در همان حال پیراهن وی مملو از خون می‌شود. ساعتی بعد رسانه‌ها در ژاپن گزارش دادند که تلاش پزشکان برای نجات این سیاستمدار ناموفق بوده و او درگذشته است. شبکه تلویزیونی ان‌اچ‌کی ژاپن نیز گزارش داده که پلیس یک مرد مظنون حدودا ۴۰ ساله را در صحنه به اتهام تلاش برای قتل شینزو آبه دستگیر کرده است.
شینزو آبه، متولد سال ۱۹۵۴، در سال‌های ۲۰۰۶ و ۲۰۰۷ و همین طور از سال ۲۰۱۲ تا ۲۰۲۰ رهبری حزب لیبرال دموکرات ژاپن را بر عهده داشت و از طرف همین حزب به مقام نخست وزیری رسید. حمله مسلحانه به آقای آبه شوکی به ژاپن وارد کرده که یکی از امن‌ترین کشورهای جهان با قوانینی سفت و سخت در زمینه اسلحه است. شینزو آبه سال ۲۰۲۰ از نخست وزیری کناره گرفت و دلیل آن را یک بیماری مزمن اعلام کرد. درست یک روز قبل از اعلام خبر استعفا، آبه رکورد طولانی‌ترین دوره نخست وزیری ژاپن را پشت سر گذاشت. شهر نارا در جنوب غربی ژاپن و در نزدیکی شهر اُساکا قرار دارد.

آیا اقدامات امنیتی اتخاذ نشده بود؟
گزارش شده است که آبه تیم امنیتی خود را در محل حادثه همراه داشته است، اما روشن نیست چرا آنها نتوانسته‌اند از نزدیک شدن ضارب به آبه جلوگیری کنند. یکی از شاهدان به NHK گفته است که اولین شلیک "شبیه یک اسباب بازی بود، اما جرقه و دود دومی بهتر دیده می‌شد."
ژاپن یکی از سخت ترین قوانین مالکیت اسلحه در جهان را دارد. اگر کسی بخواهد سلاح داشته باشد، ابتدا باید آزمایش مواد مخدر و معاینه روانی را بگذراند و گواهی ترخیص پلیس ارائه دهد. مجوز همچنین باید هر سه سال یکبار تمدید شود. برای مالکیت اسلحه غیرقانونی، مجرم باید سال‌ها پشت میله‌های زندان بماند. ظاهرا یاماگامی مجوز سلاح  نداشته و از یک تفنگ دست‌ساز استفاده کرده است.
برچسب ها: شینزو آبه

روشن مثل روز
Iran, Islamic Republic of
۱۴۰۱/۰۴/۱۷ ۱۷:۳۲
خدا لعنت کنه این......... دزد اختلاسگر ریاکار متوهم را............ (390432)
۱۴۰۱/۰۴/۱۷ ۱۸:۱۳
خدا ازش نگدره
آبه مرد و مدیر خوبی بود روحش شاد (390436)
رام‌الله
Iran, Islamic Republic of
۱۴۰۱/۰۴/۱۷ ۲۳:۳۷
تسلیت به خاندان آبه
نه_به_قصاص (390452)
۱۴۰۱/۰۴/۱۷ ۲۳:۴۳
امیدوارم خاندان آبه اینقدر بزرگوار باشن و این جوان ژاپنی زود آزاد بشه. آقای یاماگامی از جوانان ورزشکار کشتی گیر ژاپن هستن. (390453)
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها