به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۹ - ۰۹:۰۰
 
۳
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۱/۲۶ ساعت ۰۸:۳۱
کد مطلب : ۳۸۱۴۹

شکنجه و ربايش در سوریه فراگیر شده‌است

گروه بين‌الملل: مسئول کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد، گسترده شدن شکنجه در زندان‌های سوریه را محکوم و از استفاده از شکنجه توسط برخی گروه‌های مسلح مخالف اسد هم ابراز تاسف کرد.
شکنجه و ربايش در سوریه فراگیر شده‌است
در سندی هشت صفحه‌ای که ناوی پیلای، منتشر کرده، آمده است با ۳۸ نفر از افرادی که تحت شکنجه قرار گرفته‌اند، مصاحبه کرده و آن‌ها جزئیات «وحشتناکی» از آنچه که برای آن‌ها پیش آمده، مطرح کرده‌اند. در این گزارش از برخی گروه‌های مسلح نظیر «دولت اسلامی عراق و شام، گروه النصره، احرار الشام، توفان شمال و گردان التوحید» نام برده شده که دارای بازداشتگاه هستند و مردان، زنان و کودکان در آن‌ها در معرض شکنجه قرار می‌گیرند.

خانم پیلای می‌افزاید: «نتایج نشان می‌دهد که شکنجه به شکل گسترده‌ای در بازداشتگاه‌های دولتی سوریه مورد استفاده قرار می‌گیرد و برخی از گروه‌های مسلح نیز این شیوه را به کار می‌گیرند.» این گزارش ادامه می‌دهد: «معمولا مردان، زنان و کودکان از خیابان‌ها، منازل یا محل کار خود ربوده می‌شوند، در مراکز بازرسی وابسته به دولت توقیف می‌شوند و پس از آن به ده‌ها مراکز بازداشت رسمی یا سری دولتی برده می‌شوند.»

سازمان ملل می‌افزاید که این افراد معمولا به شکلی سری و برای مدت زمان‌های غیر محدود بازداشت می‌شوند و گاهی به مراکزی دیگر از جمله بازداشتگاه‌هایی در پایگاه‌های ارتش و برخی از فرودگاه‌ها منتقل می‌شوند. این گزارش به وضعیت برخی از بازداشت شدگان اشاره کرده که پس از بازداشت آویزان شدند، چشم‌هایشان بسته شد و پس از آن در معرض ضرب و شتم، سوزاندن، جریان برق و روش‌های دیگر شکنجه قرار گرفتند.