به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۰ - ۰۰:۰۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۳/۲۴ ساعت ۱۷:۲۶
کد مطلب : ۴۰۹۹۶۳

زعفران‌کاران کرمانشاه حمایت می‌شوند

زعفران‌کاران کرمانشاه حمایت می‌شوند
گروه اقتصادی: رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه با بیان اینکه زعفران کاران در کرمانشاه حمایت می شوند، گفت: ۵۰ درصد هزینه تامین پیاز زعفران را در اختیار آنها قرار می‌دهیم.به گزارش ایسنا، علی چاله‌چاله، امروز(۲۴ خرداد) در دیدار مدیران سازمان جهاد کشاورزی استان با نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه کرمانشاه، با بیان اینکه استان کرمانشاه ۹۵۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی و باغی دارد، گفت: حدود ۷۳۰ هزار هکتار از این اراضی دیم است لذا خشک سالی و کمبود منابع آبی تاثیر سوء زیادی بر بخش کشاورزی استان دارد.
چاله چاله افزود: امسال هرچند افزایش چهار درصدی میزان بارندگی‌ها نسبت به بلندمدت و افزایش ۵۰ درصدی نسبت به سال گذشته را در استان شاهد بوده ایم، با این حال هنوز سایه خشک سالی بر سر بخش کشاورزی استان سنگینی می کند.

 رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه در ادامه با بیان اینکه استان کرمانشاه ظرفیت های فراوانی در حوزه کشاورزی دارد و بزرگترین تولیدکننده نخود کشور است، گفت: این استان در زمینه تولید، سطح زیرکشت و عملکرد در واحد سطح محصول نخود رتبه اول را در کشور دارد. 

امسال حداقل ۱۵۰ هکتار به سطح زیرکشت زعفران در کرمانشاه اضافه می‌شود
چاله چاله در ادامه با اشاره به پیشینه استان کرمانشاه در زمینه کشت زعفران، گفت: مستنداتی هست که استان کرمانشاه منشا و خاستگاه اصلی زعفران در کشور بوده و زعفران از این استان به خراسان منتقل شده است.

 وی با بیان اینکه هم اکنون ۵۰۰ هکتار از اراضی استان کرمانشاه زیر کشت زعفران است، گفت: امسال حداقل ۱۵۰ هکتار به سطح زیرکشت زعفران در استان اضافه خواهد شد. چاله چاله با بیان اینکه از زعفران کاران حمایت می‌کنیم، افزود: امسال ۹ میلیارد تومان منابع برای توسعه کشت زعفران در استان اختصاص داده ایم و ۵۰ درصد هزینه تامین پیاز زعفران را به صورت رایگان در اختیار آنها قرارمی دهیم.

 وی یادآور شد: زعفران یک گیاه با نیاز آبی کم است که به یک یا دو بار آبیاری احتیاج دارد.چاله چاله در ادامه با اشاره به واگذاری تمامی امورات مرتبط با نظارت بر بازار کالاهای کشاورزی به مجموعه جهاد کشاورزی از اواخر سال ۱۴۰۰، گفت: تمام این وظایف در حالی به مجموعه جهاد کشاورزی محول شد که تنها سه نیرو از مجموعه صمت به جهاد کشاورزی استان منتقل شدند و مجبور شدیم تعدادی زیادی از نیروهای سایر بخش ها را به حوزه تنظیم بازار بیاوریم تا بتوانیم اقدامات خوبی را در استان در حوزه تنظیم بازار کالاهای بخش کشاورزی انجام دهیم.

وی با اشاره به برپایی ۲۰ نمایشگاه عرضه مستقیم کالا در مدت دو ماه در کرمانشاه از اواخر سال گذشته تا پایان ماه مبارک رمضان در راستای تنظیم بازار کالاهای کشاورزی در استان، گفت: در این نمایشگاه ها با همکاری فعالین اقتصادی و تولیدکنندگان، کالاهای بخش کشاورزی زیر قیمت بازار به دست مصرف کنندگان رسید.وی سپس با اشاره به اینکه در شهرستان ها و مرکز استان بازارهایی برای عرضه مستقیم کالاهای کشاورزی در حال طراحی است، گفت: در حالیکه بازارهایی مثل میدان بهمن تهران تعیین کننده اصلی قیمت کالاهای بخش کشاورزی هستند، در استان فاقد این نوع بازار ها هستیم و امید است با راه اندازی چنین بازارهایی در کرمانشاه شاهد ثبات بیشتر قیمت کالاهای بخش کشاورزی در استان باشیم.

از طرح سنددار کردن اراضی کشاورزی در کرمانشاه چه خبر؟
وی در ادامه با اشاره به در دست اجرا بودن طرح سنددار کردن اراضی کشاورزی در استان، گفت: عمده اراضی کشاورزی استان سند مشاعی داشته که در چنین اسنادی حدود مالکیت مشخص نیست و همین مسئله مایملک کشاورزان را برای استفاده به عنوان تضامین بانکی برای دریافت تسهیلات غیرقابل استفاده می کند، در حالیکه اگر سند تک برگ برای کشاورزان صادر شود بخش زیادی از دغدغه کشاورزان از بین خواهد رفت.

چاله چاله با بیان اینکه کار سند دار کردن اراضی در بخش رفع تداخل با منابع ملی و تعیین حدود با جهاد کشاورزی بوده و پس از آن ثبت اسناد اقدام به صدور اسناد کاداستری می کند، توضیح داد: در حوزه کشاورزی بیش از ۴۰ درصد و در حوزه ثبت و صدور سند ۱۸ درصد کارها انجام شده است که ۷۰ درصد این پیشرفت ها مربوط به یکسال گذشته است، در حالیکه اجرای طرح کاداستر از پنج سال گذشته در برنامه قرار گرفته است.وی در پایان گفت: در هفته جهاد کشاورزی امسال ۱۶۴ پروژه با ۸۳۱ نفر اشتغالزایی و ۲۵۵ میلیارد تومان افتتاح و یا عملیات اجرایی آنها آغاز خواهد شد. 
برچسب ها: زعفران
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها