به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۰ - ۰۰:۰۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۳/۲۶ ساعت ۱۱:۵۲
کد مطلب : ۴۱۰۱۷۴

ایجاد بدعتی خطرناک در مجلس

ایجاد بدعتی خطرناک در مجلس
گروه سیاسی: یک نماینده مجلس درباره تذکرش پیرو ممنوع‌النطق شدن احمد علیرضابیگی پس از اظهارنظرش درباه خودروهای شاسی بلند که با واکنش‌های روبه‌رو شده بود، گفت: تذکر من صرفاً برای شخص آقای بیگی یا محتوای مباحثی که بین ایشان، هیأت نظارت و یا رسانه‌‌ها رفته نیست؛اصلا به این بحث‌ها ورود پیدا نمی‌کنم هر شخصی مسئول حرف‌هایی است که بیان می‌کند. تذکرم بیشتر به این امر معطوف است که به هیچ دلیلی نمی‌توان نماینده را از نطقی که دارد و وظیفه و ابزار اصلی‌ نمایندگی‌اش است، باز دارد. 
به گزارش ایلنا،
غلامضا نوری قزلجه با اشاره به این‌که زمانی که می‌گوئیم نماینده‌ای حق نطق ندارد یعنی حق نمایندگی ندارد، خاطرنشان کرد: در اینجا حقوق ملت، مردم حوزه انتخابیه و خود نماینده مطرح است و به هیچ وجه طبق قانون اساسی پذیرفته نیست. 
وی یادآور شد: اصول ۸۴ و ۸۶ قانون اساسی به صراحت بر وظایف نمایندگی و مباحثی که وی می‌تواند ورود کند، اشاره دارد. این دو اصل در واقع عدم تعقیب و عدم مانع‌شدن به وظایف نمایندگی را مشخص کرده است. تذکر معطوف به این موارد است و امر اتفاق افتاده را یک حرکت و بدعت خطرناک می‌دانم و به همین خاطر مجبور شدم برخلاف سلیقه‌ام و بعد از ۳ سال خارج از یک بحث تخصصی و فنی به یک موضوع اشاره کنم اما احساس کردم این موضوع اساسی و مرتبط با مجلس بود چراکه شاید ایشان هم احساس می‌کند در این موضوع باید صحبت و نطق کند و در آنجا مجبور شدم تذکر بدهم که نباید قانون اساسی را زیر پا بگذاریم نباید حریت، شجاعت و آزادی را از نمایندگان و مجلس بگیریم. 
نماینده  بستان‌آباد تاکید کرد: این بدعت خطرناکی در مجلس است و فردا به هر بهانه‌ای در مجلس می‌گویند فلانی صحبت نکند، فلانی ممنوع النطق است یعنی این گونه پیش برود در مجلس بعد و ۲ مجلس بعد  مشاهده می‌کنیم ۵۰ نفر ممنوع‌النطق هستند و فقط می‌نشینند چای می‌خورند و این به نظر می‌آید در راستای همان حرکتی است که مجلس را تضعیف می‌کند. خصوصا در این دوره بسیار احساس می‌شود مجلس در حال تضعیف است.
وی افزود: در گذشته این گونه بود که از بیرون مجلس را تضعیف می‌کردند یک شورای عالی می‌آمد یک قانونی را وضع می‌کرد این دفعه مجلس خودش در زدن خودش پیشگام شده است و این بسیار عجیب است. هیات نظارت بر رفتار نمایندگان باید برایش اصل جایگاه مجلس و نمایندگان باشد و نظارت برای این است که این جایگاه حفظ و مخدوش نشود اما اصلا هیچ‌وقت هیات نظارت نمی‌تواند نص صریح قانون اساسی را زیر پا بگذارد، به هیچ وجه نمی‌تواند. 
این نماینده مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که آیا در آئین نامه هیأت نظارت بر رفتار نمایندگان چنین ماده قانونی وجود دارد، بیان کرد: آنطور که رئیس مجلس گفتند در آئین‌نامه وجود دارد اما من بعید می‌دانم! اگر جایی هم تصویب کرده باشند و تصویب کرده باشیم، اشتباه است. نباید بر خلاف قانون اساسی، آئین‌نامه یا قانونی تصویب شود. 
وی تاکید کرد: قانون اساسی در اصل ۸۴ و ۸۶ وظایف نمایندگی را مشخص کرده است چه طور می‌شود بر خلاف این اصول قانون و یا مقرره‌ای را در کشور داشته باشیم؟ اگر هم وجود داشته باشد، کاملا غلط است. به نظرم چنین چیزی نیست و آن چه که در هیأت نظارت در نظر گرفتند را تا حالا ندیده‌ام.
نماینده مردم بستان‌آباد در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: ممانعت از نطق نماینده مانند بیرون کردن وی از مجلس است زیرا هنگامی که نماینده نطق نکند چه خاصیتی دارد؟ نماینده نطق نکند یک موجود بی‌خاصیت در مجلس است. حال نه این که هر لحظه همه نطق کنند، اما همین که من هر لحظه احساس کنم، اجازه نطق دارم و اگر بخواهم می‌توانم مخالف و موافق حرف بزنم و یا تذکر بدهم، مهم است.
وی درخصوص این که علیرضابیگی نماینده تبریز ممنوع النطق است و یا کلا حق اظهارنظر ندارد، بیان کرد: می‌گویند ممنوع الصحبت و ممنوع النطق است و حقیقتا من دقیق نمی‌دانم اما تذکر من پیرو صحبت آقای قالیباف است که گفتند بر اساس مصوبه هیات نظارت این تصمیم گرفته شده است، من هم استنادم برهمان بود چراکه مصوبه‌ای از هیأت نظارت مشاهده نکرده‌ام به خاطر همین گفتم اظهارنظر شما در مورد این که هیأت نظارت چنین تصمیمی گرفته است، خطرناک است. اگر دموکراسی و آزادی بیان در مجلس دچار مشکل شود دیگر در جامعه واویلا است.
برچسب ها: مجلس
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها