به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۰ - ۰۰:۰۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۴/۱۷ ساعت ۱۰:۳۷
کد مطلب : ۴۱۴۵۱۲

افزایش ۲۰ درصدی قیمت محصولات سلولزی

افزایش ۲۰ درصدی قیمت محصولات سلولزی
گروه اقتصادی: عضو هیات رئیسه انجمن صنایع سلولزی ایران خاطر نشان کرد: صنعت سلولزی در یک سال اخیر هیچگونه افزایش نرخ را در قیمت محصولات‌اش اعمال نکرد اما در سال جاری دولت تورم 60 درصدی را تایید کرد و در چنین شرایطی دیگر امکان ادامه فریز شدن قیمت‌ها از سوی تولیدکنندگان وجود ندارد.
 
به گزارش ایلنا، نیما بصیری طهرانی  از افزایش 20 درصدی قیمت محصولات سلولزی خبر داد و افزود: صنعت سلولزی در یک سال اخیر هیچگونه افزایش نرخ را در قیمت محصولات‌اش اعمال نکرد اما در سال جاری دولت تورم 60 درصدی را تایید کرد و در چنین شرایطی دیگر امکان ادامه فریز شدن قیمت‌ها از سوی تولیدکنندگان وجود ندارد. اینجا این پرسش مطرح است که چرا تولیدکنندگان نباید قیمت‌ها را افزایش بدهند؟

به گفته وی؛ قیمت مواد اولیه در بازارهای جهانی تغییر کرده است و نرخ محصولات سلولزی از زمانی که قیمت تیشو کیلویی 41 هزار تومان بوده تا امروز که کیلویی 62 هزار تومان شده است ثابت ماند اما دیگر ادامه روند ثابت ماندن قیمت‌ها برای تولیدکنندگان وجود ندارد.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران با تاکید بر کاهش مصرف محصولات سلولزی، گفت: افت قدرت خرید خانوارها بر میزان تقاضا و مصرف محصولات سلولزی تاثیر گذاشته است و این محصولات از کالاهای مصرفی به کالای لوکس تبدیل شده‌اند و این کاهش مصرف در سال‌های آینده نیز پررنگ‌تر خواهد شد.

بصیری طهرانی با بیان اینکه تولیدکنندگان تمایلی به افزایش قیمت ندارند، تصریح کرد: تولیدکنندگان خواهان یک حاشیه سود مطمئن هستند تا بتواند به تولید خود ادامه و سهم فروش خود را در بازار حفظ کند. سازمان حمایت آنالیز قیمتی ما را بررسی کند اگر ما افزایش قیمت غیرمنطقی را اعمال کردیم با ما برخورد کنند و اگر چنین نیست باید مجوز افزایش نرخ را به ما بدهند. متاسفانه دولت برای حفظ جایگاه خود از جیب بخش خصوصی خرج می‌کند و دستوری قیمت‌ها را ثابت نگه می‌دارد، این در حالیست که در هیچ کجای دنیا قیمت‌گذاری پیشینی مرسوم نبوده است دولت اگر می‌تواند دستوری قیمت دلار، گوشت و تخم‌مرغ را حفظ کند.

بصیری طهرانی نسبتی بین بازار آزاد و قیمت‌گذاری دستوری برقرار نکرد و افزود: تولیدکنندگان به امید قیمت املاک و زمین‌های کارخانه‌ها زنده مانده‌اند در غیراین صورت کلیه واحدهای صنعتی در زیان انباشته هستند؛ و زیان انباشته صنعت حاصل تدبیر دولت است متاسفانه این روندی در بین دولت‌ها مرسوم شده است که به شکل دستوری یک اقدامی را انجام می‌دهند و زمانی که به نتیجه نمی‌رسد یک مسئول را از قدرت حذف می‌کنند این در حالیست که آن مدیر مطابق با دستور بالادستی کار کرده است و کسی متوجه نمی‌شود که اگر واحدهای صنعتی نباشند و تعطیل شوند چه اتفاقی برای کارگران بیکار پیش خواهد آمد.

وی ادامه داد: دولت به ایران خودرو و سایپا یارانه می‌دهد که 20 تا 30 هزار کارگر این خودروسازان معترض نشوند اما این پرسش مطرح است که چرا حمایتی از تولیدکنندگان بخش خصوصی انجام نمی‌شود؟  به گفته این فعال اقتصادی؛ برجام‌ هیچگونه تغییری در سفره مردم ایجاد نخواهد کرد و قیمت هیچ کالایی پایین نمی‌آیید، با لغو تحریم‌ها آرامش و ثبات به بدنه دولت و نظام می‌آید اما  به ساحل مردم نخواهد رسید. بازار وارد یک رکود حداقل 3 ساله خواهد شد و میزان خرید و فروش مسکن، خودرو و... به حداقل خود خواهد رسید.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران تصریح کرد: ایران کشور ثروتمندی است اما متاسفانه با سعی و خطا کشور را اداره می‌کنند؛ مدیری که با سعی و خطا تجربه اداره یک مجموعه را پیدا کرده است بعد از مدتی کنار می‌گذارند و مدیر جدید می‌آورند.
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها