به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۰ - ۰۰:۰۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۵/۰۷ ساعت ۰۹:۵۷
کد مطلب : ۴۱۸۶۳۳
بررسی عناصر موفقیت برای پیش‌بینی لیگ جدید

این جدول قهرمان لیگ را معرفی می‌کند

این جدول قهرمان لیگ را معرفی می‌کند
گروه ورزشی: فهرست 19 نفره تیم‌های مدعی تقریبا پر شده و سهمیه 7 خرید لیگ برتری و خارجی نیز تا حد امکان مورد استفاده قرار گرفته تا در فاصله یک هفته تا شروع فصل جدید، تیم‌های مدعی شمایل موردنظر سرمربیان خود را پیدا کنند.
به نظر می‌رسد پرسپولیس، استقلال، سپاهان و تراکتور، چهار تیمی باشند که در طول فصل برای به ثمر نشاندن ادعای قهرمانی، پای به زمین خواهند گذاشت. این چهار تیم که احتمالا بیشترین هزینه را هم داشته‌اند، پرستاره‌ترین ترکیب را هم تشکیل داده‌اند و احتمالا رقابت نزدیکی را در طول فصل خواهند داشت.
اما بی‌توجه به آنچه در یک هفته آینده رقم می‌خورد و البته تمام مسائل پیش‌بینی‌نشده طول فصل، کدام تیم در موقعیت فعلی از شرایط بهتری برای حضور در لیگ برتر و رقابت بر سر قهرمانی برخوردار است؟ آیا پرسپولیس توان دفاع از عنوان قهرمانی خود را دارد و آیا برای هشتمین سال متوالی جام در تهران خواهد ماند یا اینکه سپاهان بعد از 10 سال به فرم قهرمانی بازخواهد گشت و شاید هم تراکتور برای نخستین بار جام قهرمانی را به خانه ببرد.
اینجا تلاش بر این است که با بررسی موارد مختلف، آمادگی تیم‌های مدعی مورد بررسی قرار بگیرد، با ما همراه باشید:
1. شروع تمرین پیش‌فصل: تراکتور و سپاهان
در بین تیم‌های مدعی، تراکتور سریع‌تر از همه تمرینات پیش فصل را استارت زد. سرخپوشان تبریزی از 5 تیر ماه کار خود را شروع کردند که البته در ابتدا تمرین با حضور تعداد اندکی از بازیکنان برگزار شد، اما از هفته دوم سروشکل رسمی به خود گرفت. سپاهان از 7 تیر تمرینات اولیه را استارت زد و از روز سوم پیش فصل، ملی‌پوشان را هم در خود داشت. پرسپولیس و استقلال به دلایل مختلف با تاخیر فراوان کار پیش فصل را آغاز کردند تا امتیاز این مرحله را به دو رقیب غیرتهرانی واگذار کنند. به عبارتی سپاهان و تراکتور بیش از یک ماه در دوره آماده‌سازی قرار داشتند. در این بین پرسپولیس شرایط بهتری داشت، اما استقلال با اعتصاب 5 روزه بازیکنان، بحران عمیقی را تجربه کرده است.
1900471
2. اردوی آماده‌سازی: تراکتور و سپاهان
در شرایطی که پرسپولیس و استقلال به برگزاری اردوی داخلی در تهران اکتفا کردند، تراکتور و سپاهان راهی اردوی ترکیه شدند تا در منطقه خوش آب و هوا، به دور از حواشی داخلی و در حالت کمپینگ، آماده شروع فصل جدید شوند و بدنسازی سنگین خود را پشت سر بگذارند. تراکتور از روز 11 تا 25 تیر ماه اردوی دو هفته‌ای را در ترکیه برپا کرد و سپاهان نیز از 13 تا 26 تیرماه کمپ خود را پشت سر گذاشت. البته پرسپولیس نیز دو بار حالت اردو را در تهران سپری کرد، اما در مجموع می‌توان گفت شرایط سپاهان و تراکتور در این مورد نیز بهتر از مدعیان سرخابی بوده است.
1900467
3. بازی دوستانه و تدارکاتی: پرسپولیس
البته که سپاهان و تراکتور در اردوی ترکیه بازی‌های دوستانه خوبی را برگزار کردند و مورد محک هم قرار گرفتند، اما 4 بازی دوستانه پرسپولیس با تیم‌های لیگ برتری باعث شد تا شاگردان یحیی گل‌محمدی در فضای حریفان لیگ برتری قرار بگیرند و حدودا یک سوم رقبای این فصل را شکست دهند. پرسپولیس موفق شد شمس آذر، استقلال خوزستان، صنعت نفت و پیکان را از پیش رو بردارد و احتمالا در روزهای آینده نیز بازی دوستانه خواهد داشت.
1899520
4. ثبات کادرفنی: پرسپولیس
تراکتور نیز سرمربی خود را حفظ کرده، اما با تغییرات زیادی هم در کادرفنی مواجه بوده تا شرایط متزلزل‌تری نسبت به پرسپولیس و سپاهان داشته باشد. در این بین استقلال تنها تیمی است که با سرمربی جدید پای به رقابت قهرمانی خواهد گذاشت. پرسپولیس و سپاهان نیز بدون تغییر عنان کار خود را به یحیی و مورایس سپرده‌اند.
1901312
5. ثبات ترکیب: پرسپولیس
سرخپوشان پایتخت اگرچه لیست خروجی طولانی‌ای داشته‌اند، اما تقریبا هیچ‌کدام از نفرات اصلی خود را از دست ندادند. علیرضا بیرانوند که 72 ساعت جنجالی را با این تیم پشت سر گذاشت نیز در قفس توری این تیم باقی مانده است. به عبارتی پرسپولیس امکان این را دارد که در فصل جاری هر 11 بازیکن ترکیب اصلی را تیم فصل گذشته انتخاب کند، امتیاز ویژه‌ای که هیچ تیمی از آن برخوردار نیست. دامنه این تغییرات برای تراکتور در اوج خود قرار دارد.
1901311
6. نقل و انتقالات: سپاهان و تراکتور
با وجود تمام نکات مختلف پیرامون ثبات، لیست ورودی سپاهان و تراکتور، شرایط بسیار بهتری را برای این تیم به وجود آورده است. احسان پهلوان، رضا اسدی، کاوه رضایی، عیسی آل‌کثیر و رضا شکاری 5 نام مهمی است که در مقابل تیم سپاهان در جدول نقل و انتقالات قرار گرفته و تراکتور هم 11 بازیکن جدید را جذب کرده که در بین آنها نام آلوارو خیمنز و امیرحسین حسین‌زاده قرار دارد که ممکن است همین دو بازیکن معادلات فصل جدید را در جناحین تراکتور تغییر بدهند.
1901803
7. عمق اسکواد: پرسپولیس و سپاهان
سرخپوشان پایتخت 22 بازیکن باسابقه بازی در لیگ برتر دارند و ممکن است دو نفر دیگر را هم به این فهرست اضافه کنند تا ترکیب متنوع و پرستاره را در اختیار داشته باشند. تیم سپاهان نیز با پر کردن خلأ فصل گذشته، شرایط بهتری را در فصل جاری دارد، اما در مجموع می‌توان گفت که دست بالاتر در اختیار پرسپولیس خواهد بود. نکته مهم اینکه در این مورد تراکتور و استقلال نیز شاید تفاوت فاحشی با تیم مورایس و یحیی نداشته باشند.
1902167
8. مسائل مالی: تراکتور و سپاهان
اگرچه پرسپولیس نیز موفق شد تمام دستمزد بازیکنان برای فصل گذشته را پرداخت کند، اما در مجموع سپاهان با بودجه حاصل از کارخانه فولاد مبارکه و تراکتور با توجه به داشتن مالک ثروتمند، دغدغه‌های دو تیم دولتی سرخابی را ندارند و برای فصل جدید نیز احتمالا از پس تعهدات خود به بازیکنان بر خواهند آمد.
1896343
9. تجربه قهرمانی: پرسپولیس و استقلال
فراموش نکنید تراکتور با جذب چندین بازیکن از استقلال و پرسپولیس به نوعی تلاش کرده دی ان ای قهرمانی را وارد خود کند و سپاهان نیز به همین شکل بازیکنان باتجربه قهرمانی را به خدمت گرفته، اما در نهایت این دو تیم سرخابی هستند که از سال 1394 بدین سو، جام را در موزه افتخارات خود حفظ کرده‌اند و ممکن است همین موضوع به آنها کمک کند.
1898973
10. عنصر غافلگیری: استقلال و تراکتور
استقلال با حضور کادرفنی جدید و چند بازیکن جوان به همراه ستاره‌ای نظیر مهرداد محمدی، ممکن است غافلگیری بزرگ فصل جدید را در بین مدعیان رقم بزند. همچنین تراکتور با خرید 11 بازیکن، سورپرایز مهم فصل جدید خواهد بود و باید دید که پاکو خمس چگونه تیمش را سامان خواهد داد.
1899262
11. حضور تماشاگر: تراکتور
پرسپولیس و استقلال پرهوادارترین تیم‌های ایران هستند، اما فراموش نکنید تراکتور فصل گذشته پرتماشاگرترین تیم ایران بوده است. معمولا در شهرهایی غیر از تهران، محدودیت ورود به استادیوم کمتر است و همچنین با قیمت نازل‌تر بلیت، شرایط برای ورود هواداران به ورزشگاه مهیاتر می‌شود. در دوره کرونا و پس از آن، زمانی که هواداران پرسپولیس و استقلال تنها اجازه همراهی 5 هزار نفری با تیمشان را داشتند، تراکتور امتیاز ورود 70 هزار نفری را مورد استفاده قرار داد و طبیعتا این موضوع می‌تواند در 15 بازی خانگی، معادلات را به سود این تیم و شاید حتی سپاهان تغییر دهد.
1897441
12. همراهی هواداری: پرسپولیس و استقلال
دو تیم سرخابی از نظر همراهی هواداری در فضای حقیقی و مجازی، دست بالاتر را در اختیار دارند. بارها و بارها همین مورد باعث شده تا آنها امتیازهای بهتری را دریافت کنند. به عنوان مثال شاید اگر تجمع روزانه هواداران استقلال در مقابل ساختمان این باشگاه نبود، پروسه توافق با اسپانسر زمان بیشتری را طی می‌کرد. این مورد حتی برای پرسپولیس هم وجود دارد.
1882356
13. فشردگی تقویم: استقلال
باتوجه به حضور سه تیم مدعی در لیگ قهرمانان آسیا (در صورت برد تراکتور در پلی آف)، آنها حداقل 6 بازی بیشتر نسبت به استقلال خواهند داشت و سه مسافرت نیز پیش‌روی خود خواهند دید و این موضوع می‌تواند به تیم جواد نکونام کمک کند.
1901898
از بین 13 آیتم، پرسپولیس و تراکتور 6 مورد را به خود اختصاص دادند و سپاهان 5 مورد که البته سرخپوشان در چند مورد به تنهایی برترین تیم بودند تا دست بالاتر را برای قهرمانی داشته باشند. به نظر می‌رسد مثلث «ثبات، تجربه و عمق ترکیب» اگر با برخورداری از ضریب مناسبی از آمادگی و حل مسائل مالی همراه شود، تیم را به سوی قهرمانی سوق خواهد داد.
در این بین تراکتور با ورود جدی به نقل و انتقالات و همچنین شروع سریع تمرین و برپایی اردوی خارجی با حفظ کادرفنی و مالک ثروتمند، توانسته دست بالاتر را نسبت به استقلال داشته باشد. اما فراموش نکنید تیمی که جواد نکونام را روی نیمکت خود دارد و در تاریخ لیگ برتر بیشتر از همه تیم‌ها در بین سه تیم بالای جدول قرار گرفته، بی‌تردید در هر شرایطی مدعی عنوان قهرمانی خواهد بود.
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها