به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۹ - ۱۹:۲۶
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۵/۱۴ ساعت ۱۱:۴۴
کد مطلب : ۴۲۰۰۴۷

کدام بیماری‌ها با گرم شدن هوا افزایش می‌یابد

کدام بیماری‌ها با گرم شدن هوا افزایش می‌یابد
گروه علمی: افزایش بی سابقه دما در نیمه اول فصل تابستان، علاوه بر تشدید گرمازدگی، می‌تواند به شیوع بیماری‌هایی خطرناک‌تر از گرمازدگی منجر شود.وبا، مهم‌ترین بیماری حاصل از گرمای هوا است که اگر مراقب نباشیم، می‌تواند با مرگ بیمار همراه باشد.بیماری وبا به عنوان یک بیماری واگیردار شناخته می‌شود که خیلی زود به دیگران سرایت می‌یابد.

وبا چیست
بیماری وبا یک عفونت اسهالی حاد است که به دنبال خوردن آب یا غذای آلوده به باکتری ویبریوکلرا ایجاد می‌شود. این بیماری اساساً با دسترسی ناکافی به آب آشامیدنی سالم ارتباط دارد.بیماری وبا از سرایت پذیری بالایی برخوردار است. اگرچه اغلب افراد آلوده علائم بالینی نداشته یا علائم خفیف دارند و می‌توانند با موفقیت درمان شوند لیکن در مواردی نیز به دنبال بروز علائم اسهال حاد آبکی شدید می‌تواند با مرگ و میر و ناتوانی بالایی توأم و در عرض چند ساعت منجر به مرگ بیمار شود، همچنین با توجه به شرایط جمعیت و منطقه درگیر این امکان را دارد که به سرعت گسترش یابد.

کدام بیماری‌ها با گرم شدن هوا افزایش می‌یابد
برخی بیماری‌ها هستند که در روزهای گرم سال افزایش می‌یابند و حتی می‌توانند مرگبار باشند.علیرضا زالی رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، با عنوان این مطلب که برخی از بیماری‌ها نظیر سالک، مالاریا، وبا و…، در فصل گرما افزایش می‌یابد، گفت: تعریق باعث کاهش آب و املاح بدن از جمله پتاسیم می‌شود و عوارض زیانباری به دنبال دارد.

ایرج خسرونیا رئیس جامعه پزشکان متخصص داخلی ایران، در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: با گرم شدن هوا، شاهد شیوع بیماری‌های روده‌ای هستیم که دلیل آن، استفاده از آب، سبزیجات و میوه‌های آلوده است.وی، تشدید گرما در تابستان امسال را مورد توجه قرار داد و افزود: قطعاً گرمای امسال، تأثیر بیشتری در شیوع بیماری‌های واگیردار مثل وبا دارد.خسرونیا، رعایت بهداشت فردی را مورد تاکید قرار داد و گفت: شستن دست‌ها، یکی از مهم‌ترین نکات بهداشتی در پیشگیری از ابتلاء به بیماری‌های فصل گرما است.

سنگ کلیه
نتایج یک مطالعه نشان می‌دهد که با افزایش دما، تعداد افراد مبتلا به سنگ کلیه نیز افزایش می‌یابد که دلیل آن می‌تواند عدم تأمین آب مورد نیاز بدن در فصل تابستان باشد. با هیدارته نگه داشتن بدن و کاهش میزان قند و سدیم مصرفی در رژیم غذایی می‌توانید از این شرایط دردناک پیشگیری کنید.

گرمای شدید مرگبار
گرمای شدید یا امواج گرما یکی از علل اصلی مرگ و میر ناشی از آب و هوا است. هنگامی که درجه حرارت در تابستان افزایش می‌یابد، هوای بسیار گرم می‌تواند باعث بیماری یا حتی مرگ شود.استرس گرمایی یک بیماری مرتبط با گرما است که ناشی از ناتوانی بدن شما در خنک کردن مناسب است. بدن به طور معمول با تعریق خود را خنک می‌کند، اما تحت برخی شرایط، عرق کردن کافی نیست. در چنین مواردی دمای بدن فرد به سرعت افزایش می‌یابد. دمای بسیار بالای بدن ممکن است به مغز یا سایر اندام‌های حیاتی آسیب برساند.هوای بسیار گرم می‌تواند شما را بیمار کند، اما اگر چند گام ساده را دنبال کنید، مرگ و یا بیماری‌های ناشی از گرما قابل پیشگیری هستند.

مقاومت بدن در مقابل دمای ۴۰ درجه
سعید کریمی معاون درمان وزارت بهداشت گفت: دمای بدن انسان ۳۷ درجه است و برای اینکه خنک شود باید بتواند با محیط خودش این دما را تبادل کند. وقتی دما از ۴۰ درجه بالاتر می‌رود این امکان سخت می‌شود البته فقط دما نیست، مدت زمانی که فرد در محیط گرم قرار می‌گیرد، اینکه فعالیت بدنی دارد یا خیر، سن، بیماری زمینه‌ای، همه عواملی است که باید به صورت مجموع در موردش تصمیم گرفت، ولی آنچه وزارت بهداشت روی آن تاکید دارد، همین دمای ۴۰ درجه است.

گیجی، تشنج، تهوع، استفراغ، تورم در مچ پا و عضلات، نفخ شکم، اریتمی قلبی، نوسان فشارخون از علائم حمله گرمازدگی است که در صورت عدم درمان منجر به شوک و مرگ می‌شود.افزایش و یا کاهش دما می‌تواند خطرات جبران ناپذیری برای انسان به همراه داشته باشد. دمای مناسب برای بدن انسان ۳۷ درجه است.

گرمازدگی درجات مختلفی دارد و در هر مرحله باید درمان‌های مختلفی را انجام داد. در یکی از درجات نخست آن، فردی که در فضا گرم بوده دچار گرفتگی عضله و درد و گرفتگی در عضلاتی مانند مچ پا و یا ران پا می‌شود؛ این مرحله نگران کننده و اورژانسی نیست اما باید توجه شود فرد بیش از این دچار گرمازدگی نشود.

در حالت دوم، فرد گرمازده احساس خستگی و بی‌حالی می‌کند، روی پوست این فرد سرد و تعریق وجود دارد و بدن در این حالت تلاش می‌کند دمایش را به حالت عادی برگرداند؛ در این حالت اگر بدن به حالت عادی برنگردد ممکن است از ۲۰ تا ۸۰ درصد فرد جان خود را از دست دهد.به گزارش مهر، در گرمازدگی درجه سوم، مکانیسم خنک سازی بدن کار نمی‌کند؛ پوست بدن فرد داغ و قرمز خشک / مرطوب است و فرد هوشیاری خود را از دست می‌دهد. در این شرایط احتمال مرگ مغزی وجود دارد.
مرجع : مهر
برچسب ها: گرما بیماری
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها