به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۹ - ۱۹:۱۲
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۵/۱۵ ساعت ۱۱:۵۱
کد مطلب : ۴۲۰۲۸۵

گروه‌های در معرض خطر گرمازدگی قرار دارند

گروه‌های در معرض خطر گرمازدگی قرار دارند
گروه سلامت: یک کارشناس حوزه بهداشت گفت: کودکان خردسال و سالمندان ۲ گروه در معرض خطر گرمازدگی هستند که به مراقبت‌های بیشتری نیاز دارند.دکتر مهدی اقتصاد  بیان کرد: افراد دارای بیماری‌های زمینه‌ای از جمله دیابت، پرفشاری خون، کلیوی و قلبی نیز بیشتر در معرض خطر گرمازدگی قرار دارند.
 
وی با اشاره به اینکه گاهی شدت تابش نور آفتاب و اشعه فرابنفش آسیب رسان است افزود: اولین واکنش طبیعی بدن نسبت به گرما تعریق است بنابراین مهمترین اقدام برای مقابله با گرمازدگی، تامین آب و املاح از دست رفته و مایعات جبرانی است.دکتر اقتصاد توصیه کرد: آب فراوان بنوشید و میوه و سبزیجات نیز برای نگه داشتن آب در بدن مفید است، ترجیحا مصرف مایعات رقیق ازجمله چای کم رنگ، شربت آبلیمو و دمنوش‌های طبیعی مناسب است اما نوشیدن قهوه و چای پررنگ، آب‌میوه‌های صنعتی و نکتار کمتر مفید واقع می‌شود.

این دکترای حرفه ای پزشکی ادامه داد: تمام مراکز درمانی در آمادگی کامل برای ارائه خدمات به افراد گرمازده هستند؛ مهمترین توصیه در برخورد با فرد گرمازده حفظ خونسردی است و در صورت نداشتن تهوع، از مایعات استفاده کنید.بر اساس این گزارش تعریف پزشکی از گرمازدگی ، درجه حرارت بالای ۴۰ درجه بدن که با عوارض مربوط به سیستم عصبی مرکزی پس از قرار گرفتن در معرض دماهای بالا همراه است. گرمازدگی در اثر نرسیدن آب کافی به بدن در گرمای بالا، منجر به نقص در سیستم کنترل درجه حرارت بدن می‌شود. علائم شایع این عارضه شامل حالت تهوع، تشنج، گیجی، گمراهی و گاهی اوقات از دست دادن هوشیاری یا کما است.

گرمازدگی، جدی‌ترین شکل آسیب گرمایی است و با اینکه در اکثر موارد، عارضه خفیفی به شمار می‌رود اما عدم رسیدگی به آن می‌تواند حتی موجب مرگ شود.بر اساس هشدار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مبنی بر وقوع گرما، ادارات و دستگاه‌های اجرایی سراسر کشور روزهای چهارشنبه و پنجشنبه هفته گذشته تعطیل اعلام شد.

به گزارش اداره کل هواشناسی خوزستان نسبت به وقوع دماهای ۴۹ درجه و بالاتر در مناطق جنوبی، غربی، مرکزی و شمالی طی روز شنبه، دماهای ۴۸ درجه و بالاتر در مناطق جنوبی، غربی و مرکزی در روز یکشنبه و افزایش رطوبت و شرجی صبحگاهی و شامگاهی در مناطق ساحلی و جنوب شرقی تا روز دوشنبه هشدار سطح نارنجی صادر کرده است.نکته قابل توجه این است که دمای هشت شهر خوزستان در روز ۱۱ مرداده ماه به بالای ۵۰ درجه سانتیگراد رسید.
برچسب ها: گرمازدگي
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها