به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۰ - ۰۰:۰۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۵/۱۶ ساعت ۱۱:۳۳
کد مطلب : ۴۲۰۵۰۱

این آزمایش‌های خونی نیاز به ناشتا بودن دارد

این آزمایش‌های خونی نیاز به ناشتا بودن دارد
گروه علمی: شاید قبل از دادن آزمایش‌های خون این پرسش برای شما هم مطرح شده باشد که آیا لازم است ناشتا باشید یا نه. در واقع فقط شمار معدودی از آزمایش‌های خون نیاز به ناشتا بودن دارند.به گزارش ایسنا، برای مثال آزمایش‌های کارکرد کلیه، کبد و تیروئید و نیاز شمارش سلول‌های خون ‌(CBC) نیازی به ناشتا بودن ندارد. اما برای رسیدن به نتایج دقیق در آزمایش قند خون یا گلوکز و آزمایش تری‌گلیسرید (یکی از انواع چربی‌های خون) لازم است فرد ناشتا باشد.
 
شما برای ناشتا بودن باید هشت ساعت پیش از اندازه‌گیری قند خون‌تان چه در ابتدا برای تشخیص دیابت و چه هنگامی که لازم است موثر بودن درمان‌ها مشخص شود. البته می‌توان به جای آزمایش قند خون ناشتا از یک آزمایش جایگزین به نام آزمایش هموگلوبین A1c استفاده کرد که نیازی به ناشتا بودن ندارد و بیانگر میانگین میزان قند خون در طول سه ماه گذشته است.

ناشتا بودن برای انجام آزمایش تری‌گلیسرید خون به این علت که میزان این نوع چربی تا ساعت‌ها پس از خوردن غذا بالا می‌ماند. میزان طبیعی تری‌گلیسریدها پس از ۱۰ تا ۱۲ ساعت ناشتا بودن کمتر از ۱۵۰ میلی‌گرم در دسی‌لیتر است.

ناشتا نبودن پیش از انجام آزمایش کلسترول بد یا کلسترول LDL نیز ممکن است باعث به هم خوردن عدد به دست آمده شود. اما در روش‌های جدیدتر اندازه‌گیری LDL نیازی به ناشتا بودن وجود ندارد. از طرف دیگر غا خوردن اثر چندانی بر اندازه‌گیری کلسترول کل و کلسترول خوب یا کلسترول HDL ندارد.هنگامی که برای انجام آزمایش خون ناشتا هستنید، همچنان می‌توانید آب، قهوه بدون افزودنی یا چای سیاه بنوشید. داروهای معمولتان را هم می‌توانید بخورید مگر اینکه پزشکتان به طور خاص به شما گفته باشد باید فقط آن را همراه غذا مصرف کنید.
برچسب ها: آزمايش خون ناشتا
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها