به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۰ - ۰۹:۴۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۵/۲۰ ساعت ۱۰:۱۷
کد مطلب : ۴۲۱۱۸۱

اظهارات ضدونقیض فرزین درباره عامل تورم

اظهارات ضدونقیض فرزین درباره عامل تورم
گروه اقتصادی: محمدرضا فرزین، رئیس کل بانک مرکزی در نشست مشترک رسانه‌ای مسئولان اقتصادی دولت سیزدهم به ارائه گزارشی از عملکرد اقتصادی دولت پرداخت. وی در ابتدا با تاکید بر اینکه وضعیت متغیرهای کلان پولی در پنج سال گذشته، آسیب‌های جدی را تجربه کرده، آمارهای جدیدی از وضعیت اقتصادی کشور ارائه کرد.
به گزارش تجارت نیوز،با این حال به نظر می‌رسد که نه تنها روند گلچین کردن آمارهای اقتصادی از سوی رئیس بانک مرکزی ادامه دارد، بلکه در برخی موارد، گفته‌های فرزین کاملا متضاد اظهارات پیشین وی است.

آمار رئیس کل بانک مرکزی از نقدینگی
رئیس کل بانک مرکزی در بخشی از اظهارات خود، بر موضوع نقدینگی و کاهش سرعت رشد آن به 27.5 درصد در تیر ماه تاکید کرد. فرزین در ادامه به روند تغییرات نقدینگی و هدف‌گذاری بانک مرکزی برای این متغیر پرداخت و گفت: نرخ رشد نقدینگی در سال ۱۳۹۹ معادل 40.6 درصد، در سال ۱۴۰۰ برابر با ۳۹ درصد بوده است.همچنین به گفته وی این نرخ در سال  ۱۴۰۱ به ۳۱.۵ درصد و در تیرماه امسال به ۲۷.۵ درصد کاهش یافته و برنامه‌ریزی بانک مرکزی در سال جاری رساندن این عدد به ۲۵ درصد است.

اظهارات متضاد فرزین در کمتر از 2 ماه
فرزین در بخش دیگری از اظهارات خود، نقدینگی را عامل تورم و بانک مرکزی را متولی کنترل نقدینگی از طریق ابزارهای سیاست پولی دانست. این در حالیست که رئیس کل بانک مرکزی، کمتر از دو ماه پیش، اظهاراتی کاملا متضاد این داشت.خرداد ماه امسال بود که فرزین در سی و هشتمین همایش پولی و ارزی گفت: متاسفانه برخی دائما می‌گویند که نقدینگی و اضافه برداشت بانک‌ها در حال افزایش است و بلافاصله نتیجه می‌گیرند که تورم لجام‌گسیخته در انتظار کشور است.

این در حالی است که نرخ پول حقیقی کاهش پیدا کرده و مشخصا دلیل تورم این نبوده بلکه انتظارات تورمی علت تورم بوده است. بنابراین رئیس کل بانک مرکزی که دو ماه پیش، اذعان داشت نقدینگی عامل تورم نیست، حالا ادعایی کاملا متفاوت دارد.موضوع زمانی جالب‌تر می‌شود که بدانیم فرزین از ادعای فقدان رابطه بین نقدینگی و تورم، به‌عنوان مقدمه‌ای برای تغییر ریل سیاست‌گذاران پولی کشور به سوی سیاست تثبیت ارز استفاده کرد. سیاستی که به عقیده برخی از کارشناسان اقتصادی، چیزی جز ارزپاشی و پول‌پاشی نیست و می‌تواند در آینده اثرات مخربی را از خود به‌جا بگذارد.

تداوم گلچین آمار تورم از سوی بانک مرکزی
فرزین در ادامه اظهارات روز گذشته خود، گریزی به آمار تورم زد. به گفته وی، نرخ تورم نقطه به نقطه مصرف‌کننده از ابتدای امسال تاکنون حدود ۱۵درصد کاهش یافته و در ماه گذشته، نرخ رشد تورم ماهانه کالا به صفر درصد رسیده است.

انتشار ناقص آمار تورم از سوی رئیس کل بانک مرکزی در حالی است که وی چندی پیش اعلام کرده بود که مطابق قانون، بانک مرکزی از این پس آماری از تورم را منتشر نخواهد کرد. با اینحال اینطور به نظر می‌رسد که منظور فرزین از این اظهارات این بوده که بانک مرکزی از این پس تنها گلچینی از آمار تورم را منتشر می‌کند؛ سیاستی که جدید نیست و در ماه‌های اخیر نیز از سوی بانک مرکزی اجرا شده است.

از سوی دیگر با در نظر گرفتن تورم نقطه به نقطه 64 درصدی در اسفند سال 1401 و ادعای کاهش حدود 15 درصدی آن تاکنون، می‌توان گفت طبق آمار بانک مرکزی در حال حاضر تورم نقطه به نقطه به حدود 50 درصد رسیده که به هیچ عنوان رقم پایینی نیست؛ به‌ویژه وقتی که بدانیم بخش عمده این کاهش به واسطه پایان تاثیر حذف ارز چهار هزار و 200 تومانی در محاسبات نرخ تورم نقطه به نقطه از خرداد ماه امسال به این سو بوده است.
برچسب ها: تورم نقدینگی
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها