به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۰ - ۰۰:۰۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۵/۲۳ ساعت ۱۵:۵۴
کد مطلب : ۴۲۱۸۴۱
رئیس کمیته اطلاعاتی مجلس نمایندگان:

کنگره آمریکا منع سفر به ایران را بررسی می‌کند

گروه بین‌الملل: یک نماینده جمهوری‌‌خواه کنگره و رئیس کمیته اطلاعاتی مجلس نمایندگان آمریکا روز یکشنبه به سی‌بی‌اس گفت که کنگره باید منع سفر به ایران را بررسی کند.
کنگره آمریکا منع سفر به ایران را بررسی می‌کند
مایک ترنر، گفت از توافق دیپلماتیک گسترده‌تر و مذاکرات ایران و آمریکا که به محدود شدن برنامه‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی منجر شود، حمایت می‌کند اما شرایط این توافق مهم است. براساس توافق اخیر جمهوری اسلامی ایران و دولت بایدن، پنج دوتابعیتی ایرانی آمریکایی که برای سال‌ها در ایران زندانی بودند درمقابل آزادسازی شش میلیارد دلار پول ایران در کره جنوبی و انتقال آن به قطر، آزاد می‌شوند. همزمان رایزنی‌ها برای انتقال ۱۰ میلیارد دلاری بدهی گازی عراق به ایران به حسابی در قطر نیز ادامه دارد. گفته می‌شود تهران می‌تواند برای اهداف بشردوستانه از این منابع مالی استفاده کند اما مقامات تهران تاکید دارند که دسترسی آنها مستقیم است و می‌توانند آنگونه که لازم است آن را هزینه کنند.
 ترنر با اشاره به اینکه در توافق قبلی (دوره اوباما) سیستم نظارت‌ها کافی نبود و شرایطی با تاریخ انقضا در نظر گرفته شده بود، به تلاش دولت بایدن برای نوعی توافق غیررسمی با تهران اشاره کرد که از طریق آن بتواند کنگره را دور بزند. او تاکید کرد که نمایندگان توافق محرمانه با ایران نمی‌خواهند. ترنر درباره روند بازداشت شهروندان آمریکایی و دوتابعیتی در ایران هم تاکید کرد که باید منع سفر به ایران مورد بررسی قرار گیرد.
او در عین حال تاکید کرد که دولت باید برای بازگرداندن آمریکایی‌های زندانی چه از ایران و چه از روسیه تلاش کند. ترنر گفت:‌ «اما در این مورد به‌نظر می‌رسد که دولت در بخشی از توافق گسترده‌تر درباره برنامه‌های هسته‌ای آمریکایی‌ها را به خانه می‌آورد و اگر توافقی محرمانه در کار باشد، مایه نگرانی کنگره است.»
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها