به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۲۰ - ۱۰:۱۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۵/۲۳ ساعت ۱۹:۴۰
کد مطلب : ۴۲۱۹۰۳

۱۶۰۰۰نفر در زندان‌های طالبان؛ ۲۰۰۰نفر زن و کودک

گروه بین‌الملل: معاون نظامی اداره تنظیم امور زندان‌های طالبان گفت: در حال حاضر، دست‌کم ۱۶ هزار تن در زندان‌های این گروه زندانی‌اند و بیشتر از دو هزار نفرشان را زنان و کودکان تشکیل می‌دهند. 
۱۶۰۰۰نفر در زندان‌های طالبان؛ ۲۰۰۰نفر زن و کودک
قاری حبیب‌الله بدر، افزود: از مجموع افراد محبوس در زندان‌های طالبان در سراسر افغانستان، هزار و ۱۹۴ نفر زنان‌اند، هزار و ۲۰۰ نفرشان کودکان پسر، ۲۷ تن کودکان دختر‌اند و ۱۶ تن از زندانیان را شهروندان خارجی تشکیل می‌دهند که پنج نفرشان زنان‌اند. از سویی دیگر مولوی محمد یوسف مستری، رئیس اداره تنظیم امور زندان‌های طالبان، تاکید می‌کند که طی دو سال حاکمیت رژیم طالبان در افغانستان، نزدیک به ۳۲ هزار تن در زندان‌های افغانستان تحت کنترل این گروه، زندانی شده بودند که ۱۶ هزار نفرشان آزاد شدند. مسئولان اداره تنظیم امور زندان‌های طالبان ادعا می‌کنند که ۱۶ هزار زندانی در دو سال گذشته بر اساس حکم «عفو و تخفیف» ملا هبت الله آخوندزاده، رهبر این گروه، آزاد شدند. 
با آن‌که طالبان در مورد هویت این دو هزار زن و کودک زندانی اطلاعاتی ارائه نداده‌اند، فعالان مدنی و مدافعان حقوق زنان می‌گویند که اکثر زنانی که در دو سال گذشته به دست طالبان زندانی شده‌اند، زنانی‌اند که به رژیم طالبان در دو سال گذشته اعتراض کرده و به خیابان آمده‌اند. 
مسئولان زندان‌های طالبان در این نشست خبری ادعا کردند که در زندان‌های آن‌ها شکنجه و آزار و اذیت وجود ندارد؛ مسئله‌ای که بارها از طرف زندانیان آزادشده از زندان‌های طالبان رد شده است.  زنان و دخترانی که تجربه حضور در زندان‌های طالبان را داشته‌اند، می‌گویند که زنان و دختران در این زندان‌ها مورد تجاوز جنسی قرار می‌گیرند و بدترین انواع شکنجه از جمله ضربه زدن به اندام جنسی را تجربه کرده‌اند. 
با این حال، بر اساس گفته‌های قاری حبیب‌الله بدر، معاون نظامی اداره تنظیم امور زندان‌های طالبان، در تمامی زندان‌های زنان در سراسر افغانستان، تنها ۳۰۷ کارمند زن وجود دارد. شماری از زنان زندانی که از زندان‌های طالبان آزاد شدند، می‌گویند که این کارمندان زن در زندان‌های طالبان، شب‌ها به خانه‌هایشان می‌روند و زندان‌های زنانه را کارمندان مرد مدیریت می‌کنند.
بازداشت‌های خودسرانه
طالبان در حالی آمارهای افراد زندانی تحت کنترلشان را اعلام می‌کنند که نهادهای حقوق بشری بارها اعلام کرده‌اند که این گروه، فعالان مدنی، خبرنگاران و زنان معترض را به‌طور خودسرانه بازداشت کرده‌اند.  یک نهاد حقوق بشری به نام «رواداری» در تازه‌ترین گزارش خود که روز شنبه، ۲۱ مرداد (۱۲ اوت) منتشر شد، نوشت که در جریان تنها شش ماه نخست سال ۲۰۲۳، دست کم ۲۲۲ تن از جمله ۲۳ زن در ۱۶ استان افغانستان به صورت خودسرانه و غیرقانونی به دست طالبان بازداشت شده‌اند. بر اساس گزارش این نهاد، افراد بازداشت‌شده شامل کارمندان حکومت پیشین افغانستان اعم از غیرنظامی و نظامی، افراد منسوب به نیروهای «خیزش مردم» در حکومت پیشین، فعالان حقوق بشر، خبرنگاران، بزرگان قومی و مخالفان طالبان می‌شوند. یافته‌های رواداری نشان می‌دهد که شماری از افراد بازداشت‌شده، در نتیجه شکنجه شدید به دست طالبان در زندان‌ها به قتل رسیده‌اند. بر اساس گزارش این نهاد، در جریان شش ماه نخست سال ۲۰۲۳ دست‌کم ۱۰ مورد شکنجه به قتل زندانیان در زندان‌های طالبان منجر شده است.
از سویی گزارش دیگر این نهاد حقوق بشری که در ماه ژانویه امسال منتشر شد، نشان می‌دهد که طالبان در سال ۲۰۲۲، حدود دو هزار تن از شهروندان افغانستان را خودسرانه بازداشت کرد‌ه‌اند. در گزارش ماه ژانویه این نهاد آمده است که بسیاری از افراد بازداشت‌شده کارمندان دولت قبلی و به‌ویژه کارمندان نهادهای امنیتی و دفاعی بوده‌اند. در این گزارش تاکید شده است که طالبان همچنین ده‌ها فعال مدنی، روزنامه‌نگار و مدافع حقوق بشر را به‌دلیل مطالبه عدالت و انتقاد از وضعیت موجود بازداشت کرده‌اند. این گروه با برخی بازداشت‌شدگان رفتاری خشن داشته و آن‌ها را آزار داده‌اند و ده‌ها زن معترض، برخی از اعضای فرقه سلفی و صدها نفر را به اتهام همکاری و عضویت در جبهه مقاومت ملی افغانستان، دستگیر کرده‌اند. یافته‌های نهاد رواداری نشان می‌دهد که طالبان بیشتر این افراد را فقط به‌دلیل انتقام‌جویی یا سرکوب اعتراض‌ها و فعالیت‌های مدنی بازداشت کرده‌اند.
برچسب ها: طالبان
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها