به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۰ - ۰۰:۰۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۵/۲۷ ساعت ۱۲:۱۳
کد مطلب : ۴۲۲۵۵۰
اقتصاد کدام کشورها کوچک می‌شود؟

برترین اقتصادهای 2023

برترین اقتصادهای 2023
گروه اقتصادی: بر اساس آخرین پیش‌بینی صندوق بین‌المللی پول (IMF) در گزارش چشم‌انداز اقتصاد جهانی در سال 2023، انتظار می‌رود تا پایان سال جاری اقتصاد جهانی دارای تولید ناخالص داخلی (GDP) 105 تریلیون دلار یا همان پنج تریلیون دلار بیشتر از سال قبل باشد.

به گزارش تجارت نیوز،از نظر اسمی، این افزایش 5.3 درصدی در تولید ناخالص داخلی جهانی است. در شرایط تعدیل‌شده با تورم، این افزایش 2.8 درصدی خواهد ‌بود. امسال با آشفتگی برای اقتصاد جهانی آغاز شد و بازارهای مالی با ورشکستگی چندین بانک ایالات متحده در کنار تورم مداوم و سخت‌تر شدن شرایط ارزی در بیشتر کشورها تکان خوردند. با این وجود، برخی از اقتصادها ثابت کرده‌اند که انعطاف‌پذیرهستند و انتظار می‌رفت از سال 2022 رشد خود را تثبیت کنند.

برترین کشورها بر‌اساس بزرگی اقتصاد
انتظار می‌رود که ایالات متحده همچنان بزرگترین اقتصاد در سال 2023 با تولید ناخالص داخلی 26.9 تریلیون دلاری در سال باشد. این بیش از مجموع تولید ناخالص داخلی 174 کشور است که از اندونزی (هفدهم) تا تووالو (191) رتبه‌بندی شده‌اند.

چین با پیش‌بینی تولید ناخالص داخلی 19.4 تریلیون دلاری در سال 2023 در جایگاه دوم ثابت باقی مانده ‌است.  پنج اقتصاد برتر دنیا اکثرا از سال 2022 در موقعیت‌های مشابه باقی مانده‌اند؛ به‌غیر از یک استثنای قابل توجه.
انتظار می‌رود هند از بریتانیا عبور‌کند و با تولید ناخالص داخلی 3.7 تریلیون دلاری در سال 2023 به پنجمین اقتصاد بزرگ دنیا تبدیل شود.بر اساس برآوردهای صندوق بین‌المللی پول، در اینجا نگاهی به اندازه اقتصاد 10 کشور برتر در سال 2023 می‌اندازیم.بر اساس گزارش این صندوق، بزرگترین اقتصادهای هر منطقه به ترتیب زیر است:
آفریقا: نیجریه (506.6 میلیارد دلار)
آسیا: چین (19.4 تریلیون دلار)
اروپا: آلمان (4.3 تریلیون دلار)
خاورمیانه: عربستان سعودی (1.1 تریلیون دلار)
آمریکای شمالی و مرکزی: ایالات متحده (26.9 تریلیون دلار)
اقیانوسیه: استرالیا (1.7 تریلیون دلار)
آمریکای جنوبی: برزیل (2.1 تریلیون دلار)

اقتصاد‌هایی که در 2023 کوچک می‌شوند
با توجه به این گزارش، پیش‌بینی می‌شود که 29 اقتصاد نسبت به سال 2022 کوچک‌تر شوند که منجر به کاهش تولید نزدیک به 500 میلیارد دلار می‌شود.با توجه به این پیش‌بینی، روسیه با 150 میلیارد دلار انقباض در سال جاری بیشترین عقبگرد را خواهد ‌دید. این معادل حدود یک‌سوم کاهش کل 29 کشور با اقتصاد نزولی است.

مصر (88 میلیارد دلار) و کانادا (50 میلیارد دلار) روی هم یک‌سوم  تولید از دست رفته را تشکیل می‌دهند.
در مورد مصر، این افت را می‌توان تا حدی با پول این کشور (پوند مصر) توضیح داد، که از اواسط سال 2022 ارزش آن در برابر دلار آمریکا حدود 50 درصد کاهش یافته ‌است.روسیه و کانادا از بزرگترین تولیدکنندگان نفت جهان هستند اما با توجه به روند کاهشی قیمت نفت از سال 2022  و تحریم‌های شدید غرب، روسیه مجبور به فروش نفت با قیمت پایین‌تر شده ‌است.

در اینجا تغییرات پیش‌بینی شده در تولید ناخالص داخلی برای 10 کشوری که هر سال با کاهش حجم  GDPروبه‌رو هستند، آمده است.بر اساس پیش‌بینی‌های صندوق بین‌المللی پول، عربستان سعودی، نروژ، کویت و عمان جزو 10 کشوری هستند که با کاهش میزان تولید ناخالص داخلی در سال قبل مواجه شدند و این موضوع تأثیر بالقوه بر تولید ناخالص داخلی کشورهای تولیدکننده نفت را بیشتر نشان می‌دهد.اخیراً، تولیدکنندگان در تلاش برای افزایش قیمت‌ها، عرضه خود را کاهش داده‌اند، اما نگرانی‌ها از کند‌‌شدن تقاضای جهانی نفت در پی اقتصاد سرکوب‌شده چین (دومین مصرف‌کننده بزرگ نفت در جهان)، قیمت نفت را نسبت به سال 2022 پایین‌تر نگه داشته است.

پیش‌بینی میزان تولید ناخالص داخلی کشورها
در حالی که سازمان‌هایی مانند صندوق بین‌المللی پول در پیش‌بینی تولید ناخالص داخلی نسبتاً خوب عمل کرده‌اند، باید این نکته را در نظر گرفت که تمام این موارد در حد پیش‌بینی‌ و فرضیه هستند و ممکن است تا پایان سال 2023 درست از آب درنیایند.

برای مثال، بانک جی پی مورگان پیش‌بینی خود را برای رشد تولید ناخالص داخلی واقعی چین در سال 2023 در همین چند ماه پس از تحقق نیافتن انتظارات مبنی بر هزینه‌های پروژوه کووید صفر در این کشور 6 بار تغییر داده‌ است.نکته کلیدی پیش‌بینی‌های صندوق بین‌المللی پول برای رشد تولید ناخالص داخلی در سال 2023 به این موضوع بستگی دارد که کشورها چگونه تورم را بدون خفه کردن رشد، در شرایط تنش‌آمیز نقدینگی، محدود می‌کنند.
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها