به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۰ - ۰۰:۰۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۵/۲۸ ساعت ۱۲:۱۱
کد مطلب : ۴۲۲۷۸۰

کارگران ساختمانی همچنان محروم از بیمه اجتماعی

کارگران ساختمانی همچنان محروم از بیمه اجتماعی
گروه اقتصادی: عضو هیات مدیره کانون انجمن‌های صنفی کارگران ساختمانی کشور گفت: یک میلیون و ۵۰۰ هزار کارگر ساختمانی به خاطر قدرت و ثروت مافیای ساخت و ساز و حامیان آن‌ها از حق طبیعی و قانونی خود سالهاست که بی‌بهره مانده‌اند.

به گزارش ایلنا، حامد اولیایی (عضو هیات مدیره کانون انجمن‌های صنفی کارگران ساختمانی کشور) در انتقاد از بی‌توجهیِ نمایندگان مجلس نسبت به اصلاحیه ماده ۵ بیمه کارگران ساختمانیِ مصوب کمیسیون اجتماعی و تصویبِ طرحی غیر کارشناسانه گفت: یک میلیون و ۵۰۰ هزار کارگر ساختمانی به خاطر قدرت و ثروت مافیای ساخت و ساز و حامیان آن‌ها از حق طبیعی و قانونی خود سالهاست که بی‌بهره مانده‌اند. قدرتِ این کارفرمایان به قدری زیاد است که سه سال طرح بیمه کارگران ساختمانی در مجلس است و نمایندگان با زیرکی و به بهانه‌های مختلف آن را به تاخیر می‌اندازند.

اولیایی ادامه داد: ۵۰ درصد از حوادث ناشی از کار مربوط به کار‌های ساختمانی است. اینکه سال‌ها کارگران ساختمانی مقام نخست را در حوادث کار می‌آورند نشان می‌دهد که جان کارگران ساختمانی برای کارفرمایان و مسئولان بی‌ارزش است. نه تنها تمهیداتی برای کاهش این حوادث نمی‌بینند، بلکه هیچ تلاشی هم برای به ثمر رساندن بیمه اجتماعی کارگران ساختمانی نمی‌کنند.

عضو هیات مدیره کانون انجمن‌های صنفی کارگران ساختمانی کشور گفت: طبق ماده ۲۹ قانون اساسی بیمه اجتماعی حق همه مردم یک جامعه است. در کشور ما این بیمه را به بیمه‌ی تامین اجتماعی کارگران تقلیل داده‌اند و تاسف‌بار اینکه همین حق اولیه‌ی کارگر را نیز از او سلب می‌کنند.

اولیایی تاکید کرد: روسای جمهور و مجلس بار‌ها از لزوم بیمه اجتماعی کارگران ساختمانی گفته‌اند، اما هنوز گره‌ی این موضوع باز نشده و با طرحی که مجلس به تازگی تصویب کرده، اوضاع کارگران ساختمانی تغییر نخواهد کرد. چراکه با این طرح منابع برای برای سازمان تامین اجتماعی فراهم نخواهد شد و بسیاری از کارگران در صف بیمه باقی خواهند ماند.
 
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها