به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۰ - ۰۰:۰۵
 
۴
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۶/۰۶ ساعت ۱۴:۰۵
کد مطلب : ۴۲۴۷۵۳
استاد اخراج‌شده دانشگاه: ما معلم‌ها روزی‌خور سفرهٔ ملتیم

واکنش‌ها به اخراج اساتید؛ از انقلابی واقعی تا رانتی‌های جنگ‌نرفته!

واکنش‌ها به اخراج اساتید؛ از انقلابی واقعی تا رانتی‌های جنگ‌نرفته!
گروه سیاسی: واکنش‌ها به صدور احکام تعلیق و اخراج تعدادی از استادان برجسته کشور از دانشگاه‌‌ها و جذب سفارشی تعدادی افراد موسوم به ارزشی، خودی و حزب‌اللهی به عنوان استاد! ادامه دارد.
محسن رنانی (استاد دانشگاه) در یادداشتی نوشت: تزریق مکانیکی استادان جعلی، خارج از سازوکارهای نظام علم، به درون نظام علم موجب درهم‌ریزی این نظام می‌شود. نظام علم با وجود این همه مداخله دولتی در چهل سال گذشته همچنان تا حد قابل قبولی، و نه البته مطلوب، پویایی خود را حفظ کرده است (گرچه «درجه زنده بودن» نظام علم در ایران در مقایسه نظام علم جهانی بسیار پایین آمده است). اکنون چنین حرکتی به منزله شلیک نهایی به مغز نظام علم است و نظام علم فرو خواهد ریخت. تزریق ۱۵ هزار هیئت علمی به دانشگاهها در فرایندی خارج از فرایند حرفه‌ای تعریف شده موجود، مثل این است که وزارت اقتصاد ۳۸۰ هزار کسب‌وکار و شرکت و بنگاه اقتصادی به صورت جعلی و خارج از فرایند حرفه‌ای بازار، وارد اقتصاد کند. آیا چنین اقدامی موجب فروریختن اقتصاد نخواهد شد؟ آیا می‌دانید که در طول تاریخ هیچ نهاد قدرتی نتوانسته است با کودتا بر نهاد علم پیروز شود؟ چنین راهی بر شاخ نشستن و بن بریدن است. آقای وزیر! برخورد حذفی نهاد قدرت با نهاد علم مثل این است که بیماری گمان کند اگر داروی تلخ را، به جرم آن‌که تلخ است، از شیشه بیرون بریزد و آن را با شربتی شیرین پر کند، شفا می‌یابد. باور کنید بیماری، سخت‌تر و لاعلاج‌تر می‌شود. فقط یادآوری می‌کنم که تمام بحران‌هایی که اکنون نظام سیاسی در حوزه‌های مختلف اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی با آن روبه‌روست ناشی از این است که در این چهار دهه، نهاد قدرت، نهاد علم را یا نادیده گرفته یا منکوب و سرکوب کرده است! به مصلحت نهاد قدرت است که به جنگ حقیقت نرود و از تحقیر و تضعیف نهاد علم دست بردارد.

استاد اخراج‌شده دانشگاه: ما معلم‌ها روزی‌خور سفرهٔ ملتیم نمی‌توانيم و نباید مطیع و پیرو حکومت‌ها باشیم
دکتر آمنه عالی، استاد اخراج‌شده دانشگاه علامه طباطبائی، در نامه‌ای سرگشاده دلیل اخراج خود را «مواضع به‌حق» خود در حمایت از دانشجویان و دانش‌آموزان اعلام و تأکید کرد: «ما معلم‌ها نمی‌توانيم و نباید مطیع و پیرو حکومت‌ها باشیم.»
عالی در ادامه نامه خود آورده است: «ما معلم‌ها روزی‌خور سفرهٔ ملتیم و باید خادم آن‌ها باشیم. مدرسه و دانشگاه خانه فرزندان این مردم است و ما حامی حقوق این فرزندان و حافظ حریم این خانه‌ایم.» او در این نامه گفته است که این‌ مطالب مهم‌ترین موضع‌گیری او بوده و در زمان سرکوب، بازداشت و تعلیق دانشجویان و حمله به مدارس و تهدید دانش‌آموزان در نامه‌ها و بیانیه‌ها، هم‌چنین در حضور مسئولان دانشگاه و در مقابل مأموران حراست و در بازجویی‌های وزارت اطلاعات هم به آن‌ها تأکید کرده است. به گفته این استاد دانشگاه این «موضع به‌حق به مذاق آقایان خوش نیامد و تصمیم گرفتند بدون اجرای رویه‌های مرسوم اداری ابتدا من را از مدیریت گروه و سپس از صحنه دانشگاه حذف و با رفع مسئولیت اجتماعی چند صباحی به رونق این فرمانبرداری و سلطه‌گری دلخوش کنند.»

قبلا اساتید را بازنشسته اجباری می‌کردند حالا اخراج!
صادق زیباکلام نوشت: اخراج اساتید سیاسی است. اساتیدی که اخراج می‌شوند اساتیدی هستند که به دانشجویانی که اخراج یا تعلیق شده‌اند همدردی نشان دادند و به همین دلیل اخراج می‌شوند. به هیچ وجه مسائل علمی و آموزشی آنها مطرح نیست و برای گرفتن زهر چشم از اساتید است که دیگر که شما دخالت نکنید. در زمان احمدی‌نژاد ما شاهد اخراج نبودیم و چند تا از اساتید بازنشسته اجباری شدند ولی تا آنجا که من به یاد دارم مثل این وضعیتی که الان در دولت آقای رئیسی اتفاق افتاده اخراج نداشتیم.

از انقلابی واقعی تا حزب‌اللهی رانتی جنگ‌نرفته!
بامداد نو نوشت: در رورزی که خبر رسید امیرحسین ثابتی، این جوان مثلا انقلابی و حزب‌اللهی که غرق در رانت حاکمیتی است و برای این آب و خاک حتی یک سیلی هم نخورده در دانشگاه شریف به تدریس مشغول شده در همان روز حسین اعلایی که ۸ سال برای این مملکت جنگیده است از تدریس منع شد! برای جریان خالص‌ساز هیچ سابقه و صلاحیتی مهم نیست، فقط باید مطیع باشی تا در بازی باشی. کافی بود این قاب عکس را یکی از این حضرات تازه به دوران رسیده مثلا انقلابی داشته باشند، چه حماسه‌سرایی و قدیس‌سازی که بوقچی‌های تبلیغاتیشان برایش نمی‌کردند، اما حسین اعلایی از آن خیبری‌هایی است که فقط سوز دارد...

* در این عکس سردار علایی در کنار شهدایی چون حسن باقری، باکری، کاظمی و قاسم سلیمانی دیده می‌َشود.

سرخوشی!

از مسافران قطر در این عکس:
۱‌. یکی شد مدیر روابط عمومی منطقه آزاد کیش!
۲. یکی صاحب سند شش دانگ برنامه‌های سیمای ملی! « که مدتی پیش خود را اوسگول نظام معرفی کرده بود!»
۳. یکی استاد دانشگاه شریف!  

مجری طیف پایداری سیما، بجز استادی دانشگاه، نامزدِ مجلس هم می‌شود!
سایت حرفی نو هم خبر داد که امیرحسین ثابتی، فعال رسانه‌ای اصولگرایان تندرو «گروه پایداری» و مجری شبکه افق صداوسیما در ویدئویی ضبط‌شده گفت با افراد زیادی مشورت کرده و تصمیم گرفته نامزد انتخابات مجلس شود و در پیش‌ثبت‌نام انتخابات نیز نام‌نویسی کرده است.
این در حالیست که همزمان با اخباری از موج جدید اخراج اساتید برجسته از دانشگاه‌های مختلف کشور اعلام شد خبر رسید امیرحسین ثابتی از مهرماه در دانشگاه شریف تدریس خواهد کرد!

پُست تازه دکتر محسن برهانی درباره


تاریک‌ترین دوران‌ تاریخ
 محمدپارسی (فعال رسانه‌ای) در ایکس نوشت: دولت انقلابی؛ اساتیدی را از دانشگاه اخراج کرده که ..... توانایی خواندن بدون غلطِ حتی یک صفحه از مقالات این اساتید را از رو ندارند! بدون تردید در یکی از تاریک‌ترین دوران‌ تاریخ این سرزمین به سر می‌بریم...

یک فعال رسانه‌ای: کم مانده که رایحه ربیعی و آمنه‌سادات ذبیح‌پور هم استاد دانشگاه شریف شوند!


«تتلو» هم اگر اندکی صبر می‌کرد استاد دانشگاه شریف می‌شد!

برخی از کاربران شبکه‌های اجتماعی هم به طعنه نوشتند: «تتلو» هم اگر اندکی صبر می‌کرد و از ایران نمی‌رفت الان استاد دانشگاه شریف می‌شد!

مهدی
Iran, Islamic Republic of
۱۴۰۲/۰۶/۰۶ ۲۲:۳۰
واقعیت دانشگاه های ما افرادی است که ورودی دولت سازندگی بودند وبا رانت وبی سوادی محض وارد دانشگاه شدند حالا بگذارید افرادی از طیف مقابل هم باشند چقدر ما دردانشگاه استاد غرب گرا دیدیم خدا داند (436812)
محسن
Iran, Islamic Republic of
۱۴۰۲/۰۶/۰۷ ۱۱:۳۲
نخیرم.... شالوده نظام دانشگاهی از زمان حکومت مرحوم شاه بود که جونی داشت الان هم که دارن نابودش می کنن (436841)
۱۴۰۲/۰۶/۰۷ ۰۱:۲۰
چقده شما احمدی نژادیا حزب بادین. تا دیروز از همین تازه حزب اللهی شده ها برای خودتون پل میساختین تا تونستین دولت رو بدست بیارین. حالا که انداختنتون دور، شدن آدم های بد؟؟؟؟؟
اگه قرآن میخونین، یادتون باشه که خدا گفته: نفاق از کفر بهتره.. (436816)
۱۴۰۲/۰۶/۰۷ ۱۱:۳۲
همین ها که سرکارن احمدی نژادین..... این مطالب از طرف مردم ایران بود (436842)
نیمت
Iran, Islamic Republic of
۱۴۰۲/۰۶/۰۷ ۱۰:۵۷
اینا حاضرند هرکاری بکنند فقط،بر مسند قدرت بمونند هرکاری چه حلال چه حرام فساد رانت دروغ دزدی ووو (436839)
۱۴۰۲/۰۶/۰۷ ۱۳:۲۱
جایی که رییسی رییس جمهور بشه باید ثابتی استاد دانشگاه بشه تعجب نداره (436848)
کاربر
Iran, Islamic Republic of
۱۴۰۲/۰۶/۰۸ ۰۱:۲۴
اولا که هشت سال حضور در جبهه بودن ملاک نیست ملاک حال فعلی افراد است. نمونه اش شمر جانباز جنگ صفین در رکاب حضرت علی بود ولی عاشورا اومد قربتا الی الله سر امام معصوم رو از بدنش جدا کرد. دوما اگه سواد دارید که ادعاشو خیلی دارید ببینید در دوران هشت ساله آقای روحانی جهش علمی ما چقدر بوده و یه مقایسه ای با دولت اول احمدی نژاد بکنید. در هشت سال آقای روحانی رتبه تولید علم نه تنها رشدی نداشتیم بلکه پسرفت هم داشتیم پس نگران توقف علم در کشور نباشید بلکه با نبود آقایان دوباره به رشد و جهش قبل برگردیم (436880)
dayani
Iran, Islamic Republic of
۱۴۰۲/۰۶/۰۸ ۲۲:۳۹
نکته ای که به آن توجه نمی شود، پیامد این اقدام برای جوانانی است که از دانش و اندیشه های این افراد محروم می شوند. یک استاد خوب ذهن ادمها را پرورش میدهد و راه اندیشیدن و درست نگاه کردن را می آموزد. به همین دلیل است که شاگرد فلانی بودن اهمیت می یابد. این اقدام صدمه زدن به استاد نیست ، صدمه زدن به توان اندیشیدن نسلیها امروز و نسلیها این نسلهاست. (436911)
۱۴۰۲/۰۶/۰۹ ۱۰:۲۰
وقتی نظامی دیگر طرفداری ندارد مجبور میشود به این چهره ها که کاملا مشخصه هیچ اعتقادی ندارند و فقط خودفروخته هستند روی بیاورد (436931)
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها